Liverpool sedang berada di ambang melengkapkan satu langkah besar untuk menandatangani penyerang Benfica Darwin Nunez, dakwaan yang telah dilaporkan.

Kebanyakan rancangan perpindahan Reds akan tertumpu kepada mendapatkan seorang penyerang pada musim panas ini dan ia menjelaskan mengapa mereka bersedia untuk membayar wang yang banyak untuk merealisasikannya.

Kebanyakan kejayaan Liverpool di bawah kendalian Jurgen Klopp telah boleh dikaitkan dengan persembahan trio terkenal Sadio Mane, Roberto Firmino dan Mohamed Salah. Secara puitisnya, ketiga-tiga pemain yang telah disebutkan sedang berada di tahun terakhir kontrak mereka dan nampaknya Mane mungkin akan keluar dari kelab ini pada musim panas ini.

Source: Twitter

Pemain Senegal ini telah menjadi satu subjek perpindahan yang diminati oleh Bayern Munich dan gergasi Jerman itu sedang dikatakan telah menjadikan penyerang ini sebagai sasaran teratas mereka pada musim panas ini. Liverpool baru-baru ini telah menolak tawaran sebanyak £30 juta daripada juara Bundesliga itu, dengan Reds berpegang teguh untuk £40 juta bagi melepaskan penyerang bintang mereka.

Dengan kemungkinan Mane meninggalkan kelab ini dan situasi di sekeliling Firmino dan Salah masih tidak menentu, adalah masuk akal untuk melihat Liverpool berusaha keras untuk mendapatkan seorang penyerang.

 

Angka-angka yang mengelilingi Darwin Nunez

Tidak ramai penyerang elit yang sedang tersedia di pasaran dan adalah lebih sukar untuk mencari penyerang muda dalam aliran itu. Manchester City telah menandatangani Erling Haaland dan Liverpool mengetahui bahawa mereka mesti mendapatkan penjaring gol hebat mereka sendiri untuk bersaing dengan pesaing mereka.

Darwin Nunez telah dikenal pasti sebagai ‘jawapan’ itu dan ada sebab untuk melihat mengapa pemain ini telah mengumpulkan begitu banyak gembar-gembur. Penyerang Uruguay ini telah menikmati satu kempen yang cemerlang pada musim 2021/22, dengan menjaringkan 34 gol dalam 41 penampilan.

Source: Twitter

Masih berusia 22 tahun, dia mempunyai seluruh kerjayanya di hadapannya dengan banyak ruang untuk berkembang dan juga peningkatan yang lebih baik. Mungkin tidak mengejutkan bahawa Liverpool mungkin perlu memecahkan rekod perpindahan mereka untuk mendapatkan pemain muda ini.

Mengikut Athletic, Liverpool telah pun bersetuju dengan terma peribadi dengan Nunez dan perjanjian terakhir dengan Benfica adalah butiran terakhir yang perlu diselesaikan.

Walau bagaimanapun, ia bercanggah dengan laporan daripada satu sumber lain yang boleh dipercayai di Record, dengan syarikat Portugis itu mendakwa bahawa Liverpool dan Benfica telah mencapai kata sepakat mengenai satu perjanjian.

Satu laporan yang konsisten ialah fakta bahawa Liverpool telah menyerahkan satu bidaan bernilai £68.5 juta kepada gergasi Portugis itu, dalam satu perjanjian yang boleh meningkat lagi kepada £85.5 juta selepas penambahan.

Nunez dijangka menandatangani satu perjanjian lima tahun dengan Liverpool dan akan memintas Virgil van Dijk sebagai rekod pemain perpindahan kelab tertinggi jika penambahan itu akhirnya dibayar. Van Dijk telah menyertai Reds pada tahun 2017 dengan bayaran sebanyak £75 juta.

 

Apakah yang akan dibawa oleh Darwin Nunez ke Liverpool?

Liverpool telah dipuji kerana sistem penyesuaian mereka, telah diketahui ramai dengan menandatangani pemain yang benar-benar sesuai dengan gaya dan falsafah mereka. Ini mungkin lebih baik dijelaskan dengan pembelian Luis Diaz, yang dengan segera telah menarik perhatian dan menyesuaikan diri dengan serta-merta di bahagian kiri serangan untuk Reds sejak dia menyertainya pada bulan Januari.

Secara ringkasnya, gaya permainan Nunez sesuai dengan cara permainan bola sepak berprestasi tinggi Jurgen Klopp dan dia dijangkakan tidak akan menghadapi sebarang masalah untuk bermain bersama Liverpool.

Pemain berusia 22 tahun ini boleh digambarkan sebagai seorang penyerang moden dengan kemahiran pemburuan gol yang betul dan kehebatan di udara yang baik untuk dipadankan. Dia menawarkan sesuatu yang lebih dinamik daripada apa yang dibawa oleh penyerang Liverpool yang lain. Pemain Uruguay ini juga seorang penyerang yang serba boleh dan sepantas kilat yang bermakna dia juga boleh menyesuaikan diri di bahagian sayap jika diperlukan.

Source: Twitter

Berdiri pada 6’1″, Nunez akan menjadikan sasaran yang ideal untuk Liverpool dan keupayaan udaranya akan menyaksikan dia mendapat manfaat yang besar daripada hantaran silang yang datang dari Trent Alexander-Arnold dan Andrew Robertson di kedua-dua belah sayap. Dia juga akan menjadikan Reds lebih berkesan daripada situasi teknikal tendangan percuma seperti yang telah ditunjukkannya ketika bersama Benfica.

Pemain seperti Mohamed Salah dan Luis Diaz juga boleh mendapat manfaat daripada bermain bersama Nunez, dengan penyerang muda itu mempunyai kebolehan menggelecek dan pemandangan yang baik untuk permainan pautan yang betul. Sama seperti yang biasa dilakukan oleh Firmino semasa dia menjadi pemain tetap, penyerang muda ini akhirnya boleh mencatatkan lebih banyak bantuan jaringan dan juga gol.

Walaupun jarak hantarannya perlu dipertingkatkan, tetapi itu adalah sesuatu yang boleh diselesaikan dengan mudah oleh beberapa sesi latihan bersama Jurgen Klopp.

Dalam kempen 2021/22, Nunez telah menamatkan dengan purata satu gol pada setiap 81 minit dalam Liga Juara-Juara UEFA dan Liga Portugal digabungkan. Itu adalah satu kadar yang mengagumkan yang boleh diperbaiki jika dia menyertai Liverpool. Penyudah mautnya telah menyaksikan dia menjaringkan tiga hatrik dan dua gol pada lima kali perlawanan dalam sepanjang musim yang lalu.

 

Apa yang sudah diperkatakan

Darwin Nunez telah pun diberikan sesuatu seperti satu uji bakat ketika menentang Liverpool, setelah bermain menentang finalis pada musim lepas dalam Liga Juara-Juara.

Liverpool telah berjaya mencatatkan kemenangan dengan agregat 6-4 ke atas Benfica pada suku akhir Liga Juara-Juara 2021/22 dan Nunez merupakan salah seorang pemain bintang pada kedua-dua perlawanan itu, setelah berjaya menjaringkan gol dalam kedua-dua perlawanan.

Nunez telah menjaringkan gol penyamaan pada perlawanan kedua, yang berkesudahan dengan keputusan seri 3-3 dan Jurgen Klopp tidak mempunyai apa-apa selain pujian untuk penyerang Benfica ini.

Source: Twitter

Bercakap selepas perlawanan itu, bos Liverpool itu telah berkata: “Dia seorang budak yang sangat baik. Saya telah mengenalinya sebelum ini, sudah tentu, tetapi dia telah bermain dengan baik ketika menentang kami. Dia kuat secara fizikal, pantas, dan tenang pada penamat. Itu adalah sangat bagus. Jika dia mengelak daripada kecederaan, dia akan mempunyai kerjaya yang hebat.”

Liverpool tidak mempunyai peluang yang tunggal terhadap Nunez, dengan beberapa pihak juga dianggap berminat dengan penyerang itu. Walau bagaimanapun, ramai yang terpaksa mengikut mengundurkan diri kerana keperluan kewangan yang terlibat. Manchester United malah telah dilaporkan bersedia menawarkan lebih banyak dari segi kewangan kepada Nunez dan Benfica tetapi pemain itu lebih suka projek di Liverpool dan tawaran daripada perlawanan bola sepak Liga Juara-Juara.

Lebih banyak kejelasan akan muncul mengenai perjanjian itu dalam beberapa hari yang akan datang tetapi semua petunjuk menunjukkan kepada Liverpool bagi menyelesaikan perjanjian untuk Nunez kerana mereka ingin mencabar di semua kejuaraan sekali lagi pada musim depan.

Share.
Leave A Reply