Pratonton Wolves vs Manchester City

 

Wolves dan Manchester City memulakan musim Liga Perdana Inggeris 2023-24 dengan gaya yang berbeza dan ini bukanlah satu kejutan.

 

Wolves telah memulakan musim Liga Perdana dengan bergelora. Pengurus terdahulu, Julen Lopetegui telah meninggalkan Wolverhampton Wanderers hanya tiga hari sebelum permulaan musim Liga Perdana disebabkan masalah berkaitan kekurangan pemain yang berkualiti dalam jendela perpindahan musim panas. Dalam tindakan pantas, Gary O’Neil telah dilantik sebagai pengurus baru tak sampai 24 jam selepas kelab berpisah dengan Lopetegui.

 

Perlawanan pertama O’Neil sebagai pengurus baru mereka adalah perlawanan pembuka musim Liga Perdana menentang Manchester United yang mereka kalah 1-0. Mereka kemudiannya ditewaskan 4-1 di Molineux oleh Brighton. Mereka akhirnya meraih kemenangan pertama musim ini di Goodison Park menentang Everton berkat gol Sasa Kalajdzic. Kejayaan lain diraih dalam Piala Liga di mana mereka menewaskan Blackpool 5-0 untuk mara ke pusingan seterusnya.

 

 

Selepas dua kemenangan berturut-turut tersebut, prestasi buruk kembali apabila mereka menelan kekalahan berterusan sebelum dan selepas rehat antarabangsa. Crystal Palace menewaskan Wolves 3-2 sebelum Wanderers kalah 3-1 di kandang kepada Liverpool yang sedang bangkit. Sementara itu, lawatan ke Luton Town menjadi rumit apabila Jean-Ricner Bellegarde diusir keluar pada separuh masa pertama, tetapi Wolves berjaya membawa pulang satu mata.

 

 

 

Di pihak lain, Manchester City, yang merupakan juara bertahan liga utama, telah meraih kemenangan musim ini. Setakat ini, anak-anak didik Pep Guardiola telah memenangi semua enam perlawanan di peringkat domestik, menang dalam UCL serta kejayaan dalam Piala UEFA. Ini adalah masa yang terburuk untuk melawan City yang ingin mengekalkan gelaran Liga Perdana untuk kali keempat berturut-turut.

 

City memulakan musim dengan kemenangan selesa 3-0 menentang Burnley di Turf Moor berkat gol-gol dari Erling Haaland (dua gol) dan Rodri. Mereka kemudiannya memenangi perlawanan penting 2-1 di Etihad menentang Newcastle. Gol cemerlang Julian Alvarez menentukan perlawanan tersebut.

 

Perlawanan itu diikuti dengan kemenangan sukar 2-1 menentang pasukan naik taraf baru Sheffield United. Haaland dan Rodri sekali lagi menjadi penjaring. Seterusnya, mereka menghancurkan Fulham dengan jaringan 5-1, di mana Haaland berjaya mencipta hat-trick pertamanya musim ini.

 

Man City berhasil menang 2-1 selepas tertinggal satu gol kepada West Ham di London. Ini merupakan perlawanan di mana pernah dilancarkan gol pertama oleh pemain baru, Jeremy Doku. Mereka juga memenangi perlawanan pertama UCL di Stadium Etihad sejak menjuarainya pada Jun dengan kemenangan 3-1 menentang Nottingham Forest. City mencorak gol-gol itu sebelum separuh masa perlawanan berjalan.

 

Wolves telah berjaya mengumpul empat mata musim ini berbanding rekod 100% Man City dari enam perlawanan masing-masing. Man City mempunyai rekaan kemenangan berterusan dalam enam perlawanan berturut-turut menentang Wolves dan kelihatan sangat hebat menjelang pertemuan mereka pada Sabtu.

 

Wolves hanya berjaya mengekalkan satu lembaran bersih dalam Liga Perdana musim ini dan mereka akan berhadapan dengan pasukan Man City yang berjaya mencetak gol dalam setiap perlawanan (termasuk perlawanan persahabatan) sejak akhir musim lalu di mana mereka tewas 1-0 kepada Brentford.

 

Haaland merupakan mimpi ngeri kepada pasukan Liga Perdana dan Wolves merupakan salah satu pasukan kegemarannya. Pemain Norway ini mencipta hat-trick dalam perlawanan terakhir mereka di Etihad pada Januari dan juga mencetak gol dalam lawatan pertamanya ke Molineux pada tahun 2022.

 

Berita pasukan

Susunan pemain

Wolves tidak mempunyai sebarang kecederaan utama. Rayan Ait Nouri kembali ke dalam skuad ketika lawatan ke Luton Town tetapi Joseph Hodge, yang digantikan dalam perlawanan menentang Liverpool, masih cedera paha yang mengekang beliau selama beberapa hari. Sementara itu, Jean-Ricner Bellegarde tidak tersedia setelah diusir keluar dalam perlawanan menentang Luton Town pada perlawanan terakhir.

 

Wolves: Jose Sa; Semedo, Dawson, Kilman, Ait Nouri; Joao Gomes, Lemina, Neto, Bellegarde, Hwang; Cunha.

 

 

 

Malangnya bagi Man City, kecederaan mula dilihat terutama di bahagian tengah padang. Kevin De Bruyne kekal cedera jangka panjang, tetapi Bernardo Silva, Mateo Kovacic, dan John Stones juga mengalami masalah kecederaan dan mungkin akan tersedia untuk pertemuan ini. Sementara itu, Rodri tidak akan tersedia selepas diusir keluar dalam perlawanan menentang Forest minggu lalu dan itu mungkin membuka peluang kepada Phillips untuk memulakan perlawanan kepada pertama kalinya musim ini.

 

Manchester City: Ederson; Walker, Dias, Akanji, Ake; Phillips, Nunez; Doku, Alvarez, Foden; Haaland

 

Jangkaan

Man City memiliki keunggulan dalam pertemuan ini dalam beberapa musim yang lalu. Mereka kini mempunyai penjaringan enam perlawanan berturut-turut menentang Wolves dan kali terakhir City gagal menang di Molineux adalah pada tahun 2018.

 

Dalam segi Head-to-Head dalam Liga Perdana – Man City menang 12 kali, Wolves menang empat kali dan hanya dua perlawanan berakhir seri. Selain itu, Pep pernah menghadapi Wolves sebanyak 11 kali dalam kerjayanya dan mempunyai lapan kemenangan menentang mereka, hanya dua kali mengalami kekalahan.

 

Man City akan kehilangan perkhidmatan Rodri, salah satu pemain yang selalu hadir dalam perlawanan dan itu boleh memberi kesan ke atas mereka sedikit. Walau bagaimanapun, serangan yang menakutkan yang dipimpin oleh Erling Haaland mungkin akan menyelamatkan mereka sekali lagi.

 

Wolves 0-2 Man City

 

Share.
Leave A Reply