Statistik EPL Terbaik Musim Ini

 

Musim 2023/24 telah sampai ke penghujungnya. Ia adalah satu yang menakjubkan, di mana kita telah melihat banyak rekod yang dipecahkan dan banyak drama dalam setiap satu daripada 20 stadium.

 

Kami telah pun menyerahkan anugerah musim EPLNews kami , membuat kesimpulan kami , dan memulakan ulasan musim berasaskan pasukan kami dengan Manchester City dan Arsenal .

 

Dan kini tiba masanya untuk melihat statistik terbaik Liga Perdana musim baru-baru ini selesai.

Banyak Gol

Musim 2023/24 mencatatkan 1084 gol, melepasi rekod 1072 yang dicatatkan dalam kempen 2018/19. Rekod baharu itu ialah jumlah gol tertinggi dalam satu musim dengan 38 hari perlawanan, dan tertinggi sejak 1994/95.

 

Erling Haaland dari Manchester City membawa pulang Kasut Emas untuk musim kedua berturut-turut, selepas dia menjaringkan 27 gol. Dan dia menjaringkan 38 dalam semua pertandingan untuk City musim ini, yang lebih daripada legenda kelab Sergio Aguero dalam musim terbaiknya untuk kelab.

 

Sebahagian besar daripada jumlah gol yang tinggi dibolosi oleh Sheffield United. Seolah-olah menduduki tempat ke-20 dengan hanya 16 mata tidak cukup buruk untuk Blades, mereka juga menghantar 104 gol, yang kini menjadi rekod untuk kempen EPL tunggal. Dan perbezaan gol mereka sebanyak -69 juga merupakan rekod, terikat dengan musim 2007/08 Derby County.

 

 

Oh, dan satu lagi untuk Sheffield: tiada pasukan Liga Perdana yang pernah melepaskan 57 gol di tempat sendiri dalam satu musim.

 

Pemain Manchester City, Phil Foden mencipta rekod kelab dengan menjaringkan 6 gol dari luar kotak musim ini.

 

Walaupun Ollie Watkins menjaringkan ‘hanya’ 19 gol dalam Prem musim ini, dia mempunyai 27 gol dalam semua pertandingan, iaitu sebanyak 2 musim terakhirnya digabungkan. Dia pasti telah berkembang, bukan?

Membantu

Dan di sini kita bercakap tentang Watkins sekali lagi. 13 bantuan beliau dalam Liga Perdana memastikan beliau memenangi anugerah Playmaker of the Season.

 

Kevin De Bruyne kini menduduki tempat ke-2 untuk jumlah bantuan dalam sejarah EPL, dengan 112, di belakang Ryan Giggs dan 162. Bagaimanapun, pemain Belgium itu hanya mendapat pungutan gol dalam 260 perlawanan, berbanding bekas pemain United yang memerlukan 632 penampilan untuk rekodnya. .

 

Jumlah penglibatan gol tertinggi musim ini adalah milik Cole Palmer dari Chelsea, dengan 33 (22G, 11A).

 

individu

Virgil van Dijk dari Liverpool mempunyai peratusan tertinggi kemenangan duel udara musim ini, dengan 81.4%.

 

Rodri dari Manchester City telah menjadi pemain utama musim ini, menjadi satu-satunya pemain yang mencapainya:

 

https://x.com/Squawka/status/1792442884064460902

 

Rodri mendahului dari segi jumlah hantaran dalam EPL juga, dengan 3633, iaitu 421 lebih banyak daripada Lewis Dunk di tempat kedua.

 

16 rekod bersih David Raya memberikannya anugerah Sarung Tangan Emas. Dia mendaftar 3 lebih daripada pesaing terdekatnya, Jordan Pickford dari Everton.

 

Terdapat hanya 2 pemain luar yang bermain semua minit EPL yang ada musim ini: Maximilian Kilman (Wolves) dan William Saliba (Arsenal).

Pasukan Tersingkir, Mata dan Statistik Lain

Hanya buat kali ke-2 dalam sejarah Liga Perdana, kesemua 3 pasukan yang dinaikkan pangkat (Sheffield United, Burnley dan Luton) terus turun semula ke Kejohanan, menyamai ‘pencapaian’ Bolton, Barnsley dan Crystal Palace pada 1997/98.

 

Manchester City mencatatkan 0 kekalahan di tempat sendiri musim ini.

 

Chelsea (105 kad kuning) dan Burnley (7 kad merah) adalah pasukan yang paling tidak berdisiplin pada musim 2023/24.

 

Arsenal telah meningkatkan jumlah mata mereka untuk musim ke-4 berturut-turut di bawah Mikel Arteta: 61 pada 2020/21, 69 pada 2021/22, 84 pada 2022/23 dan 89 musim ini.

 

 

Crystal Palace telah membuat 788 terjahan, mengetuai bahagian dalam metrik ini.

 

Sementara Arsenal dan City telah memperoleh 28 kemenangan setiap satu musim ini (kebanyakan), Sheffield United telah kalah dalam jumlah perlawanan yang sama, manakala hanya memenangi 3.

 

Nasib sentiasa memainkan peranan dalam mana-mana kempen Liga Perdana, dan 5 pemain berikut tidak memilikinya: Daiki Hashioka (Luton Town), Emiliano Martinez (Aston Villa), Konstantinos Mavropanos (West Ham), Antonee Robinson (Fulham) dan Jack Robinson (Sheffield United). Apa persamaan mereka? Mereka masing-masing menjaringkan 2 gol sendiri musim EPL ini, yang merupakan rekod.

 

Dan kita akan berakhir dengan tema malang. Tiada pemain yang lebih hebat daripada pemain Liverpool Darwin Núñez musim ini. 9 panggilan rapatnya hampir sama dengan 2 pemain seterusnya yang digabungkan dalam statistik ini (Jarrod Bowen – 5, Ollie Watkins – 5).

 

Maka tidak hairanlah Liverpool juga mendahului beberapa kali sebuah kelab mencapai sasaran gol musim ini, dengan 25 gol.

 

Share.
Leave A Reply