10 Pemain Terbaik Tanpa Pingat Liga Perdana

 

Sejak 1992, Liga Perdana telah diserikan oleh beberapa pemain terhebat yang pernah bermain permainan ini. Secara keseluruhan, tepat 300 pemain telah mengumpul pingat pemenang. Hari ini di EPLNews , kita lihat 10 pemain terbaik Liga Perdana yang tidak melakukannya.

10 – David Ginola

Pengkritik akan menunjukkan ketidakkonsistenan dan kadar kerja yang lemah, tetapi pada zamannya, beberapa pemain dapat menandingi bakat David Ginola. Dibawa ke Liga Perdana pada tahun 1995 untuk menjadi sebahagian daripada The Entertainers, Ginola memberi impak segera kepada Tyneside.

 

Pemain Perancis itu sangat sesuai dengan pasukan Kevin Keegan di Newcastle. Walaupun berada di pihak yang kalah dalam perlawanan klasik 4-3 menentang Liverpool, yang merosakkan peluang kejuaraan Newcastle, bakat Ginola menyerlah. Newcastle menduduki tempat kedua dalam musim berturut-turut.

 

 

Selepas berpindah ke Tottenham, cita-cita gelaran pudar, tetapi Ginola mendapat tempat dalam Pasukan Terbaik PFA dua kali dan dinamakan Pemain Terbaik Pemain PFA pada tahun 1999.

9 – Paul McGrath

Salah seorang pemain pertahanan terhebat Liga Perdana, Paul McGrath hanya menghabiskan lima tahun dalam pertandingan itu menjelang penghujung kariernya.

 

McGrath begitu cemerlang sehingga beliau menjadi Pemain Terbaik Tahunan PFA pertama dalam era Liga Perdana, apabila Aston Villa menduduki tempat kedua di belakang kelab lama McGrath, Manchester United.

8 – Matt Le Tissier

Boleh dikatakan pemain England yang paling kurang keupayaan, Matt Le Tissier tampil hanya lapan kali untuk pasukan kebangsaan. Kesetiaannya kepada Southampton mungkin menyebabkan dia kehilangan lebih banyak penampilan England dan pingat pemenang Liga Perdana.

 

Le Tissier, yang digelar Le God, cemerlang dalam mencipta dan menjaringkan gol. Walaupun bermain untuk Southampton, dia berjaya menjaringkan 0.72 gol dan membantu setiap 90 minit dalam Liga Perdana. Dua kali, dia melepasi 30 sumbangan gol dalam semusim, tetapi penamat tertinggi Liga Perdana adalah ke-10.

7 – Paul Gascoigne

Terdapat hujah bahawa Paul Gascoigne adalah pemain terbaik yang pernah bermain di Liga Perdana tanpa memenanginya.

 

Bakat Gascoigne terserlah sejak awal di Newcastle, menarik minat daripada kelab-kelab terkemuka, termasuk Manchester United. Satu perjanjian telah dirampas oleh Tottenham, di mana Gascoigne menghabiskan masa empat tahun sebelum berpindah ke Lazio untuk musim sulung Liga Perdana.

 

 

Selepas tiga tahun di Itali dan tiga lagi bersama Rangers di Scotland, Gascoigne membuat penampilan sulung di Liga Perdana pada 1998 bersama Middlesbrough. Dia menghabiskan dua musim di sana sebelum berpindah ke Everton.

6 – Les Ferdinand

Pada tahun-tahun terakhir karier Les Ferdinand, dia bermain untuk beberapa kelab, termasuk Tottenham, West Ham, Leicester, Bolton, Reading, dan Watford. Bagaimanapun, pada kemuncaknya, dia adalah antara penyerang terbaik di negara ini.

 

Ferdinand mencipta namanya di QPR, menjaringkan 60 gol dalam tiga musim pertama Liga Perdana. Kehebatannya menjaringkan gol membolehkannya berpindah ke Newcastle, di mana jaringannya hampir membawa pasukan itu meraih gelaran, menduduki tempat kedua dalam musim berturut-turut.

5 – Xabi Alonso

Apabila Xabi Alonso menyertai Liverpool, kelab itu jauh dari yang terbaik, baru sahaja menjual Michael Owen. Walaupun begitu, Alonso muncul sebagai pemain tengah kelas atas.

 

Alonso memenangi Liga Juara-Juara pada musim pertamanya dan Piala FA pada musim keduanya. Ketibaan Javier Mascherano membolehkan Steven Gerrard memainkan peranan yang lebih maju, menyumbang kepada cabaran gelaran Liverpool 2008/09. Bagaimanapun, mereka hanya kalah dari Manchester United, dan Alonso kemudiannya berpindah ke Real Madrid, di mana dia memenangi La Liga dan menambah tiga gelaran Bundesliga bersama Bayern Munich.

4 – Fernando Torres

Liverpool mempunyai sejarah penjaring gol yang hebat, tetapi selepas pemergian Michael Owen pada 2004, terdapat kekosongan sehingga Fernando Torres tiba pada 2007.

 

 

Torres pantas menyesuaikan diri dengan Liga Perdana, dengan purata 9.85 pukulan setiap 90 minit dalam tiga musim pertamanya di Liverpool. Dia membantu pasukan itu menduduki tempat kedua pada 2009 tetapi bergelut dengan kecederaan menjelang penghujung karier Liverpoolnya dan tidak dapat meniru prestasinya di Chelsea. Walaupun dalam tempoh tujuh tahun Liga Perdana, pingat pemenang berjaya dielakkan.

3 – Luis Suarez

Luis Suarez menggembirakan Liga Perdana hanya selama tiga setengah tahun. 18 bulan pertamanya adalah tempoh penyesuaian untuk kedua-dua Suarez dan Liverpool kerana mereka menangani perubahan ketara.

 

Menjelang musim penuh keduanya, Suarez telah menjadi seorang superstar. Dia menjaringkan 23 gol pada 2012/13, dan pada musim berikutnya, dia membentuk perkongsian maut dengan Daniel Sturridge. Suarez menjaringkan 31 gol dalam 33 perlawanan, memenangi Kasut Emas Eropah dan beberapa anugerah Pemain Terbaik Tahunan, tetapi terlepas gelaran Liga Perdana.

2 – Gareth Bale

Bakat yang menjanjikan di Southampton, hari-hari awal Liga Perdana Gareth Bale ditandai dengan rentetan 24 perlawanan tanpa kemenangan di Tottenham. Walau bagaimanapun, keadaan bertambah baik dengan ketara.

 

Pada mulanya sebagai pertahanan penuh penyerang, Harry Redknapp menggerakkan Bale lebih jauh ke atas, di mana dia berkembang maju sebagai pemain sayap. Pada usia 22 tahun, Bale adalah pemain terbaik liga, menjaringkan 20 gol pada musim 2012/13.

 

 

Persembahannya menyebabkan dia mendapat rekod perpindahan dunia ke Real Madrid, di mana dia menjadi salah seorang pemain bola sepak Britain yang terhebat, walaupun dia tidak pernah memenangi pingat Liga Perdana bersama Tottenham.

1 – Steven Gerrard

Kerjaya Steven Gerrard dipenuhi dengan sorotan dan gol yang tidak dapat dilupakan. Daripada mengekalkan harapan Liverpool untuk Liga Juara-Juara 2005 dengan gol penting menentang Olympiakos kepada gol penyamaannya pada perlawanan akhir Piala FA 2006, sumbangan Gerrard sangat besar.

 

Walaupun bermain untuk pasukan Liverpool di bawah par untuk sebahagian besar kariernya, Gerrard memenangi Piala Liga, Piala UEFA, Piala FA dan Liga Juara-Juara. Bagaimanapun, kejuaraan Liga Perdana mengelaknya.

 

Gerrard hampir pada 2009, bermain di belakang Fernando Torres ketika mereka bergabung untuk 30 gol. Yang paling dekat dia datang adalah pada 2014 apabila Liverpool melancarkan cabaran gelaran yang tidak mungkin di bawah Brendan Rodgers. Bagaimanapun, tergelincir ketika menentang Chelsea membolehkan Demba Ba menjaringkan gol, dan harapan gelaran Liverpool lenyap.

 

 

Gerrard dua kali mempertimbangkan perpindahan ke Chelsea tetapi akhirnya kekal di Liverpool, berharap untuk memenangi Liga Perdana bersama kelab zaman kanak-kanaknya. Malangnya, ia adalah mimpi yang selama-lamanya mengelaknya.

Share.
Leave A Reply