Tinjauan Newcastle vs Fulham

 

Nampaknya segala-galanya tidak berjalan dengan baik bagi Newcastle United. Kekecewaan mereka selepas kalah 2-1 kepada AC Milan menjadikan mereka terakhir dalam kumpulan UEFA Champions League mereka. Ini juga merupakan tiga kekalahan berturutan selepas mereka kalah dengan selisih tiga gol kepada Everton dan Tottenham. Senarai pemain yang cedera panjang sedang menguji skuad pengurus Eddie Howe ketika ini tetapi perlawanan di rumah menentang Fulham memberikan peluang untuk perubahan nasib.

 

“Saya melihat kegagalan sebagai motivasi untuk belajar, sebagai petunjuk, sebagai bahan bakar untuk terus mencapai kejayaan,” kata Howe ketika mereka tersingkir daripada Eropah tetapi masih berada di tempat ketujuh dalam PL (M8, S2, K6). Para penyokong seharusnya tidak terlalu kecewa kerana Newcastle telah memenangi 81% daripada mata liga di kandang mereka musim ini dan mempunyai enam kemenangan berturut-turut di rumah dalam PL, rentetan terbaik mereka sejak musim 2002/03.

 

Fulham yang sedang dalam keadaan baik tiba di St James’ Park dengan harapan untuk mengakhiri rentetan kemenangan tuan rumah itu setelah memenangi dua perlawanan berturut-turut 5-0. Walaupun menjadi satu tugas yang sukar untuk menandingi pencapaian Chelsea (2010) dan Manchester City (2017) dengan memenangi tiga pertandingan berturut-turut, Fulham telah mencetak tiga gol atau lebih dalam empat perlawanan berturut-turut (M3, K1) untuk kali pertama sejak Oktober 1961. Mereka hanya berada lima mata di belakang tuan rumah di tempat pertengahan jadual.

 

Selepas menggambarkan kemenangan 5-0 Fulham ke atas West Ham sebagai “hampir sempurna”, pengurus Marco Silva merasakan bahawa masih ada lebih banyak yang boleh diberikan. Ini benar apabila mereka bermain di luar, kerana mereka belum memenangi sebarang perlawanan liga di luar rumah sejak pertengahan Ogos (S3, K4). Rekod ini juga sama seperti rekod mereka dalam tujuh perlawanan away H2H terakhir mereka di PL, yang menunjukkan bahawa perlawanan yang sukar menanti mereka di Tyneside.

 

Pemain-pemain untuk diperhatikan:

– Joelinton membuka kedudukan untuk Newcastle melawan Milan tetapi kedua-dua gol beliau dalam PL musim ini terjdi selepas minit ke-60.

– Tom Cairney menandakan perlawanan ke-300 beliau untuk Fulham dengan sumbangan gol ketiganya dalam tiga perlawanan berturut-turut (G1, A2) dan beliau mempunyai dua gol dan satu bantuan dalam H2H ini (G1, A1).

 

Kemarahan yang membara:

– Newcastle belum pernah ketinggalan gol pada separuh masa pertandingan di rumah dalam PL musim ini (HT: M4, S4).

 

Share.
Leave A Reply