Pratonton Pertandingan Manchester City vs Leipzig

 

Setelah gagal menyamai rekod kemenangan terpanjang di laman rumah oleh pasukan teratas liga Inggeris menentang Liverpool pada hujung minggu lalu (seri 1-1), Manchester City pulang dengan cepat untuk memulakan gelaran kemenangan baru di laman rumah. Ini merupakan kali pertama dalam tempoh yang lama di mana peminat-peminat City tidak banyak bercakap, tetapi jurulatih Pep Guardiola telah mengambil langkah luar biasa untuk meminta “bunyi yang lebih kuat” dari peminat-peminat rumah menjelang kunjungan RB Leipzig.

 

Walaupun beliau ingin menjadikan Etihad sebagai tempat yang menakutkan untuk dikunjungi, pasukan Guardiola telah melakukan tugasan yang baik sendiri dengan tidak terkalahkan dalam 28 perlawanan Europe di laman rumah (M26, S2). City sudah pasti berada di pusingan kedua UEFA Champions League (UCL), dan mereka tahu bahawa hanya dengan mengekalkan rekod kalah di laman rumah mereka akan mencukupi untuk memenangi kumpulan mereka untuk kali ketujuh berturut-turut.

 

Seperti City, Leipzig juga sudah pasti berada di pusingan kedua UCL dan kini berusaha untuk merebut tempat teratas dengan tuan rumah. Mereka perlu menang di sini jika ingin realistik untuk mencapai tempat itu kerana peraturan pertemuan antara dua pasukan menjadi faktor penentu pertama UEFA. Keputusan kekalahan 2-1 kepada Wolfsburg hujung minggu lalu mungkin bukan persiapan yang ideal, walaupun jurulatih Marco Rose rasa keputusan itu agak kejam disebabkan beberapa keputusan VAR mendukung pasukannya.

 

Rose tahu bahawa dia memerlukan segala yang baik bagi pasukannya jika ingin mengejutkan di sini, tetapi masih ingat kekalutan 7-0 di sini musim lalu, mungkin bukan bantuan yang Leipzig perlukan di sini, tetapi lebih banyak keajaiban! Keputusan demikian jarang berlaku dan sukar untuk melihat Leipzig mendapatkannya di England mengingat ketiga-tiga kunjungan terakhir mereka di sini berakhir dengan kekalahan dengan margin sekurang-kurangnya tiga gol.

 

Pemain yang Perlu Diperhatikan

Selepas menjaring gol pada hujung minggu lalu, Erling Haaland pasti ingin membina ke atas golnya menentang Leipzig yang dia jaringkan lima gol dalam kemenangan 7-0 City di sini musim lepas.

Loïs Openda menjaring gol dalam pertemuan dalam musim ini, dan kedua-dua gol UCLnya musim ini adalah gol kedua dalam perlawanan.

 

Statistik Panas

City telah menjaring sekurang-kurangnya tiga gol dalam tujuh perlawanan UCL terakhir mereka di laman rumah.

 

Share.
Leave A Reply