Wolves vs Tottenham: Pembukaan

Gary O’Neil terasa frustrasi selepas kekalahan Wolverhampton Wanderers 2-1 di Sheffield United pada perlawanan terakhir. Keputusan penalti yang kontroversi menentang pasukannya telah menyebabkannya berkata bahawa dia “menyerah pada wasit”.

 

Ini hanyalah salah satu banyak kemarahan pengurus tentang VAR dalam beberapa minggu terakhir di Premier League (PL), dan mungkin dengan baik dari perspektif O’Neil kerana dia menyaksikan rentetan tidak terkalahkan empat perlawanan pasukannya (M2, S2) musnah.

 

Walaupun peningkatan Wolves, kekalahan itu bermakna mereka hanya empat tempat di atas zon penurunan, tetapi jurang enam mata yang sihat menjelang perlawanan ini memastikan mereka akan kekal dalam keadaan kukuh sepanjang jeda antarabangsa.

 

Mungkin lawatan daripada Tottenham Hotspur telah tiba pada masanya yang tepat, kerana penduduk di sekitar West Midlands ini telah memenangi sama banyak H2H PL dalam tiga perlawanan terakhir mereka (M2, K1) seperti yang mereka lakukan dalam 11 perlawanan sebelum ini (M2, S3, K6), walaupun mereka tidak pernah mencatat kemenangan berturut-turut dalam perlawanan ini sejak 2010!

 

Kombinasi lima gol, lima gol yang dibatalkan dan dua kad merah untuk Spurs berakhirkan rentetan tak terkalahkan yang luar biasa mereka musim ini apabila mereka akhirnya kalah 4-1 dengan Chelsea pada hari Isnin (M8, S2, K1).

 

Walaupun begitu, para pemain yang diketuai oleh Ange Postecoglou sekurang-kurangnya mempunyai peluang segera untuk kembali ke tempat teratas, setidak-tidaknya secara sementara sehingga saingan yang lain bermain.

Belum pernah kalah dalam perjalanan mereka dalam PL pada 2023/24 (M4, S2), Spurs sedang mencari kemenangan jauh liga ketiga berturut-turut untuk kali pertama sejak empat perlawanan pada November 2020.

 

Dengan jarang melakukan perkara dengan mudah, Tottenham telah mengumpulkan lebih banyak mata jauh dari kedudukan yang kalah dalam perjalanan mereka (M1, S2) daripada hampir semua pasukan dalam liga musim ini, walaupun itu mungkin bukan kes jika mereka memulakan perlawanan ini dengan buruk kerana Molineux adalah salah satu stadium PL di mana Spurs gagal menjaringkan gol pada musim lepas.

 

Pemain untuk diperhatikan

Hwang Hee-chan menyambung rentetan cemerlangnya pada hujung minggu lalu apabila bantuannya di Sheffield menjadikan dia terlibat dalam lapan gol dalam lapan perlawanan untuk Wolves dan South Korea (G5, B3).

 

Salah satu daripada bantuan itu adalah untuk bintang Korea Selatan Tottenham, Son Heung-min (PL: G8, B1) dalam jeda antarabangsa terakhir, walaupun dia tidak pernah bermain dengan pasukan mana-mana selain Wolves tanpa pernah menjaringkan gol!

 

Rentetan panas

Wolves hanya memiliki satu lembaran bersih dari 14 perlawanan PL terakhir mereka, tetapi mereka telah menjaringkan gol dalam sepuluh perlawanan terakhir mereka.

 

Share.
Leave A Reply