Ulasan Musim Liga Perdana Manchester City 2023/24

 

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa Liga Perdana musim ini berjalan mengikut rancangan untuk Manchester City . Mereka telah memperoleh gelaran ke-4 berturut-turut, menepis ancaman Arsenal dengan kemenangan pada hari terakhir, dan mencapai apa yang belum pernah dilakukan oleh pasukan lain sebelum ini.

 

Sementara itu, Pep Guardiola memenangi anugerah Pengurus Musim dan Phil Foden membawa pulang anugerah Pemain Terbaik Musim.

 

 

Jadi mari kita mendalami ulasan musim Manchester City, berdasarkan prestasi Liga Perdana mereka.

Persembahan Individu

Ini adalah kempen yang menonjol untuk ramai pemain City. Josko Gvardiol mengambil bahagian dalam EPL seperti ikan untuk disiram, menunjukkan dalam kebanyakan keadaan bahawa perjudian untuk menjadikannya pertahanan paling mahal pernah membuahkan hasil untuk Guardiola.

 

Bernardo Silva adalah cemerlang seperti biasa, menyumbang secara langsung 15 gol (6G, 9A) untuk tujuan itu. Haaland menjaringkan 27 gol untuk memperoleh Kasut Emas untuk musim kedua berturut-turut. Manuel Akanji mempunyai tahun yang hebat, sama seperti Nathan Ake, Julian Alvarez dan ramai lagi.

 

Kevin De Bruyne, yang mengalami masalah kecederaan musim ini mengehadkannya kepada hanya 18 penampilan, masih menjaringkan 4 dan 10 bantuan, sambil kelihatan hebat seperti biasa ketika di atas padang.

 

Selain Foden, pemain terbaik City mungkin Rodri. Dia menunjukkan betapa pentingnya dia di sisi dengan terlepas 3 perlawanan pada musim sejuk kerana penggantungan. City kehilangan kesemuanya.

Kecemerlangan Pengurusan

Pep Guardiola kini telah memenangi 6 trofi Liga Perdana dalam 7 musim, iaitu tahap konsistensi yang tidak pernah dilihat sejak zaman Sir Alex Ferguson di Manchester United.

 

Pemain Catalan itu kini telah melatih selama 15 musim dalam bola sepak senior, dan memenangi gelaran liga dalam 12 daripadanya, sepanjang tempoh mengendalikan Barcelona, Bayern Munich dan City.

 

Walaupun dia mengakui semakin hampir dengan penghujung tempohnya di City berbanding permulaan , masih mudah untuk membayangkan dia memimpin pasukannya untuk memenangi satu lagi kejuaraan musim depan.

Konsisten Adalah Kuncinya

Bercakap mengenai 6 tajuk dalam 7 tahun yang dinyatakan sebelum ini, berikut adalah statistik yang membuka mata.

 

Kevin De Bruyne, Ederson, Phil Foden, Bernardo Silva, John Stones dan Kyle Walker telah menjadi sebahagian daripada setiap gelaran yang dimenangi City sejak ketibaan Pep Guardiola.

 

Selain itu, Rodri kini dalam 50 perlawanan tanpa kalah dalam Liga Perdana. Dan tahapnya musim ini sangat sukar dipercayai.

 

https://x.com/Squawka/status/1792442884064460902

 

Memandang ke Hadapan

City mungkin menjadi pasukan Inggeris pertama yang memperolehi beregu domestik berturut-turut, selepas memenangi Piala FA dan kejuaraan EPL musim lalu, dan masih mempunyai perlawanan akhir Piala FA yang dinanti-nantikan pada hari Sabtu.

 

Sukar untuk membayangkan apa yang diperlukan untuk penguasaan Manchester City berakhir tidak lama lagi, tetapi mereka mempunyai 115 Peraturan Keuntungan dan Kemampanan yang bergantung kepada mereka.

 

Bagaimanapun, dengan Pep Guardiola menerajui, kita mungkin boleh menjangkakan lebih banyak penguasaan di atas padang dalam masa terdekat.

Share.
Leave A Reply