Laporan West Ham lwn Aston Villa

Penjaring : Antonio 29′; Zaniolo 79′

Dalam permainan yang dipenuhi dengan banyak panggilan VAR, Aston Villa dan West Ham United berkongsi rampasan ketika seri 1-1, ditandai dengan kontroversi lewat yang menafikan The Hammers sebagai pemenang masa kecederaan.

Keputusan ini melanjutkan rekod tanpa kalah West Ham di tempat sendiri menentang Villa kepada sembilan perlawanan, mengekalkan rentak tanpa kemenangan Villans di Stadium London berterusan.

Perlawanan Dua Separuh dengan Harapan Eropah di Barisan

Kedua-dua pasukan memasuki perlawanan itu didorong oleh kemenangan Eropah pertengahan minggu mereka, mengintai kemenangan untuk meningkatkan harapan mereka untuk mendapatkan tempat pertandingan benua menjelang musim depan.

Walaupun Aston Villa mengawal penguasaan bola pada separuh masa pertama, West Hamlah yang mencipta peluang yang lebih jelas, menandakan niat mereka awal-awal lagi.

Penguasaan Separuh Masa Pertama dan Kejayaan West Ham

Ketegasan West Ham membuahkan hasil sejurus sebelum tanda setengah jam. Michail Antonio mengambil kesempatan daripada hantaran lintang tepat Vladimír Coufal, menghantar tandukan terjun melepasi Emiliano Martínez untuk memberikan The Hammers pendahuluan yang sepatutnya.

Coufal, yang baru didorong oleh penyingkiran skuad antarabangsa, membuktikan nilainya yang amat diperlukan untuk pasukan.

Kebangkitan Villa Digagalkan oleh VAR

Separuh masa kedua menyaksikan Villa memperhebat serangan mereka, didorong oleh perubahan taktikal Unai Emery.

Walaupun diancam awal, gol yang tidak dibenarkan West Ham untuk bola baling ke atas Antonio menjadi titik perubahan, menghidupkan Villa. Youri Tielemans dan Ezri Konsa menguji penjaga gol Hammers, Alphonse Areola, membayangkan bahawa gol penyamaan hampir tiba.

Usaha Penyamaan dan Drama Lewat

Kegigihan Villa membuahkan hasil apabila Nicolò Zaniolo memanfaatkan sepenuhnya permainan sayap luar biasa Moussa Diaby, menemui jaringan untuk menyamakan kedudukan pelawat.

Kemuncak perlawanan mencapai padang demam dengan gol lewat yang tidak dibenarkan untuk West Ham, di mana VAR memainkan spoiler, menolak potensi pemenang untuk bola baling. Keputusan itu melegakan peminat Villa tetapi dikira sebagai kekecewaan buat Hammers.

Implikasi untuk Jadual Liga Perdana

Keputusan seri ini mempunyai implikasi yang signifikan terhadap cita-cita kedua-dua pasukan. Aston Villa, menyasarkan penamat empat teratas, mendapati kedudukan mereka lebih ‘dilindungi’, walaupun keadaan masih boleh berubah dalam sekelip mata.

Rekor tanpa kalah West Ham berterusan, mengekalkan impian bola sepak Eropah mereka tetap hidup ketika mereka menghampiri Manchester United.

Memandang ke Hadapan

Semasa musim Liga Perdana berjalan, kedua-dua Aston Villa dan West Ham United telah mempamerkan kelayakan mereka sebagai pasukan yang bersaing untuk tempat Eropah. Ia akan menjadi menarik untuk melihat sama ada salah satu daripada pasukan ini, atau kedua-duanya, mungkin boleh mendapatkan tempat Eropah untuk musim depan.

Untuk butiran lanjut tentang keputusan permainan ini, anda juga boleh melawat:

West Ham lwn Aston Villa, 2023/24 | Liga Perdana 

 

Share.
Leave A Reply