Evolusi Kit Liga Perdana

Bola sepak hari ini bukan seperti semalam. Sukan ini telah menyaksikan beberapa perubahan yang menakjubkan dalam dua dekad yang lalu, dan ia sentiasa berkembang seiring dengan berlalunya tahun. Oleh itu, Liga Perdana Inggeris tidak ketinggalan dan ia telah memahami cara dunia berkembang, dengan lebih banyak inovasi dan teknologi.

Dengan evolusi bola sepak, telah datang evolusi fesyen dan kit yang dipakai oleh pemain dari semasa ke semasa. EPL, yang dianggap sebagai liga terbesar di dunia, tidaklah seglam ini ketika itu.

Ia memerlukan usaha sedar untuk menyusun semula dan mentakrifkan semula permainan Inggeris. Adalah mustahil untuk bercakap tentang evolusi kitnya tanpa menyebut struktur yang telah disediakan untuk membentuk Liga Perdana.

Yayasan Liga Perdana

Pada akhir kempen 1990-91, cadangan untuk penubuhan liga baru, yang mendapat sokongan daripada wakil semua lapan belas kelab Divisyen Satu, serta Persatuan Bola Sepak (FA) melalui “Blueprint for the Future of Terbitan bola sepak”, telah dibentangkan.

Liga Perdana mendapat populariti dan dibina secara berperingkat-peringkat melalui pemeteraian Perjanjian Ahli Pengasas pada 17 Julai 1991, sebelum kelab yang berhasrat menyerahkan notis bersama peletakan jawatan daripada Liga Bola Sepak ketika itu.

Pada 20 Februari 1992, 22 kelab Divisyen Pertama telah meletakkan jawatan secara beramai-ramai daripada Liga Bola Sepak, dan tiga bulan kemudian, pada 27 Mei, Liga Perdana telah ditubuhkan sebagai sebuah syarikat berhad. Sejumlah 22 pasukan mengambil bahagian dalam musim sulung Liga Perdana.

ITV ialah pemegang hak eksklusif perlawanan Liga Bola Sepak, setelah membayar £44 juta selama empat tahun (1988–1992). Tawaran bersama oleh BBC dan British Satellite Broadcasting (BSB) telah ditarik balik dan itulah cara ITV menjadi pemegang hak.

Liga Perdana diwujudkan “untuk menghalang kelab teratas daripada kehilangan pendapatan kepada liga bawahan”, tetapi juga memenuhi tujuan memaksimumkan kedudukan tawar-menawar kelab apabila kontrak televisyen seterusnya tamat untuk diperbaharui.

Berikutan pembentukan Liga Perdana dengan lembaga pengarah dua orang: Rick Parry, sebagai ketua eksekutif, dan Sir John Quinton, yang kemudiannya dilantik sebagai pengerusi liga pada Disember 1991. Keputusan harus diambil oleh semua ahli, melalui satu kelab-satu usul undi. Majoriti yang jelas memerlukan dua pertiga.

22 pasukan yang membentuk Liga Perdana kemudiannya dikurangkan kepada 20 kelab untuk mempromosikan pembangunan dan kecemerlangan di peringkat kelab dan antarabangsa. Pengurangan menjadi mungkin pada penghujung musim 1994/95, apabila empat kelab diturunkan ke divisyen dua dan hanya dua dinaikkan pangkat.

Sejak itu, tiga kelab telah turun ke peringkat penyingkiran, dengan pasukan mendaki di bahagian bawah yang lain untuk membuat penampilan sulung dalam Liga Perdana setakat ini.

Perubahan Berperingkat pada Kit Liga Perdana

Liga Perdana Inggeris pada masa itu mula berkembang dalam reputasi dengan peminat, pencinta bola sepak dan pemain – mengambil perhatian terhadap perubahan yang dibuat untuk mengkomersialkan liga dan memastikan bahawa dividen disebarkan ke seluruh kelab dan pelabur.

Satu elemen kritikal pada masa itu dan yang pantas diperhatikan ialah apa yang dipakai oleh pemain. Walau bagaimanapun, hanya melihat bahagian itu tidak bermakna jika jersi tidak mempunyai prestasi yang sesuai.

Salah satu perubahan yang paling ketara dalam reka bentuk jersi datang dalam kesesuaian. Sukan ini telah berkembang menjadi lebih pantas dan lebih agresif dan reka bentuk jersi telah mengikuti evolusi ini. Pada musim-musim awal itu, pemain Liga Perdana memakai jersi yang lebih longgar.

Untuk mengelakkan penarikan baju dan bersaing dengan ketatnya permainan moden, perkara menjadi lebih sesuai pada masa kini. Walaupun trend ini sudah tentu membantu pemain untuk lebih selesa dengan bola sepak, ia juga telah memudahkan kerja pengadil.

Tanpa sebarang keraguan, kesesuaian kekal sebagai salah satu aspek terpenting dalam evolusi Kit Liga Perdana. Walau bagaimanapun, perubahan telah berlaku dalam reka bentuk, dan Liga Perdana – sebagai liga terkemuka di dunia – telah berusaha untuk kecemerlangan dan keseragaman dalam reka bentuk dan jenis kit yang dibenarkan dalam bahagian tersebut.

Satu lagi perkara yang penting ialah kelab cuba juga mengekalkan imej dan reputasi mereka pada skala global – penting untuk pemasaran, hubungan penyokong dan reputasi keseluruhan.

Berdasarkan itu, kelab EPL telah membuat sedikit pelarasan pada warna atau lambang mereka dalam tempoh 20 tahun yang lalu, tetapi perubahan pada reka bentuk jersi lebih kerap berlaku dalam setiap kempen baharu dan peminat cenderung menantikannya.

Selama bertahun-tahun, kolar lipat telah menjadi kurang popular tetapi masih boleh dilihat dalam kit retro untuk majlis khas. Apa yang biasa kita lihat hari ini ialah reka bentuk kolar yang lebih ketat pada bahagian leher dan dada untuk menghasilkan reka bentuk yang lebih simetri dengan baju.

Adidas, Nike dan Puma ialah pengeluar kit terbesar di Liga Perdana dan seluruh dunia. Beberapa musim lalu dalam Liga Perdana, Nike melakukan kit berbentuk V dan lebih santai untuk Chelsea. Gaya yang sedikit berbeza dengan potongan kolar Adidas.

Secara amnya, reka bentuk kini dilakukan dengan mengambil kira kelajuan dan ketangkasan permainan moden. Reka bentuk kini menyumbang banyak kepada penghasilan padanan yang lebih santai, bermakna kurang rintangan fabrik pada bahagian atas badan dan akhirnya kebolehnafasan yang lebih baik berbanding reka bentuk lain.

Walaupun Nike, Adidas, Umbro dan Puma telah mengambil tempat teratas selama bertahun-tahun, nama seperti Under Armour, Reebok dan Asics telah mengambil tempat duduk belakang dari taman.

Terdapat juga peralihan daripada orang seperti Umbro dan Kappa, ke arah Nike dan Adidas kerana masyarakat dan bola sepak telah berubah.

Lencana Liga Perdana, Fon dan Perubahan

Liga Perdana, selama bertahun-tahun, telah mengalami penjenamaan semula kerana logonya direka bentuk semula. Sebagai cara untuk mengiklankan liga, logo perlu diletakkan di lengan pemain.

Keputusan untuk mempunyai tampalan pada lengan jersi bermakna pengiktirafan segera dan pengenalan yang hebat kepada khalayak ramai tentang pertandingan yang sedang berlangsung.

Sebagai sebahagian daripada evolusi Liga Perdana dan komponennya, sebelum permulaan musim 2016-2017, Liga Perdana telah menjenamakan semula reka bentuknya agar lebih dikenali di seluruh dunia.

Liga Perdana mengikuti trend popular jenama yang menggunakan warna yang tajam, tepi melengkung dan visual yang menonjol untuk memberi kesan yang lebih kuat. Reka bentuk baharu itu menggunakan warna-warna cerah dan visual yang lebih menonjol untuk dipadankan dengan suasana oktana tinggi, dipacu emosi dan persaingan yang tidak pernah puas tentang apa yang berlaku di padang dan di stadium sekelilingnya.

Penggunaan warna yang lebih tajam dengan mudah dipaparkan pada logo Liga Perdana Baharu menandakan keamatan apa yang berlaku di atas padang.

Reka bentuknya masih mengekalkan kesederhanaannya. Seperti yang dijangkakan, penjenamaan semula dalam Liga Perdana bermakna bola rasmi juga menerima rombakan untuk mencerminkan logo baharu Liga Perdana.

Apabila Liga Perdana dilahirkan pada tahun 1992, tiada fon standard merentas pasukan, dengan setiap kelab mempunyai muka taip yang dibekalkan oleh pengeluar kit mereka. Selain itu, tiada nama pemain dipaparkan pada baju tersebut.

Dari tahun 1993 dan seterusnya, ia menjadi keperluan bagi kelab untuk mendaftarkan pemain tertentu bersama nombor yang ditetapkan. Namun begitu, pengeluar kit memberi kelab fon yang berbeza.

Fonnya semuanya bergaya serif, meminjam sehelai daun daripada buku fon bola sepak Amerika yang bergelombang pada awal 90-an. Pemenang gelaran 1994/95 Blackburn Rovers mempunyai satu daripada Asics tetapi Manchester United mempunyai yang serupa dari Umbro, Liverpool serupa dari Adidas, dan Arsenal serupa dari Nike.

Tampalan lencana pertandingan – segi empat sama digabungkan dengan segi empat tepat terbalik, dengan logo Liga Perdana – telah diberi sedikit perubahan pada tahun 1993 dengan pengenalan nama pemain pada baju. Juara bertahan mendapat tampalan versi emas istimewa.

Fon serif muncul pada tahun 1997 dan terdapat bayang-bayang jelas yang datang bersamanya dan logo Liga Perdana di bahagian bawah logo. Ia tersedia dalam warna putih, hitam, navy, kuning, merah, biru diraja dan emas selama bertahun-tahun.

Arsenal bermain dengan fon itu dalam Liga Juara-Juara baru-baru ini pada 2006 apabila mereka mara ke final – walaupun aneh, hanya untuk jersi kuning tandang mereka – manakala Leeds United dan Newcastle United menggunakan muka taip PL ikonik di benua itu juga.

Untuk musim 2003/04, terdapat tampalan lengan baharu untuk pertandingan itu, dengan kemas kini yang sangat halus.

Suis Font Liga Perdana Besar Pertama dan Perubahan Lain

Suis besar pertama bermula pada tahun 2007. Fon ini juga serif – ia mempunyai bit runcing pada huruf, pada asasnya – walaupun ia lebih nipis sedikit daripada yang terakhir dan meninggalkan bayang kali ini untuk memihak kepada menggariskan huruf itu sendiri.

Seperti fon lama, fon ini tersedia dalam pelbagai warna untuk kelab bergantung pada warna baju yang dicetak.

Pada tahun 2016, teks “Liga Perdana” menjadi sans-serif buat kali pertama. Mengiringi penjenamaan baharu ini, kelab mendapat tampalan bulat baharu untuk lengan mereka – tentera laut untuk 19 pasukan, emas untuk juara – tetapi bukan fon baharu.

Hanya 12 bulan kemudian, liga memperkenalkan fon baju baharu juga. Perubahan baharu ini berlaku terlalu cepat dan mungkin kerana Liga Perdana masih belum dimuktamadkan pada masa itu.

Ia adalah muka taip sans-serif pertama dalam sejarah pertandingan. Garis besar sedikit di dalam huruf digantikan dengan garis besar yang lebih tebal untuk menjadikan teks lebih menonjol, manakala singa duduk di bahagian bawah nombor, seperti biasa.

Tidak seperti yang sebelumnya, fon ini tersedia dalam warna yang lebih sedikit berbanding sebelum ini, untuk membantu keterbacaan. Fon khusus ini keluar dalam warna kuning terang dan bukannya emas yang digunakan sebelum ini, manakala putih, hitam, biru laut dan merah semuanya standard.

Fon Liga Perdana Sekarang

Menjelang musim 2023/24, Liga Perdana mengumumkan perubahan kit yang akan menjejaskan setiap pasukan .

Liga Perdana telah melancarkan fon dan lencana lengan baharu yang berkilat untuk digunakan pada setiap kit kelab dari penggal 2023/24 dan seterusnya. Nama dan nombor di belakang baju juga kelihatan baharu, manakala lencana lengan menerima baik pulih drastik.

Bekerja dengan pembekal Avery Dennison, fon baharu itu menyertakan corak grafik yang menarik. Perubahan pada fon adalah halus, tetapi lencana lengan yang sama sekali berbeza akan digunakan. Pemain kini akan mempunyai singa ikonik Liga Perdana di lengan kanan mereka.

“Kami mahu bekerjasama rapat dengan Avery Dennison, menggunakan kepakaran dan pengalaman mereka untuk mencipta nama dan nombor baharu yang bukan sahaja lebih jelas bagi mereka yang menonton perlawanan di stadium atau di rumah, tetapi yang turut menggabungkan jenama Liga Perdana dengan lebih mudah”, kata The Ketua pegawai komersial Liga Perdana Will Brass dalam satu kenyataan.

“Nama dan nombor telah menjadi sebahagian daripada fabrik Liga Perdana. Bagi peminat, mempunyai nama dan nombor pemain kegemaran, nama mereka sendiri atau malah mesej peribadi membantu mendekatkan mereka dengan pertandingan dan kelab kegemaran mereka. “

Ketua Avery Dennison Simon Allen menambah: “Keindahan Liga Perdana ialah ia mencipta nama dan nombor penentu era. Sangat jarang reka bentuk itu sendiri berubah, jadi adalah satu penghormatan untuk pasukan di Avery Dennison menjadi sebahagian daripada proses itu.

“Permintaan adalah untuk reka bentuk baharu menjadi evolusi dan bukannya revolusi. Dengan banyak komponen yang perlu dipertimbangkan, seperti kebolehbacaan, ketahanan dan kebolehbacaan, kami juga perlu melihat penjenamaan Liga Perdana.

“Melalui segala-galanya, kami mahu memastikan bahawa apa yang kami letakkan di atas padang mengekalkan penyokong di stadium dan menonton di rumah sebagai nadinya.”

Pemenang Liga Perdana musim ini akan dianugerahkan singa “juara” emas untuk lencana lengan mereka.

Fikiran Akhir

Evolusi Kit Liga Perdana akan terus berlaku dan ia akan menjadi menarik untuk melihat ke mana keadaan akan berlaku pada musim-musim akan datang.

 

Share.
Leave A Reply