Laporan Perlawanan: Chelsea vs Aston Villa

 

Chelsea dan Aston Villa akan bertemu semula di Villa Park setelah perlawanan yang seru tanpa jaringan dalam saingan Piala FA, menjadikan pasukan Unai Emery masih menunggu kemenangan pertama melawan The Blues dalam pertandingan ini sejak 1960.

 

Chelsea, yang akan berlari ke Wembley untuk final Piala Liga pada bulan Februari, hampir terancam dengan disahkannya gol Douglas Luiz hasil serangan Moussa Diaby selepas 10 minit pertama, tetapi VAR membatalkannya selepas terpantul dari tangan pemain Brazil tersebut.

Chelsea memberikan respons dengan mencipta beberapa penyelamatan cemerlang dari Emiliano Martinez, penjaga gol juara Piala Dunia yang paling ketara menamatkan cubaan Cole Palmer selepas kesilapan luar biasa dari Clement Lenglet.

 

Trend ini berterusan ketika separuh masa pertama berjalan, dan penyokong Stamford Bridge terkejut apabila Noni Madueke gagal menyarung bola ke dalam gol terbuka selepas Palmer mengalihkannya ke depan gawang. Villa menghadapi kesulitan memainkan bola melawan tekanan tinggi tuan rumah, dan ketidakhadiran Benoit Badiashile yang gagal mengepalanya di antara Martinez menandakan separuh masa dominasi tetapi pembaziran peluang ketika pasukan Mauricio Pochettino mencari kemenangan keenam dalam tujuh perlawanan berturutan.

 

Paruh kedua bermula dengan tempo yang ketara, dan Palmer terlibat dalam aksi tersebut lagi, menembak datar melebar. Sokongan keras 6,000 penyokong Villa membangkitkan semangat pasukan mereka di belakang gol, dan mereka secara perlahan mendapatkan kaki dalam pertandingan. Dengan tuan rumah semakin letih selepas bermain hanya tiga hari sebelumnya, Villa melihat peluang untuk merampas kemenangan dalam 20 minit terakhir, dengan Ollie Watkins dan Matty Cash menguji Đorđe Petrović, sebelum Ezri Konsa melepaskan tendangan melebar ketika masa biasa hampir tamat.

 

Tekanan untuk Chelsea semakin meningkat dan mereka terdedah sehingga wisel akhir, tetapi seperti Villa dalam separuh masa pertama, mereka bertahan. Keputusan ini bermaksud kedua pasukan akan berentap di Birmingham pada bulan hadapan, dengan Villa berharap dapat memanfaatkan musim hebat mereka untuk melayakkan ke suku akhir untuk kali pertama sejak menjadi naib juara Piala FA pada tahun 2015.

 

Villa yakin dengan peluang mereka

Setelah berjaya menahan Chelsea di Stamford Bridge, Villa berharap mereka dapat menyelesaikan tugasan di hadapan penyokong apabila kedua pasukan bertemu di Villa Park. Ketika kedua-dua pasukan berentap di Liga Perdana awal musim ini, Villa berjaya menang 1-0 dan mereka mengharapkan boleh mengulangi pencapaian itu lagi.

 

Bagi Chelsea, ia menunjukkan musim yang bergejolak di mana mereka bermain terlalu baik dan terlalu buruk, terutamanya setelah menang besar 6-1 ke atas Middlesbrough pada perlawanan pertengahan minggu.

 

Share.
Leave A Reply