Top 10 Penjaring Gol Terbanyak Sepanjang Masa di Premier League

Premier League merupakan peringkat tertinggi dalam bolasepak Inggeris, dengan 20 kelab yang bertanding dalam satu musim dari Ogos hingga Mei dan terdiri daripada 38 perlawanan bagi setiap pasukan. Untuk memenangi gelaran juara, setiap pemain perlu menjaringkan gol ke atas lawan mereka. Di sini, kita senaraikan 10 penjaring gol terbanyak sepanjang masa dalam Premier League.

 

Alan Shearer – 260 Gol

Alan Shearer, yang dikenali sebagai “Pundit”, merupakan penyerang yang telah bersara dan salah satu pemain terhebat dalam Premier League.

Beliau memegang rekod gol terbanyak yang dijaringkan dalam liga. Shearer menjaringkan lebih daripada 30 gol dalam tiga musim bersama Blackburn Rovers dan juga menjaringkan lebih daripada 20 gol ketika bermain bagi Newcastle United.

 

 

Harry Kane – 213 Gol

Harry Kane, yang kini merupakan pemain aktif dan kapten pasukan kebangsaan England, merupakan seorang penjaring gol yang produktif.

Beliau telah mencapai dua angka gol dalam tujuh musim terakhir di Premier League, dengan jumlah tertinggi beliau adalah 30 gol dalam musim 2017/18.

 

 

Wayne Rooney – 208 Gol

Wayne Rooney, seorang pemain terdahulu dan sekarang merupakan pengurus bola sepak, dikenali kerana kebolehannya sebagai penyerang dan gelandang. Beliau merupakan penjaring gol terbanyak bagi pasukan kebangsaan England dan Manchester United. Rooney menjaringkan dua angka gol dalam Premier League selama 11 musim berturut-turut, dengan musim terbaiknya adalah pada musim 2011/12 ketika beliau menjaringkan 27 gol.

 

 

Andrew Cole – 187 Gol

Andrew Cole, seorang penyerang terdahulu, kebanyakannya diingati kerana waktunya bersama Manchester United. Beliau menghabiskan enam tahun bersama kelab tersebut dan memenangi pelbagai piala termasuk Premier League, Piala FA, dan Liga Juara-Juara UEFA pada tahun 1999. Cole adalah penjaring gol tertinggi ke-3 dalam sejarah Premier League dengan 187 gol.

 

 

Sergio Aguero – 184 Gol

Sergio Aguero, juga dikenali sebagai Kun Aguero, merupakan seorang penyerang yang kini bermain untuk Barcelona dan pasukan kebangsaan Argentina. Aguero dianggap sebagai salah satu penyerang terbaik sepanjang masa. Musim terbaiknya adalah pada 2014/15 ketika beliau menjaringkan 26 gol.

 

 

Frank Lampard – 177 Gol

Frank Lampard, seorang pemain terdahulu dan sekarang merupakan pengurus bola sepak, memegang rekod gol terbanyak oleh seorang gelandang dalam Premier League. Beliau juga mempunyai jumlah gol tertinggi yang dijaringkan dari luar kotak penalti (41). Musim luar biasa untuk Lampard berlaku pada musim 2009/10 ketika beliau menjaringkan 22 gol.

 

 

Thierry Henry – 175 Gol

Thierry Henry, kini merupakan pembantu jurulatih pasukan Belgium, dianggap sebagai salah satu penyerang terhebat dalam sejarah Premier League.

Selepas menjaringkan 25 gol yang luar biasa dalam satu musim, beliau menyusuli dengan 27 gol dalam musim seterusnya. Beliau memenangi empat anugerah Golden Boot semasa bermain dalam Premier League dan dianggap sebagai salah satu penyerang terbaik dalam saingan tersebut.

 

 

Robbie Fowler – 163 Gol

Robbie Fowler, ketua jurulatih SC East Bengal dalam Liga Super India, memperoleh gelaran “Tuhan” dari penonton Anfield semasa waktunya bersama Liverpool. Beliau menjaringkan 163 gol dalam Premier League, dengan 120 daripadanya di peringkat tertinggi.

 

 

Jermain Defoe – 162 Gol

Jermain Defoe, seorang penyerang profesional yang bermain untuk kelab Premiership Scotland Rangers, juga mewakili pasukan kebangsaan England. Pada musim 2015/16, beliau menjaringkan 15 gol dalam 22 perlawanan bagi Sunderland.

 

 

Michael Owen – 150 Gol

Michael Owen, yang pernah bermain untuk beberapa kelab termasuk Liverpool, Real Madrid, dan Manchester United, kini menjadi penternak dan pemilik kuda perlumbaan, serta seorang penasihat sukan dan pemberi komen. Musim terbaik Owen dalam Premier League adalah pada musim 2001/02 ketika beliau menjaringkan 19 gol dalam 29 perlawanan.

 

 

Sepuluh penjaring gol terbanyak sepanjang masa dalam Premier League ini meninggalkan impak yang berkekalan dalam liga dengan kebolehan dan kemahiran mereka dalam menjaring gol.

 

Share.
Leave A Reply