Laporan Liverpool lwn Tottenham

 

Penjaring : Salah 16′, Robertson 45′, Gakpo 50′, Elliott 59′; Richarlison 72′, Anak 77′

 

Liverpool membawa mereka kepada kemenangan penting 4-2 menentang Tottenham Hotspur di Anfield, ketika tempoh Jürgen Klopp menghampiri penghujungnya dengan statistik laman sendiri yang mengagumkan menentang Spurs, yang kini berdepan 32 kekalahan dalam kunjungan Liga Perdana mereka ke Merseyside.

Separuh Masa Pertama: Salah Menetapkan Nada

Permainan dimulakan dengan tenaga yang tinggi, mencerminkan keperluan kedua-dua pasukan untuk membalikkan prestasi buruk baru-baru ini. Mohamed Salah, kembali dalam kesebelasan utama, sangat rancak, menerjah palang awal sebelum akhirnya memecah kebuntuan pada tanda 16 minit.

 

 

Golnya, tandukan yang diletakkan dengan baik daripada bantuan Cody Gakpo, meletakkan Liverpool di laluan dominan.

Di sebalik usaha pertahanan Tottenham, termasuk campur tangan penting Emerson Royal, Liverpool menggandakan kelebihan mereka menerusi Andrew Robertson, yang memanfaatkan rebound dari pukulan awal Salah.

Separuh Masa Kedua: Kawalan Liverpool dan Perlawanan Tottenham

Selepas rehat, Liverpool pantas melebarkan kelebihan mereka dengan Harvey Elliott dan Cody Gakpo bergabung untuk menjadikan kedudukan 3-0.

 

Elliott kemudian menambah gol keempat yang menakjubkan, menghantar pukulan lencong ke penjuru atas.

 

Tottenham bagaimanapun menunjukkan ketabahan. Richarlison mencetuskan potensi kemunculan semula, menjaringkan gol dan membantu Heung-min Son dalam tempoh lima minit untuk mengurangkan defisit kepada 4-2.

 

Walaupun peluang lebih jauh untuk Spurs merapatkan jurang, pertahanan Liverpool tetap kukuh, memastikan kemenangan yang mengekalkan rekod mengagumkan mereka di tempat sendiri.

Implikasi untuk Kedua-dua Pasukan

Kemenangan ini amat penting untuk Liverpool, memberikan peningkatan moral yang ketara ketika perpisahan Anfield Klopp semakin hampir. Bagi Tottenham, kekalahan itu melanjutkan rentetan merisaukan mereka kepada empat kekalahan Liga Perdana berturut-turut; situasi yang tidak berlaku sejak November 2004.

 

Ini menyerlahkan lagi kelemahan pertahanan mereka dan tekanan yang tinggi terhadap kempen mereka untuk kelayakan Eropah.

 

Ketika tempoh Klopp yang tidak dapat dilupakan terus berakhir, prestasi mantap Liverpool di tempat sendiri menentang lawan yang mencabar sejarah seperti Tottenham akan kekal sebagai sorotan legasinya di Anfield.

Untuk maklumat lanjut tentang keputusan perlawanan ini, anda juga boleh layari:
Liverpool lwn Tottenham Hotspur, 2023/24 | Liga Perdana 

Share.
Leave A Reply