Pratonton PSV lwn Arsenal

Dengan tempat pertama dan kedua diselesaikan dalam Liga Juara-Juara UEFA (UCL) Kumpulan B, naib juara dan pendahulu Eredivisie yang melarikan diri, PSV mampu memberikan yang terbaik dalam apa yang kini hampir mati menentang pemenang kumpulan dan pencabar Liga Perdana, Arsenal. Walaupun sifat pertaruhan yang rendah dalam urusan ini, jangan ambil pusing dengan PSV mengambil mudah, kerana mereka mengharungi penuh keyakinan ini selepas melebarkan rekod liga sempurna mereka pada hujung minggu kepada 15 kemenangan berturut-turut.

 

 

Kini hanya dua perlawanan yang kurang untuk menyamai rekod Eredivisie yang dibuat sendiri untuk permulaan kemenangan paling lama untuk kempen pada 1987/88, PSV berharap untuk mengekalkan momentum mereka di peringkat benua. Untuk berbuat demikian, mereka mesti menghadapi beberapa bentuk yang boleh dipersoalkan menentang pasukan Inggeris dalam lapan pertemuan terakhir seperti itu (W1, D3, L4), dengan perlawanan terbaru itu kekalahan 4-0 di tangan Arsenal secara sebaliknya.

 

 

Perlumbaan kejuaraan Liga Perdana Inggeris mengambil satu lagi kelainan pada hujung minggu lalu apabila enam kemenangan berturut-turut Arsenal berakhir dengan kekalahan 1-0 di Aston Villa, bermakna hanya dua mata memisahkan tiga pasukan teratas. Ia masih belum dapat dilihat sama ada Mikel Arteta akan bermain-main dengan barisannya dengan jadual domestik yang sibuk sepanjang Krismas dalam fikiran, tetapi dia akan menjangkakan persembahan yang mantap walaupun selepas mencatat kemenangan UCL terbesar mereka sejak 2007/08 dalam pusingan lima (6-0 vs. Kanta).

 

 

Ia bukan sekadar garis markah yang boleh dibanggakan oleh peminat Gunners dalam perlawanan terakhir mereka di benua, kerana mereka juga menjadi pasukan pertama yang mempunyai lima penjaring berbeza pada separuh masa pertama perlawanan UCL. Walaupun begitu, satu lagi prestasi dominan di sini tidak dapat dipastikan, kerana Arsenal mempunyai rekod bercampur-campur di tempat lawan kepada lawan Belanda (W3, D3, L3), dengan perlawanan terbaru itu ialah kekalahan 2-0 di sini di Eindhoven musim lepas.

 

Pemain untuk menonton

Luuk de Jong mendahului PSV musim ini dengan 17 gol kompetitif. Dua daripada tiga terakhirnya adalah pembuka perlawanan, dan dia juga menjaringkan gol di tempat sendiri menentang Arsenal pada 2022/23.

Cuba untuk mengatasinya mungkin Gabriel Jesus dari Arsenal, yang telah membantu satu gol dalam setiap tiga penampilan terakhirnya yang menjaringkan gol, dua daripadanya datang dalam UCL.

 

Statistik panas

Arsenal tidak tewas dalam 16 daripada 19 perlawanan terakhir di tempat lawan Eropah (W12, D4, L3).

 

 

Share.
Leave A Reply