Preview Perlawanan Arsenal vs Crystal Palace

 

Arsenal akan berharap cuti sekejap mereka membantu menghidupkan semula kempen yang terhenti selepas kekalahan 2-0 di peringkat ketiga Piala FA di rumah kepada Liverpool hampir dua minggu lalu. Keputusan itu membuat mereka hanya meraih satu kemenangan dalam tujuh perlawanan yang kompetitif (M2, K4). Ini adalah jumlah kemenangan terendah dalam tempoh tujuh perlawanan di bawah pengurus Mikel Arteta. Tiga perlawanan terakhir dalam segementasi tersebut berakhir dengan kekalahan, walaupun Arsenal mengumpulkan 61 sepakan, hanya satu gol yang berjaya dicetak dalam tempoh tersebut, menempatkan tekanan terhadap serangan mereka yang kaku.

 

 

Dengan harapan keberuntungan berubah, pihak Utara London mungkin menyambut kunjungan Crystal Palace, sebuah pasukan yang telah mereka kalahkan dalam ketiga-tiga H2H terakhir. Pasukan yang bermain sebagai pihak tandang ini bermula di tangga ke-14, yang sepatutnya memberikan lagi kelegaan kepada tuan rumah kerana Arsenal mempunyai rekod 100% musim ini menentang pasukan yang kini berada di dalam tangga tujuh terbawah (M7).

 

 

Berbeza dengan tuan rumah, Palace mempunyai waktu yang lebih sedikit untuk bersedia untuk pertembungan ini disebabkan oleh perlawanan ulangan peringkat ketiga Piala FA mereka di Goodison Park pada Rabu malam. Walaupun begitu, selepas tidak bermain perlawanan Liga Perdana sejak diadakan pada 30 Disember, mereka mungkin gembira untuk kembali beraksi dalam liga, terutamanya kerana mereka mempunyai peluang untuk merangkak kejayaan berturut-turut dalam saingan ini untuk pertama kalinya sejak April 2023, ketika mereka memenangi tiga perlawanan pertama mereka selepas kepulangan Roy Hodgson ke kelab.

 

 

Namun, mereka dianggap sebagai penyandang anjing besar untuk mencapai pencapaian itu, dan difahami. Bukan sahaja kedua-dua pasukan ini berada di tangga yang terpisah jauh dalam jadual, tetapi Palace juga mempunyai rekod yang tidak baik menentang jiran mereka dalam masa yang lama. The Eagles hanya mendapat sedikit mata dalam perlawanan derbi London Liga Perdana musim ini berbanding pasukan lain (enam – M1, S3, K3), manakala di perlawanan tandang mereka hanya memenangi satu daripada 17 perlawanan terakhir mereka menentang pasukan ibu negara (S9, K7).

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan:

 

Bukayo Saka Arsenal telah terlibat dalam 15 gol dalam 18 perlawanan derbi London Liga Perdana terakhirnya (Enam gol, sembilan assist).

 

Jean-Philippe Mateta Palace mempunyai kemahiran untuk mencetak gol terhadap pasukan-pasukan besar liga, dengan dua gol liganya musim ini tercipta selepas separuh masa menentang dua pasukan lain yang berada dalam tangga empat teratas.

 

Stat menarik:

 

Palace telah kehilangan 38% gol mereka (11 gol) selepas minit ke-75, jumlah tertinggi dalam liga.

 

Share.
Leave A Reply