Preview Perlawanan: Burnley vs West Ham

 

Burnley isyarat kelam kabut

 

Dengan dua mata kurang dari 12 perlawanan Premier League (PL), keadaan kelihatan suram bagi Burnley. Mereka bahkan telah mencatatkan sepuluh kekalahan daripada 12 perlawanan PL yang telah berlangsung (M1, S1) – sesuatu yang memalukan bagi pasukan Clarets yang telah melabur sejumlah £100 juta pada musim panas ini. Masalah Burnley semakin jelas apabila walaupun Everton mendapat pengurangan sepuluh mata, mereka masih kekal bertengger di tangga terbawah klasemen!

 

Tiada kelapangan di dalam stadium

 

Tidak terdapat kelapangan di kandang sendiri, dan ini dapat dilihat dengan Burnley kini telah mengalami enam kekalahan berturut-turut di rumah pada musim ini – satu-satunya pasukan dalam sejarah yang mengalami nasib sedemikian. Malangnya, rekod buruk Burnley mungkin tidak berakhir disitu, kekalahan kali ini akan membawa mereka kepada kekalahan berturut-turut keenam dalam sejarah Liga Inggeris sejak tahun 1895 dan membuat mereka menjadi pasukan kedua dalam sejarah liga Inggeris yang membuka kempen dengan tujuh kekalahan berturut-turut di rumah.

 

West Ham mencari kemenangan

 

Sementara itu, West Ham datang ke Lancashire Timur dengan kepercayaan diri selepas meraih kemenangan 3-2 ke atas Nottingham Forest sebelum jeda antarabangsa. Kemenangan tersebut telah mengecam West Ham ke separuh atas klasemen menjelang jeda antarabangsa, walaupun keputusan liga mereka tidak memuaskan ketika hanya mencatatkan dua kemenangan daripada lapan perlawanan terakhir di PL (S1, K5).

 

Rekod perlawanan tandang West Ham selama ini menjadi kelemahan mereka, dengan tiga kekalahan berturut-turut dalam perlawanan tandang PL yang menghalang kempen West Ham ke tempat bertanding Eropah. Sekiranya kekalahan mereka berlanjutan di Turf Moor (MIS1, S1, K2), kemungkinan besar kelemahan West Ham tidak akan berakhir, walaupun West Ham merupakan salah satu daripada empat pasukan PL yang telah menjaringkan gol di setiap perlawanan tandang liga musim ini.

 

Pertarungan penting

 

Gol-gol bagi Burnley pada musim ini sangat jarang berlaku, tetapi Josh Brownhill telah berjaya menjaringkan dua gol, kedua-duanya berlaku pada separuh kedua perlawanan menentang pasukan dari London.

 

 

Bertempur di tengah padang, Tomáš Souček telah berjaya menjaringkan gol dalam tiga perlawanan terakhirnya bersama kelab dan pasukan kebangsaan. Beliau juga berjaya menjaringkan gol ketika kedua-dua pasukan ini bertemu pada bulan April 2022.

 

Rentetan panas

 

Burnley telah membenarkan gol menentukan sebelum separuh masa pada semua enam perlawanan di kandang mereka musim ini.

 

Share.
Leave A Reply