Ulasan Pertemuan Tim Newcastle United Melawan Brentford

Mengukuhkan Posisi Dalam Sukan

Pengurus Newcastle United, Eddie Howe, pasti sibuk dalam jeda antarabangsa ini untuk merancang strategi bagi menghentikan rentetan kekalahan tiga perlawanan terakhir pasukannya. Walau pun kekalahan-kekalahan tersebut diterima daripada juara Manchester City, pasukan bersemangat Liverpool, dan Brighton & Hove Albion yang sedang berada dalam performa cemerlang, Newcastle perlu membuktikan kebolehan mereka dalam saingan Liga Juara-Juara UEFA yang bakal tiba tidak lama lagi.

 

Ketahanan mereka yang dulu terkenal kini gagal mengawal keadaan tanpa sebarang gol kekal musim ini dan hanya berjaya mengekalkan kebersihan sekali dalam 15 perlawanan terakhir mereka. Sudah sejak Januari 2021 pasukan Magpies enggan menerima kekalahan dalam empat perlawanan berturut-turut di Liga Perdana England (Premier League atau PL), tetapi pengikut St James’ Park pasti berharap agar keadaan akan berbeza pada akhir minggu ini setelah bertemu dengan Brentford, atas sebab pasukan Newcastle tidak pernah tersungkur dalam perlawanan H2H kedua-dua pasukan tersebut dalam lapan perlawanan terakhir mereka.

 

Namun, Brentford sedang bersemangat dalam cuba memberikan kesakitan kepada Newcastle pasukan disebabkan prestasi Brentford sepanjang musim ini yang belum mempunyai sebarang kekalahan dalam semua pertandingan (W2, D3). Jika ada, jurulatih Thomas Frank pasti kecewa bahawa pasukannya bukanlah “queen Bees” dalam sarang Liga Perdana, kerana pencapaian enam mata yang mereka miliki akan menjadi dua kali ganda jika mereka tidak menyerah keunggulan dalam tiga perlawanan seri lawan Tottenham Hotspur, Crystal Palace, dan Bournemouth.

 

Peluang memenangi keempat-empat perlawanan liga adalah permintaan yang mustahil diharapkan oleh penyokong setia Brentford, walaupun mungkin para penyokong kelab dari kawasan barat London ini mula mengharapkan keputusan seperti itu, mengingatkan mereka hanya menelan satu kekalahan dalam 12 perlawanan terakhir mereka (W7, D4). Sejarah juga akan menjadi tanda tanya di sini, kerana kemenangan akan membawa mereka memenangi tiga perlawanan berturut-turut di liga utama tanpa bermain di kandang untuk kali pertama dalam sejarah mereka.

 

Pemain-Pemain Yang Perlu Diawasi

Alexander Isak dari pasukan Newcastle telah menjaringkan empat gol terkini di liga utama semuanya berlaku di kandang, prestasi ini datang setelah menjaringkan gol penentu kemenangan dalam perlawanan terakhir kedua-dua pasukan pada bulan April sebelum ini.

Brentford akan mengandalkan Bryan Mbeumo sebagai pemain yang membezakan permainan mereka, dengan pemain antarabangsa dari Cameroon ini dalam form terbaik beliau setelah berjaya menjaringkan sembilan gol dalam sepuluh perlawanan terakhir beliau untuk kelab dan negara.

 

Fakta Menarik

Sembilan daripada 12 gol terkini Brentford di lawan tandang mereka dijaringkan selepas separuh masa perlawanan.

 

Share.
Leave A Reply