Pratonton Manchester City vs Brighton

 

Istirahat antarabangsa datang pada masa yang tepat bagi Manchester City, yang telah mengalami kekalahan berturut-turut dalam Liga Perdana Inggeris (PL) buat kali kedua di bawah kepimpinan Pep Guardiola. Walaupun mengalami kekalahan ketika berdepan dengan Arsenal, Guardiola tetap yakin bahawa beliau dan pasukannya “tahu betul apa yang perlu dilakukan” untuk mengambil balik tempat yang terhilang pada awal musim, dan bergantung kepada rekod mereka di kandang mungkin menjadi keutamaan di antara senarai itu, kerana mereka telah memenangi 20 perlawanan berturut-turut yang mencanak di Stadium Etihad.

 

Pengurus Sepanyol ini hanya pernah mengalami tiga kekalahan liga berturut-turut sekali dalam kerjayanya yang penuh gemilang, jadi beliau pasti gembira apabila melihat Brighton sebagai lawan seterusnya di Manchester, dengan City tidak pernah kalah dalam pertemuan muka di kandang dalam 99 tahun sejarah pertarungan ini (M12, S2). Mengekalkan rekod itu akan membantu mereka mengelakkan kekalahan ketiga dalam sembilan pertandingan pertama musim PL buat kali kedua dalam 15 musim, dengan keadaan sebelum ini pada musim 2013/14 yang melihat mereka memulih kembali untuk memenangi gelaran.

 

Brighton juga bersyukur dengan jeda antarabangsa ini, kerana mereka membawa rentetan empat perlawanan tanpa kemenangan ke dalam sambungan (S2, K2). Beban tambahan dalam perlawanan Eropah sedang memberi kesan kepada Roberto De Zerbi dan pasukannya, tetapi walaupun kelihatan kurang bertenaga, hiburan tentu bukanlah perkara yang kurang, dengan lapan perlawanan PL mereka menghasilkan 37 gol, jumlah tertinggi dalam divisi ini!

 

De Zerbi akan memerlukan penyerangnya dalam keadaan terbaik jika Brighton mahu mengakhiri rentetan sepuluh kekalahan berturut-turut dalam pertemuan muka di luar rumah, tetapi pasukan mereka telah menghadapi masalah dalam perjalanan akhir-akhir ini, dengan gagal memenangi mana-mana daripada tiga perjalanan luar terakhir mereka (S1, K2). Kemenangan terakhir Brighton di luar kota memang berlaku di Manchester menentang saingan City iaitu United, dan jika keadaan itu berulang, Brighton akan bergerak ke hadapan melepasi juara treble dalam jadual PL.

Pertempuran utama

Dengan barisan serang City yang tidak berjalan lancar, kebolehpercayaan Ederson di gol boleh menjadi faktor penting. Beliau telah membantu gol Erling Haaland dalam perlawanan yang sama musim lalu, sementara dia telah memegang tujuh lembaran bersih dalam 11 pertemuan muka H2H peribadinya – yang kedua terbanyak melawan mana-mana pasukan lawan dalam kerjayanya.

Evan Ferguson akan cuba mengalahkannya, dan Brighton membawa pulak nasib orang Ireland bersama mereka apabila dia berjaya mencetak gol, dengan memenangi setiap daripada enam perlawanan terakhir yang dia ceburi.

Rentetan panas

Tiada daripada sepuluh perlawanan Brighton di luar rumah di PL yang berakhir dengan keputusan seri (M5, K5).

 

Share.
Leave A Reply