Terbitan Pertembungan Newcastle vs Nottingham Forest

Program Boxing Day Liga Perdana Inggeris memulakan perlawanan dengan kejohanan antara Newcastle United dan Nottingham Forest di mana kedua-dua pasukan cuba bangkit selepas kekalahan yang sempit sebelum Krismas. Selepas tewas 1-0 kepada Luton Town pada hari Sabtu, tuan rumah kini sudah menelan kekalahan dalam lima daripada enam pertandingan bersaing terkini (M1), dengan pengurus Eddie Howe tidak memberikan alasan untuk kekalahan terkini mereka.

 

Namun, para penyokong Magpies sepatutnya kembali ke St James ‘Park dengan perasaan optimis kerana Newcastle, yang berada di tempat ke-7, telah memenangi tujuh perlawanan liga terakhir di rumah, hanya dipeluk satu kali dalam jangkamasa tersebut. Lima kemenangan daripada enam perlawanan terakhir di rumah lawan Nottingham Forest (K1) hanya memperkuatkan keyakinan mereka untuk bangkit dari kekecewaan hujung minggu ini, sementara tujuh kemenangan berturut-turut terakhir mereka di rumah menentang Forest – yang terakhir kalah pada Oktober 1988 – mungkin mengesahkan kekuatan mereka sebagai pasukan favorit.

 

Tidak ada permulaan yang seperti dongeng dalam pemerintahan Nuno EspĂ­rito Santo di Forest ketika mereka dikalahkan 3-2 oleh Bournemouth pada hari Sabtu, ianya bererti mereka memasuki pertemuan ini hanya dua mata di atas zon penurunan dan tanpa kemenangan PL sejak awal November (S1, K6). Terdapat banyak yang dipertaruhkan di sini, termasuk rekod H2H tidak terkalahkan Nuno terhadap Newcastle (M2, S5) dan lawan sebelahnya, Howe (M3, S1).

 

Salah satu alasan mengapa Nuno ditunjuk untuk menggantikan Steve Cooper adalah prestasi buruk Forest di perlawanan tandang, yang ditunjukkan oleh hanya satu kemenangan daripada 19 perlawanan tandang PL terakhir mereka (S5, K13), di mana mereka kekalahan dengan tiga gol atau lebih dalam tiga daripada empat perlawanan terbaru (S1, K3). Tetapi jika ada sesiapa yang boleh membimbing mereka ke kemenangan PL pertama mereka di St James ‘Park, Nuno mungkin orangnya, kerana beliau tidak pernah kalah dalam perlawanan liga tandang pertamanya dengan kelab baru (M5, S1)!

 

Pemain yang perlu diperhatikan

Callum Wilson dari Newcastle menamatkan pencapaian dalam pertemuan ini tahun lalu, manakala tiga daripada lima gol liga terbarunya dijaringkan antara minit ke-55 dan ke-70.

 

Anthony Elanga telah menjaringkan tiga gol dalam tujuh penampilan terakhirnya untuk Forest, dengan dua gol tersebut merupakan gol pembukaan.

Stat Panas

Forest hanya memenangi satu daripada tujuh pertemuan Boxing Day mereka terakhir (S2, K4).

 

Share.
Leave A Reply