Mengapa Liga Perdana Merupakan Liga Paling Popular Di Dunia

Walaupun kelab Inggeris kadangkala gagal menghasilkan barangan di pentas Eropah, dan walaupun pemain terbaik negara itu gagal meraih tajuk utama dalam bola sepak antarabangsa pada masa-masa tertentu, ratusan juta menonton penyiar berbeza yang diluluskan setiap hujung minggu untuk menonton liga liga utama negara: Liga Perdana Inggeris.

Bermain dalam liga juga menjadi impian ramai pemain, malah mereka dari negara yang mempunyai liga bola sepak yang menakjubkan. Adakah pemasarannya? Adakah ia sejarah? Adakah ia capaian di seluruh dunia?

Dalam bahagian ini, kami akan membuka mata anda tentang mengapa Liga Perdana Inggeris adalah yang paling popular di dunia.

Sejarah Liga Perdana

Bola sepak liga peringkat pertama di England bermula pada tahun 1888 dan dipanggil Divisyen Pertama. Seabad kemudian, Liga Perdana dilahirkan apabila kelab divisyen pertama memutuskan untuk berpisah daripada sistem Liga Bola Sepak Inggeris yang biasa.

Pertandingan baharu itu dinamakan Liga Perdana FA sehingga beberapa tahun kebelakangan ini apabila bahagian itu menjalani penjenamaan semula untuk tujuan pemasaran. Kisah sebenar penubuhan Liga Perdana adalah lebih menyusahkan.

Bola sepak menjadi sukan persatuan di England dan banyak negara lain meniru model mereka untuk mentadbir sukan itu. Liga itu juga mampu menarik pemain bertaraf dunia dari seluruh Eropah. Ini membantu mereka kekal relevan sehingga tahun 1980-an.

Kelab Inggeris mendominasi pertandingan Eropah yang diterjemahkan kepada penguasaan media juga.

Walau bagaimanapun, pada tahun 1980-an, rasuah, pengurusan yang lemah, hooliganisme dan kekecohan peminat menyelinap ke dalam sukan di England. Stadium mula kelihatan tidak dapat dikenali.

Peminat memulakan pergaduhan di mana-mana mereka pergi, walaupun dalam perjalanan ke negara lain untuk pertandingan Eropah. Bencana Stadium Heysel juga berlaku, di mana tindakan penyokong Liverpool menyebabkan ramai penyokong Juventus kehilangan nyawa dalam rempuhan akibat hooliganisme.

Bencana ini menyebabkan UEFA mengharamkan kelab Inggeris daripada pertandingan mereka. Oleh itu, walaupun menjadi liga popular dengan tarikan global, Liga Perdana Inggeris adalah satu-satunya liga yang tidak beraksi dalam pertandingan Eropah selama lima tahun.

Ini menyebabkan kemerosotan besar dalam kehadiran dan pendapatan dan liga bersaing dengan La Liga dan Serie A, dua lagi liga Eropah pada tahap tertinggi. Ramai pemain terkemuka berketurunan Inggeris juga berpindah ke luar negara atas sebab kewangan dan sukan.

Beberapa introspeksi telah dilakukan oleh pegawai tertinggi divisyen pertama dan Laporan Taylor yang terkenal mengenai keselamatan stadium telah diterbitkan. FA Inggeris turut melangkah masuk dengan memperkukuh pasukan negara iaitu Three Lions.

Lebih ramai pemain mula pulang ke tanah air untuk mendapat peluang untuk diperhatikan oleh FA supaya mereka boleh menyarung jersi Three Lions dalam pertandingan rasmi. Banyak kelab bertambah baik akibatnya, larangan UEFA ditarik balik dan mereka mula memenangi trofi Eropah semula.

Kelab juga mula menarik lebih banyak laluan komersial yang membawa kepada lebih banyak wang masuk ke dalam liga dan pada musim 1991/92, selepas banyak pertikaian mengenai bahagian mana yang sepatutnya memperoleh pendapatan lebih daripada yang lain, Liga Perdana dilahirkan.

Perluasan Liga Perdana Selama Bertahun-tahun

Liga Perdana kini merupakan liga sukan yang paling banyak ditonton di dunia. Ia disiarkan di 212 wilayah dengan anggaran penonton 4.7 bilion dan dijangka mencapai lebih 600 juta rumah setiap hujung minggu pada 2024.

Pada musim 2018/19, liga mencecah jumlah kehadiran tertinggi sebanyak 14,508,981 di semua kelab, yang merupakan yang tertinggi setakat ini di dunia.

Malah Borussia Dortmund, salah satu kelab di dunia yang mempunyai peminat setia perlawanan yang paling setia, dan dengan lebih banyak tempat duduk di stadiumnya daripada kebanyakan kelab Inggeris, dapat mengekalkan kapasiti penuh untuk satu musim penuh seperti cara kelab Liga Perdana melakukannya. musim.

Liga juga telah mengekalkan status teratas selama lebih sedekad dalam ranking UEFA. Pekali yang digunakan dalam ranking ini mengukur prestasi kelab Inggeris dalam pertandingan Eropah setiap musim.

Liga kini telah bertukar daripada satu dengan sejarah yang masam kepada satu dengan penonton global terbesar.

Jadi bagaimana liga berkembang ke tahap ini? Semuanya bermula dengan duit TV. Apabila tradisi Liga Perdana semakin berkembang, pengikut kelab bersejarah seperti Real Madrid dan Bayern Munich mula mencari cara untuk menonton liga.

Syarikat penyiaran menangkap dan mula merundingkan tawaran kiri, kanan dan tengah. Pertama, ia adalah dengan kelab, kemudian ia dengan FA dan kemudian ia dengan pengurusan liga itu sendiri.

Apabila liga ditubuhkan pada musim 1991/92, Sky, salah satu penyiar terbesar Britain, memperoleh apa yang akan menjadi perjanjian penyiaran televisyen paling penting dalam sejarah bola sepak. Ini membawa kepada Liga Perdana menyusup ke negara-negara di mana hampir tiada apa yang diketahui tentang liga.

Mereka memilih perlawanan peringkat tertinggi untuk disiarkan, yang membawa lebih ramai peminat, menjadikan liga bertambah dalam bilangan penonton.

Bagaimana Liga Perdana Menjadi Sangat Popular?

Apabila penonton liga meningkat, peminat muncul di banyak negara. Ini juga dibantu oleh kelab Liga Perdana yang akan menandatangani pemain bertaraf dunia yang menarik dari seluruh Eropah dan dunia.

Mereka dapat memburu pemain yang dimahukan oleh orang-orang seperti Real Madrid, memaksa perhatian datang kepada mereka. Kemudian datang era empat pasukan besar. Arsenal, Chelsea, Liverpool dan Manchester United mula mengamuk di Eropah dan England.

Orang-orang seperti Thierry Henry menyertai Arsenal, Ruud Van Nistelrooy menyertai Manchester United, dan sebagainya. Pemain berkualiti dipamerkan minggu demi minggu dan peminat ingin melihat sekilas pemain ini.

Lebih banyak wang dicurahkan ke dalam liga melalui pelbagai penajaan dan perkongsian jenama, yang juga meningkatkan tawaran televisyen hampir setiap musim.

Banyak kelab juga menggunakan pelbagai model perniagaan untuk membantu mereka kekal cukup menguntungkan untuk memenangi peminat dari seluruh dunia dan menarik pemain terbaik.

Liga berkembang pesat dengan cara ini, yang juga diterjemahkan kepada kejayaan Eropah.

Kini, kelab Liga Perdana adalah kelab kedua paling berjaya di belakang kelab La Liga di Eropah, setelah memenangi 15 kejuaraan secara keseluruhan. Mereka juga mempunyai bilangan pemenang terbanyak dalam senarai, dengan rekod enam kelab telah memenangi 15 gelaran ini.

Membandingkan Liga Perdana Dengan Liga Eropah Teratas Lain

Populariti liga sebahagian besarnya disebabkan oleh daya tarikan globalnya. Bagaimanapun, kelab Liga Perdana juga telah menunjukkan bahawa mereka boleh bertahan dalam pertandingan antarabangsa.

Liga ini juga telah berada di kedudukan teratas UEFA untuk kebanyakan 15 tahun yang lalu seperti yang dinyatakan sebelum ini. “Ujian mata”, walau bagaimanapun, telah terbukti menjadi punca utama perpecahan pada pendapat bahawa ia juga merupakan liga terbaik di Eropah – dan seterusnya, dunia.

Peminat melihat La Liga untuk pemain bola sepak teknikal: pemain yang boleh memegang bola, pemain yang mempunyai visi yang baik dan pengurus yang boleh melatih taktik penguasaan. Peminat mengharapkan Bundesliga Jerman untuk bakat muda dan pemain fizikal.

Peminat melihat ke Serie A untuk bola sepak taktikal berkat pengalaman pemain dalam kelab dalam liga. Semua ini adalah sentimental dan subjektif.

Akhirnya, Liga Perdana kekal sebagai liga paling popular kerana banyak sebab, yang juga menjadikannya lebih baik daripada liga lain.

Kelab Liga Perdana Mana Yang Paling Popular?

Apabila “Empat Besar” mula menguasai liga, pangkalan peminat masing-masing bertambah. Hasilnya, mereka adalah kelab paling popular dalam Liga Perdana.

Sejarah juga memberi perkhidmatan yang hebat kepada mereka kerana kebanyakan mereka mempunyai cerita yang boleh digemari oleh peminat. Ini mungkin hasil daripada pemasaran setiap kelab – dan liga secara amnya – telah membuat produk mereka menarik, tetapi tidak ada kelab yang lebih besar daripada Arsenal, Chelsea, Liverpool dan Manchester United dalam liga.

Malah Manchester City dan Tottenham Hotspur, yang telah menyelinap ke dalam perbualan dalam beberapa tahun kebelakangan ini untuk mengembangkan “Empat Besar” kepada “Enam Besar”, tidak begitu popular di seluruh dunia.

Mari kita lihat beberapa nombor, walau bagaimanapun, untuk mengetahui magnitud pangkalan peminat kelab ini.

Arsenal

Pangkalan peminat Arsenal dipanggil Gooners. Mereka mengisi bahagian rumah Stadium Emirates mereka yang berkapasiti 60,000, yang dibina dalam dua dekad yang lalu oleh salah seorang jurulatih mereka yang paling popular, Arsene Wenger.

Kelab itu juga merupakan kelab bola sepak kesepuluh paling banyak diikuti di media sosial, dengan lebih 100 juta peminat. Arsenal juga mempunyai 272,000 ahli rasmi.

Ahli-ahli ini boleh mengundi mengenai perkara kecil dalam kelab dan juga mendapat akses keutamaan kepada maklumat, serta pakej hospitaliti yang berbeza pada hari perlawanan.

Chelsea

Chelsea dianggap mempunyai peminat kedua terbesar di England di seluruh dunia. Data terakhir yang tersedia adalah dari 2013, yang meletakkan angka pada 135 juta.

Jumlah ini sepatutnya melebihi 200 juta sekarang, terutamanya apabila anda mengambil kira nombor media sosial.

The Blues amat popular di Afrika terima kasih kepada José Mourinho tertentu, yang menandatangani beberapa bakat Afrika untuk kelab itu sebagai pengurus.

Chelsea juga telah menarik beberapa jurulatih yang cemerlang, yang telah membantu dengan populariti mereka.

Liverpool

Liverpool mempunyai 137.4 juta peminat di media sosial. Bilangan peminat mereka di seluruh dunia dikatakan melebihi 200 juta.

Ini adalah tambahan kepada lebih 60,000 kapasiti Stadium Anfield mereka, yang merupakan salah satu stadium paling lantang di England. Ia sentiasa habis dijual dan peminat sangat lantang menyokong The Reds.

Liverpool have won six games in a row. Will they sneak into the top four? | Liverpool | The Guardian

Tiada rekod rasmi nombor keahlian mereka.

Manchester United

Manchester United mungkin tidak mempunyai ramai peminat tetapi dapat menarik perhatian terkumpul 3.5 bilion penonton untuk perlawanan mereka pada 2019.

Ini bermakna setiap minggu permainan, terdapat ratusan juta orang terpaku pada skrin televisyen mereka menonton perlawanan Manchester United.

Di belakang Barcelona dan Real Madrid dalam La Liga, kelab itu juga paling ramai diikuti di dunia.

Mereka adalah salah satu kelab yang menggunakan model perniagaan yang menjadikan mereka arus perdana, yang turut membantu meningkatkan kekuatan daya tarikan global mereka. Mereka juga menggaji bakat terbaik Cristiano Ronaldo pada dua mata berbeza dalam sejarah mereka.

Manchester City

Manchester City tidak mempunyai peminat yang kukuh di seluruh dunia jika dibandingkan dengan gergasi Inggeris yang lain. Walau bagaimanapun, mereka menarik lebih 1 bilion mata kepada perlawanan mereka berkat kehebatan kewangan mereka.

Mempunyai nama keluarga seperti Pep Guardiola, Kevin De Bruyne dan Erling Haaland boleh melakukannya, tetapi mereka juga pernah menjadi majikan kepada orang-orang seperti Raheem Sterling, Sergio Aguero, Emmanuel Adebayor, Carlos Tevez, Craig Bellamy yang tidak dapat diperbaiki dan banyak lagi semasa mereka sejarah terkini.

Bakat terbaik tidak pernah kurang di City dan dengan ini telah datang sejumlah besar kejayaan.

Kesimpulan: Adakah Liga Perdana Inggeris Liga Terbaik Di Dunia?

Ujian mata, penonton global, pemain bintang, kehadiran berterusan dalam Liga Juara-Juara UEFA dan Liga Europa (terutamanya di peringkat terakhir), pasukan memenangi perlawanan dengan skor yang menakjubkan, perlumbaan gelaran yang luar biasa yang boleh menyaksikan pemain seperti Leicester City muncul juara dan banyak lagi. lebih banyak lagi harus meyakinkan mana-mana peminat bola sepak bahawa Liga Perdana adalah liga terbaik di dunia.

Ramai, bagaimanapun, boleh berhujah bahawa sumber kewangan yang ada pada liga dan kelab telah menampung banyak kelemahan mereka.

Mereka adalah yang kedua paling berjaya dalam Liga Europa dan Liga Juara-Juara UEFA, tetapi kebanyakan kemenangan ini tidak berlaku apabila kelab La Liga berada pada tahap terbaik mereka. Ia akan kekal sebagai salah satu liga sukan paling popular di dunia, tidak kira, tetapi juri tidak mengetahui sama ada ia adalah liga terbaik di dunia.

 

Share.
Leave A Reply