Preview Pertemuan Man United vs Brighton

Kedua pasukan ini kembali selepas jendela antarabangsa pertama musim 2023/24 dengan impian untuk memenangi pertarungan di Teater Impian.

 

Kebelakangan ini, Manchester United di bawah pimpinan Erik ten Hag akan menjadi tuan rumah bagi Brighton dalam perlawanan Premier League yang dijangka menjadi spektakular setelah jeda permainan kelab bulan September. Setakat ini, kedua-dua pasukan mempunyai enam mata selepas tiga perlawanan pertama, tetapi The Seagulls lebih berani dengan sembilan gol dan lima gol yang diterima.

 

The Red Devils mempunyai permulaan musim yang angin-angin dengan kemenangan 1-0 yang cukup mengejutkan ke atas Wolves pada hari pembukaan sebelum kalah 2-0 kepada Tottenham dan kemudian bangkit untuk menang 3-2 ke atas Nottingham Forest yang bermain dengan sepuluh orang pemain pada perlawanan ketiga.

 

Walaubagaimanapun, Man United boleh berasa yakin dengan hasil yang positif berbanding Brighton kerana mereka telah berjaya menang dalam sembilan pertembungan head-to-head sebelum ini, enam di antaranya di kandang sendiri.

 

Brighton telah mendapatkan tempat di hati jutaan peminat sepak bola neutral dan dengan objektif musim ini yang semakin meningkat, mereka bertujuan untuk membuktikan kebolehannya dalam pentas bola sepak Eropah musim ini. Mereka telah melakukan permulaan yang cemerlang dengan mendapatkan tiga kemenangan secara berjalan dengan skor 4-1 ke atas Luton Town dan Wolverhampton Wanderers sebelum menghadapi kekalahan 1-3 di rumah mereka kepada West Ham yang bermain dengan gigih.

 

Untuk kali pertama, Brighton telah mendominasi dalam tiga perlawanan liga berturut-turut dengan Man United dengan angka bersama 7-1. Pasukan Roberto De Zerbi akan menggunakan kelemahan pertahanan yang nyata bagi menjatuhkan Man United yang sedang menghadapi masalah pengsanan ketika bertarung di Old Trafford, menjadikan mereka sedikit lebih diunggulkan dalam perlawanan ini.

Susunan Pemain

Sementara Ten Hag berharap dapat mengisi kekosongan dalam pasukan beliau menjelang perlawanan ini, dia juga menaruh harapan kepada para pemain serangnya untuk memberikan lebih banyak gol. Sejauh ini, empat gol mereka telah dicetak oleh gelandang dan seorang bek.

 

Marcus Rashford adalah ancaman yang paling ketara buat pasukannya apabila bertindak balas dengan serangan pantas dan dia akan berharap dapat memberikan sumbangan yang penting dalam perlawanan ini, mengingat dia telah mencetak 30 gol dalam semua pertandingan musim lepas.

 

Man United: Onana; Wan-Bissaka, Lindelof, Martinez, Dalot; Casemiro, Eriksen; Antony, Fernandes, Rashford; Martial

 

Solly March adalah pencetak gol terbanyak Brighton setakat ini dengan tiga gol dan dia akan berusaha meningkatkan jumlah golnya setelah menjadi ancaman serangan yang lebih besar di bawah pelatih De Zerbi. Di bahagian yang lain, Verbruggen juga kelihatan telah meletakkan sarung tangan dari Jason Steele dan dia akan berusaha untuk terus menghadapi Man United.

 

Brighton: Verbruggen; Milner, Dunk, Webster, Estupinan; Groß, Gilmour; March, Welbeck, Mitoma; Ferguson

 

Ramalan

Dengan kebolehan serang mereka dan semangat yang ditunjukkan musim ini, dijangkakan Brighton akan mempunyai kelebihan gol yang cukup bagi menundukkan unit pertahanan yang masih bermula di bawah Ten Hag. Walaupun perlawanan ini mungkin dimenangi oleh gol tunggal dari salah satu pasukan, ia dijangka menjadi perlawanan terbuka di mana kedua-dua pasukan akan berjaya mencipta gol.

 

Manchester United 1-2 Brighton

 

Share.
Leave A Reply