Pertembungan Manchester United vs Luton: Pratonton

 

Musim yang penuh dengan kekacauan dan kekalutan di Manchester United terus mencari cara baru untuk mengejutkan, dan kekalahan 4-3 yang menggemparkan di Copenhagen dalam UEFA Champions League (UCL) pada pertengahan minggu adalah gambaran masalah mereka. Manakala pengurus Erik ten Hag sangat marah kerana “banyak keputusan” tidak menguntungkan pasukannya, dia juga menyaksikan kekalahan pertama pasukan Setan Merah selepas mendahului dengan dua gol sejak September 2014!

 

Kekalahan ini bermakna bahawa United telah kalah dalam sembilan daripada 17 perlawanan pembukaan musim untuk kali pertama sejak 1973/74 – musim di mana mereka pada akhirnya terdegradasi. Walaupun tidak ada tanda-tanda perkara itu berlaku tahun ini, kekalahan 3-0 berturut-turut di Old Trafford menandakan kemerosotannya dari benteng musim lalu kepada medan permainan untuk pasukan lawan pada musim ini.

 

Luton Town mungkin merupakan pasukan yang sempurna untuk mengubah keadaan itu, kerana United masih belum pernah kalah dalam 13 perlawanan dengan pasukan yang baru dipromosikan di Premier League (PL) (M12, S1) – memenangi semua sepuluh yang terakhir – dua di antaranya dimenangi pada musim 2023/24.

 

Luton pastinya akan berusaha keras untuk tidak menjadi sebahagian daripada senarai itu, dan mereka membuat perjalanan ke utara dengan penuh keyakinan selepas mengekalkan keputusan seri 1-1 ketika menentang Liverpool di Kenilworth Road pada hujung minggu yang lepas. Jurulatih Rob Edwards penuh “kebanggaan” dengan persembahan pasukannya yang mengangkat mereka keluar dari zon degradasi PL, dan ini merupakan kali kedua mereka mengelak daripada kalah dalam tiga perlawanan terakhir.

 

Perjalanan pertama ke Old Trafford sejak September 1991 menanti, dan banyak perkara telah berubah sejak itu apabila hanya kurang daripada 50,000 penonton menyaksikan kekalahan 5-0 itu bagi pasukan Bedfordshire. Pada hari Sabtu nanti, terdapat lebih banyak penonton dan pihak lawan perlu menghindari daripada mencari harapan dalam buku sejarah, kerana Luton telah kalah dalam 18 perlawanan berturut-turut di luar rumah, dengan hanya satu kemenangan seumpama itu pada September 1897 ketika United masih dipanggil Newton Heath!

 

Pemain-pemain yang perlu diperhatikan

Penyerang United, Rasmus Højlund mungkin tidak mencetak gol dalam lapan penampilan PL, tetapi dia merupakan pemain pertama dalam sejarah kelab yang mencetak lima gol dalam empat pertemuan pertamanya dalam UCL.

Nasib malang bagi pemain Denmark itu, semua lima gol tersebut dicetak dalam kekalahan, dan ini adalah satu rekod yang bekas graduan akademi United, Tahith Chong, pasti ingin menambahkan ketika dia berhadapan dengan bekas majikannya untuk pertama kalinya, selepas beliau baru saja mencipta gol untuh pertamanya dalam PL menentang Liverpool pada hari Ahad.

 

Stat panas

Pencapaian United dengan hanya mencetak 12 gol daripada 11 perlawanan PL adalah yang terendah mereka pada peringkat ini sejak 2004/05.

 

Share.
Leave A Reply