Ulasan Brighton vs Wolves

 

Pada waktu perlawanan ini bermula, Brighton & Hove Albion akan menikmati rehat selama 16 hari, yang pasti merupakan sesuatu kemewahan yang tidak dijangka memandangkan mereka juga berentap dalam UEFA Europa League dan Piala FA. Setelah hanya mengalami satu kekalahan dalam enam perlawanan Liga Perdana terakhir mereka (M2, S3), pasukan Roberto De Zerbi meneruskan kempen mereka di tempat ke-8, dengan kelayakan ke Eropah sekali lagi menjadi sasaran yang realistik.

 

Prestasi Brighton di rumah boleh menjadi kunci untuk membantu mereka kembali ke persaingan peringkat Eropah musim depan, terutamanya jika mereka dapat meneruskan denai yang tidak terkalahkan dalam perlawanan liga di kandang mereka yang bermula pada awal September (M4, S4), walaupun setiap perlawanan liga di kandang mereka pada musim 2023/24 ini telah melihat kedua-dua pasukan menjaring gol (M5, S4, K1). Menguatkan kepercayaan Brighton adalah fakta bahawa mereka hanya kalah sekali di Liga Perdana di sini berbanding Wolverhampton Wanderers (M2, S2), dan menang dengan jitu 6-0 dalam perlawanan seiras musim lalu.

 

Namun, Wolves hanya terletak tiga mata dan tiga tempat di belakang Brighton di klasemen, selepas menjalani kempen yang kuat sehingga sekarang selepas musim panas yang penuh dengan kontroversi. Mereka mengakhiri tahun 2023 dengan tiga kemenangan bersempena liga dan kemudian mengatasi Brentford melalui perlawanan ulangan dengan masa tambahan dalam Piala FA untuk memulakan tahun 2024 dengan baik, namun pengurus pasukan, Gary O’Neil masih mencari penyerang baru.

 

Beliau mungkin tidak akan mempunyai sebarang pemain baru sebelum perjalanan mereka ke selatan, tempat di mana pasukan mereka mempunyai kenangan yang tidak menyenangkan dengan kekalahan yang teruk di Amex musim lalu. Keputusan yang menyakitkan itu dan kerelaan Gary O’Neil untuk membuat penambahan dalam pasaran pemainnya harus memastikan bahawa pemainnya memberikan tumpuan sepenuhnya kepada perlawanan ini dan tidak terlalu teruja memikirkan perlawanan derby Piala FA peringkat keempat mereka dengan West Bromwich Albion, terutamanya setelah mereka hanya memenangi satu dari lima perlawanan tandang terakhir mereka (K4).

 

Pemain-pemain untuk diperhatikan:

João Pedro telah menjaringkan empat gol dalam tiga perlawanan terakhir Brighton – tiga dari gol-gol tersebut selepas minit ke-70.

 

Nathan Fraser, berusia 18 tahun, yang juga mencipta gol dalam tempoh yang sama ke atas Brentford pada hari Selasa, mungkin kembali menjadi pemain penting bagi pasukan Wolves jika mereka memerlukan intervensi untuk mengubah permainan di akhir perlawanan.

 

Statistik panas:

Wolves belum memenangi empat perlawanan berturut-turut dalam liga utama sejak 1971/72!

 

Share.
Leave A Reply