Preview Aston Villa vs Brighton

 

Selepas mencapai tempat ketujuh musim lalu, Aston Villa kini berada di dalam kelompok elit Liga Perdana Inggeris (PL) apabila mereka berada di tempat keenam selepas enam perlawanan (K4, K2). Kemenangan 1-0 di kandang Chelsea adalah kemenangan terbaru mereka dalam liga, dengan jurulatih Unai Emery mengatakan bahawa pasukannya menang kerana pertahanan yang baik, dan ini adalah kali kedua Aston Villa berjaya mengekalkan keputusan

bersih di liga pada musim ini.

 

Kerapuhan dalam pertahanan juga adalah asas kejayaan mereka di Villa Park,

mereka memenangi sembilan perlawanan di rumah secara berterusan dalam liga dengan mencatatkan enam keputusan kosong. Keupayaan ini akan diuji dengan hebat dengan kehadiran Brighton yang merupakan pasukan dengan jaringan gol terbanyak dalam PL pada peringkat ini (18). Walaubagaimanapun,

Aston Villa mempunyai kenangan indah dalam perlawanan ini, memenangi empat pertemuan H2H terakhir dan mencetak tepat dua gol dalam setiap kemenangan.

 

Keadaan ini tidak menyusahkan Brighton, yang merupakan pasukan pertama di luar kelompok enam besar sejak Charlton pada tahun 2005/06 yang membuka kempen dengan memenangi lima daripada enam perlawanan PL pertama mereka. Seagulls berjaya memenangi tiga perlawanan liga berturut-turut dengan skor 3-1 menentang Bournemouth, mengatasi ketertinggalan untuk pertama kali musim ini. Namun, jurulatih Roberto De Zerbi menganggap persembahan itu sebagai salah satu persembahan terburuk sejak dia menjadi pengurus pasukan ini.

 

Para pemainnya akan menghadapi cabaran yang besar untuk memuaskan jurulatih mereka di sini, kerana Aston Villa adalah salah satu pasukan dalam PL yang berjaya mengalahkan Brighton dua kali sejak De Zerbi mengambil alih. Tetapi dengan Brighton menjadi satu dari tiga pasukan dalam PL yang mempunyai rekod 100% memenangi perlawanan di jalan pada musim ini, mungkin tidak ada masa yang lebih baik untuk jurulatih Brighton mengatasi sumpahan ke atas Aston Villa.

 

Pemain-pemain untuk diperhatikan

Douglas Luiz

Berada dalam keadaan terbaik di rumah, Douglas Luiz menjadi pemain pertama Aston Villa yang berjaya mencetak gol dalam empat perlawanan liga berturut-turut di rumah sejak Gareth Barry pada tahun 2006.

Kaoru Mitoma

 

Tiada pasukan dalam PL yang mencapai lebih banyak gol daripada pemain pengganti Brighton, dengan Kaoru Mitoma berjaya mencetak gol dalam masa 20 saat selepas dia masuk sebagai pengganti ketika perlawanan menentang Bournemouth!

 

Fakta menarik: Kedua-dua pasukan telah mencetak gol dalam lima daripada enam perlawanan terakhir antara Aston Villa dan Brighton di Villa Park.

 

Share.
Leave A Reply