Tinjauan Brentford vs Aston Villa

Masalah kecederaan semakin menimpa Brentford, yang memasuki pertandingan ini dengan dua kekalahan berikutnya daripada Brighton dan Sheffield United yang sedang berjuang. Pasukan Thomas Frank ini akan berhadapan dengan Aston Villa yang sedang melonjak dalam bahaya kehilangan tiga permainan Liga Perdana (PL) berturut-turut untuk pertama kali sejak April.

 

Lebah masih duduk dengan selesa di pertengahan klasemen, tetapi mahu kembali ke jalan kemenangan lebih awal daripada kemudian jika mereka ingin mengelakkan melihat ke belakang. Kembali ke rumah mungkin menjadi kunci untuk membalikkan nasib mereka kerana mereka mempunyai rekod yang agak teguh dengan hanya empat kekalahan rumah dalam PL daripada 27 sejak permulaan musim lalu (M13, S10), rangkaian yang termasuk mengelakkan kekalahan dalam kedua-dua pertemuan di tempat ini (M1, S1).

 

Villa masuk ke dalam pertembungan ini dengan matlamat untuk mengukuhkan tuntutan mereka sebagai calon peminat gelombang PL selepas kemenangan cemerlang 1-0 melawan Manchester City dan Arsenal. Dengan Villa Park menjadi benteng yang sukar ditembus akhir-akhir ini, peningkatan di jalan raya adalah penting jika mereka ingin mengekalkan kedudukan tinggi mereka, kerana hanya 11 daripada 35 mata mereka diperoleh di luar rumah.

 

Pasukan Unai Emery memperpanjang rekod tidak terkalahkan mereka kepada lapan perlawanan secara bersaing pada pertengahan minggu (M6, S2) dengan seri 1-1 dengan Zrinjski, dengan ini mengesahkan tempat mereka dalam 16 teratas UEFA Conference League sebagai juara kumpulan. Ia tidak pernah mudah untuk kembali ke aksi domestik selepas penjelajahan Eropah, jadi pasukan Emery akan cuba mengambil inisiatif pertama di ibu negara kerana rekod mereka yang teguh sebagai peneraju, kerana Villa adalah satu-satunya pasukan dalam PL yang belum lagi menyerahkakn satu mata pun selepas berada dalam kedudukan menang (M11).

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan

Walaupun tanpa gol dalam lapan perlawanan teratas berturut-turut menentang Villa, Neal Maupay dari Brentford telah mencetak atau membantu dalam tiga daripada empat perlawanan PL terakhirnya (G2, B1).

 

Gol John McGinn ke atas Arsenal adalah gol pemenang pertandingannya yang ketiga dalam musim PL ini – tiada pemain lain yang mencatatkan lebih banyak.

 

Streak panas

Tiada daripada 92 perlawanan PL Unai Emery berakhir dengan 0-0 – jumlah perlawanan yang mana-mana jurulatih mengendalikan tanpa sebarang seri 0-0.

 

Share.
Leave A Reply