Nama terbesar dalam senarai ini ialah Lionel Messi, tetapi pemenang Ballon d’Or tujuh kali itu memindahkan bakat luar biasanya ke Amerika seperti yang dilakukan Pele sepanjang tahun lalu apabila dia menandatangani kontrak dengan New York Cosmos.

Inter Miami adalah kelab bertuah kali ini dan peminat bola sepak Amerika akan menyaksikan pemain terhebat dunia minggu demi minggu.

Dengan perpindahan besar Messi ke MLS di Amerika – dan perpindahan besar Karim Benzema ke Liga Pro Saudi – selesai, berikut adalah sepuluh ejen bebas teratas menjelang jendela perpindahan musim panas 2023 yang menarik.

İlkay Gündoğan

İlkay Gündoğan telah memberikan petunjuk jelas bahawa karier Manchester Citynya telah berakhir.

Tawaran dari Arab Saudi, Jerman dan Sepanyol sedang dinilai oleh İlkay Wakil Gündoğan menjelang pembukaan rasmi jendela perpindahan musim panas 2023.

Kem pemain itu juga telah mendedahkan kepada media bahawa tawaran dari Sepanyol – Barcelona, lebih tepatnya – adalah yang paling menarik minatnya dan kelab itu telah memperoleh khidmatnya menjelang musim depan.

Man City baru sahaja memenangi kejuaraan Liga Juara-Juara UEFA pertama dalam sejarah kelab pada 10 Jun dengan pasukan yang sangat menarik. Kemungkinan mempertahankan kejuaraan untuk peluang di dua peat boleh menjejaskan keputusan Gündoğan untuk kekal di Etihad atau berpindah selepas enam musim sarat trofi.

Toni Kroos

Selepas kerjaya yang sarat dengan trofi di Bayern Munich dan Real Madrid, dan bermain untuk pasukan bola sepak kebangsaan Jerman, tidak banyak lagi yang perlu dicapai oleh Toni Kroos dalam bola sepak. Jika dia seorang penyerang, dia boleh mencari tujuan dalam mengejar beberapa rekod gol.

Ini adalah perkara yang mungkin dipertimbangkannya apabila dia berkata pada 2021 bahawa 2023 akan menjadi tahun yang sesuai untuknya bersara daripada sukan itu. Bagaimanapun, dia menyebut bahawa dia boleh menandatangani kontrak selama satu atau dua tahun dengan kelab itu jika kelab itu menawarkan.

Dengan selesainya pembelian €100 juta Jude Bellingham menurut sumber, ia masih harus dilihat sama ada Real Madrid akan bersusah payah menyambung kontraknya.

Sergio Busquets

Selepas setahun berbincang mengenai kesinambungannya bersama Barcelona, pemain tengah pertahanan legenda telah memilih untuk berhenti bersama kelab zaman kanak-kanaknya.

Itu menandakan berakhirnya era di Barcelona, kerana bahagian trio tengah terkenal Xavi-Iniesta-Busquets ditutup secara rasmi. Pemain berusia 34 tahun itu kini bebas memilih di mana dia bermain dan sumber mendakwa dia boleh dikaitkan dengan Lionel Messi dalam MLS. Dia juga ada tawaran dari Arab Saudi.

Keputusannya pastinya menarik, kerana ia boleh bermakna pertemuan semula pemain paling berbahaya Barcelona atau kehidupan yang tenang di mana dia boleh menikmati bola sepak persaraan sebelum berpindah ke jurulatih seperti yang dibayangkan semasa perpisahan Barcelona.

Jordi Alba

Mengikuti Busquets keluar dari Barcelona ialah Jordi Alba, bek kiri yang menjalin hubungan yang sangat telepati dengan Lionel Messi, ramai jurulatih telah cuba menirunya di kelab mereka.

Seperti Busquets, dia mungkin akan menyertai Messi di Miami atau berpindah ke Arab Saudi. Bagaimanapun, terdapat berita mengenai beberapa kelab Eropah di Sepanyol dan Itali yang sedang mencari untuk mendapatkannya.

Setelah beraksi untuk Valencia sebelum Barcelona, dia mungkin memilih untuk meneruskan ke Sepanyol atau bermain di Eropah di mana dia boleh dilihat ketika dia menyasarkan satu lagi pukulan untuk gelaran utama bersama pasukan bola sepak kebangsaan Sepanyol.

Malaikat Di Maria

Kebanyakan pemain dalam senarai ini dikaitkan dengan Messi dalam beberapa cara dan begitu juga Angel Di Maria, yang meninggalkan Juventus selepas setahun di kelab itu.

Pemenang Piala Dunia FIFA 2022 itu menandatangani perjanjian setahun dengan Wanita Tua itu tahun lalu tetapi telah bersetuju dengan kelab itu untuk tidak mengaktifkan klausa lanjutan satu tahun yang ditambahkan pada kontrak itu. Dia juga boleh menyertai Messi di Miami atau pergi ke Arab Saudi.

Perpindahan ke Barcelona juga disebut-sebut di media. Ini akan menjadi langkah paling menarik sekiranya ia berlaku kerana sejarahnya bersama Real Madrid.

David De Gea

Walaupun David De Gea berkemungkinan kekal bersama Manchester United dan melanjutkan tempoh 12 tahun di kelab itu, dia, pada saat penyediaan senarai ini, adalah ejen bebas. Ini memberi mana-mana kelab di dunia hak untuk mencuba dan meyakinkannya untuk meneruskan kerjayanya di tempat lain.

Perjanjian baharu yang dilaporkan telah dipersetujuinya dengan Manchester United akan menyaksikan dia mengurangkan gajinya dengan ketara. Ini juga bermakna bahawa mana-mana kelab yang mempunyai projek bola sepak yang menarik minatnya dan boleh menawarkan sesuatu dalam lingkungan gaji £350,000 seminggu yang diperolehnya di United akan mempunyai peluang untuk menandatanganinya.

Roberto Firmino

Dengan pemergian Roberto Firmino, dua daripada tiga penyerang mematikan Liverpool dari beberapa tahun kebelakangan ini telah meninggalkan Anfield.

Firmino bukanlah jenis penyerang yang banyak kelab akan cari pada zaman raksasa seperti Erling Haaland dan Victor Osimhen , tetapi dia menyediakan cara bola sepak yang menjadikannya sangat diperlukan untuk sesebuah pasukan. Dia telah dikaitkan dengan Real Madrid untuk menggantikan Benzema.

Luka Modric

Luka Modric telah beberapa kali menyatakan bahawa dia ingin bersara di Real Madrid. Bagaimanapun, ia tidak kelihatan seperti kelab itu berkongsi sentimen yang sama dengan maestro tengah Croatia itu. Perbincangan mengenai pembaharuannya telah dijalankan sepanjang musim yang baru berakhir tetapi tiada ketetapan konkrit mengenai mana-mana syarat.

Kelab itu telah menandatangani Jude Bellingham, dengan berkesan melengkapkan pembinaan semula bahagian tengah mereka dan meletakkan masa depan Modric dalam limbo.

Wilfried Zaha

Anak emas Crystal Palace akhirnya bebas melakukan sesuka hati dalam pasaran perpindahan dan perpindahan ke Arab Saudi untuk bermain bersama Cristiano Ronaldo di Al- Nassr telah disebut-sebut. Beberapa kelab Liga Perdana juga dilaporkan berminat dengannya, manakala Crystal Palace sedang berusaha untuk meyakinkannya untuk kekal dengan kontrak mega yang akan menyaksikannya menjadi pemain dengan bayaran tertinggi dalam sejarah kelab.

Wilfried Zaha mempunyai keputusan untuk dibuat dan ia akan diikuti oleh ramai peminat Eagles yang datang memujanya atas khidmatnya kepada kelab.

Edin Džeko

Selepas persaraan Zlatan Ibrahimovic pada penghujung musim, ramai yang melihat Edin Džeko yang kontraknya di Inter Milan tamat selepas final Liga Juara-Juara UEFA 2023. Tiada tanda kelab itu ingin melanjutkan kontraknya. Inter, walaubagaimanapun, mungkin menghadapi masalah besar pada musim panas dan mengekalkan Džeko boleh mengurangkan kesannya.

Share.
Leave A Reply