Apa yang Kami Belajar daripada Aksi Liga Perdana Hujung Minggu Ini

Petang ini, perlawanan terakhir perlawanan hari ke-37 musim EPL berlangsung, antara Aston Villa yang mengejar UCL dan Liverpool yang tidak lagi menyaingi gelaran. Anda boleh mendapatkan pratonton kami untuknya di sini .

Sabtu dan Ahad kita telah menyaksikan 9 perlawanan Liga Perdana, masing-masing mempunyai jumlah aksi dan drama yang munasabah. Arsenal pergi ke Old Trafford dan menang 1-0 ketika hujan mengancam untuk merobek stadium . Juga dalam perlumbaan kejuaraan, Manchester City menewaskan Fulham 4-0 di tempat lawan , menunjukkan prestasi buruk yang sama pada musim ini seperti tahun-tahun sebelumnya.

Kemenangan Tottenham di tempat sendiri menentang Burnley mengesahkan penyingkiran Clarets selepas hanya satu musim dalam EPL, manakala kekalahan Luton kepada West Ham menyebabkan Hatters hampir tiada peluang untuk kekal.

Jadi apa yang kita pelajari daripada permainan ini dan yang lain?

Perlumbaan Tajuk Melangkah ke Hari Akhir

Seperti yang telah diramalkan oleh ramai orang beberapa bulan yang lalu, pengejaran musim ini untuk kegemilangan muktamad akan menjadi kenyataan.

Arsenal dan City kedua-duanya menang pada hujung minggu, jadi tanpa mengira keputusan Cityzens dalam perlawanan mereka menentang Tottenham, kita hanya akan mengetahui identiti juara Inggeris pada petang Ahad.

Seperti yang berlaku, The Gunners berada 1 mata di hadapan City, dan mempunyai perbezaan gol +61, manakala pasukan Guardiola berdiri di atas +58.

Kegagalan untuk menang petang esok di Spurs pastinya akan merosakkan harapan City untuk memenangi gelaran buat kali keempat berturut-turut yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Tetapi kita tidak boleh menolak sepenuhnya idea mereka menewaskan West Ham pada hari terakhir dan memenanginya menerusi perbezaan gol.

2012, sesiapa?

Pasukan Yang Baru Dipromosikan Berjuang Secara Besar-besaran untuk Meningkatkan

Musim panas lalu menyaksikan Burnley memenangi Kejuaraan , Sheffield United mendapat promosi automatik bersama mereka, dan Luton Town menyertai dengan memenangi play-off promosi.

Seminggu sebelum penghujung musim ini, kita tahu bahawa Sheffield sedang berada di kedudukan tercorot (dengan gol terbanyak yang pernah dibolosi dalam Liga Perdana) dan Burnley disahkan akan turun juga.

Luton masih mempunyai peluang, tetapi ia hanya di atas kertas. Mereka ketinggalan 3 mata di belakang Forest, tetapi itu bukan masalah terbesar. Jurang perbezaan gol yang perlu mereka atasi untuk kekal bangkit ialah 13 gol. Mereka tidak perlukan kejutan, mereka perlukan keajaiban.

Terdapat perbezaan besar dalam kualiti antara divisyen pertama dan kedua di England. Leicester, Ipswich dan pemenang play-off akhirnya akan mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan, di dalam dan di luar padang, untuk kekal dalam masa 12 bulan.

European Chase Memang Menghiburkan

Tottenham kini ketinggalan 4 mata di belakang Villa dalam perlumbaan untuk tempat ke-4, dan setiap pasukan mempunyai 2 lagi perlawanan untuk dimainkan.

Chelsea berjaya menang di tempat lawan pertama mereka dalam masa 3 bulan dalam perlawanan hebat di Nottingham Forest , dan kini menduduki tempat ke-7, sama dengan mata dengan Newcastle (ke-6). Sekali lagi, setiap pasukan mempunyai 2 lagi perlawanan untuk dimainkan. United, juga dengan (teka apa?) 2 lagi perlawanan untuk dimainkan, berada 3 mata di belakang.

Kami tidak akan mengambil risiko untuk meramalkan siapa yang menamatkan di mana, kerana kami tidak begitu suka kelihatan bodoh. Tetapi kami boleh memberitahu anda bahawa ini adalah kelebihan tempat duduk kami seperti perlumbaan kejuaraan. Dan itu benar-benar istimewa.

Pertembungan Meja Tengah Tidak Sentiasa Membosankan

Minggu lalu kami mengadu tentang keputusan seri 0-0 antara Brentford dan Fulham sebagai permainan meja tengah buku teks tanpa sebarang akibat.

Minggu ini kami mempunyai 2 perlawanan di mana taruhannya tidak terlalu tinggi, tetapi kedua-duanya menghiburkan. Crystal Palace meneruskan prestasi cemerlang mereka di bawah kendalian Oliver Glasner dengan kemenangan 3-1 di tempat lawan menentang Wolves , dan sementara Bournemouth dan Brentford mengambil masa yang lama untuk benar-benar pergi, ia adalah 15 minit terakhir untuk diingati .

Ia sentiasa baik untuk melihat semua permainan dilayan dengan serius, dan menikmati permainan yang betul antara pasukan tanpa objektif penting.

Yang membawa kita kepada iniā€¦

Bagaimanakah Istana Akan Berlaku Musim Seterusnya?

Glasner telah melakukan keajaiban di Selhurst Park, tidak ada keraguan tentang itu. The Eagles, dengan Olise, Eze dan Mateta menjadi tumpuan utama, tidak tewas dalam 6 perlawanan EPL terakhir mereka (W5, D1). Dalam tempoh ini mereka telah menewaskan 2 pasukan Enam Besar: 1-0 di Anfield dan 4-0 di laman sendiri menentang Manchester United.

Gajah di dalam bilik perlu ditangani walaupun. Adakah mereka berjaya mengekalkan pemain bintang mereka pada musim panas ini? Kedua-dua Eberechi Eze dan Michael Olise berada dalam radar di Manchester City. Mungkin sukar bagi kelab pertengahan meja untuk menolak tawaran pakej yang berpotensi besar.

Jika mereka mengekalkannya, bersama-sama dengan melakukan beberapa perniagaan pintar dalam pasaran perpindahan, kami percaya Palace mungkin boleh mendesak untuk mendapat tempat Liga Persidangan musim depan.

Ingat, anda mendengarnya di sini dahulu.

Share.
Leave A Reply