Chelsea dijamin tamat di luar kelompok tujuh teratas musim ini. Ini bermakna mereka akan tidak menyertai bola sepak Eropah buat kali pertama sejak musim 2015/16 apabila menduduki tempat kesepuluh.

Musim ini sama seperti musim itu dalam cara liga telah berubah. Chelsea akan bangkit untuk memenangi liga musim depan tanpa gangguan bola sepak Eropah. Mereka juga akan mara ke final Piala FA (yang mereka kalah).

Dengan skrip yang sama akan dimainkan, adakah penyokong Stamford Bridge akan menikmati hasil yang sama pada Mei 2024?

Chelsea 2015/16 dan Chelsea 2022/23

Perbezaan utama antara kedua-dua musim ini ialah pemilikan pasukan. Era Roman Abramovich masih rancak pada 2015/16 dan penyokong kelab itu lantang dan bangga.

Pada 2022/23, mereka berada di bawah pemilikan baharu. Dipimpin oleh pemilik bersama francais Besbol Liga Utama Amerika Los Angeles Dodgers dan kelab Bola Keranjang Amerika Los Angeles Lakers Todd Boehly, kumpulan pemilikan kebanyakannya terdiri daripada orang yang mempunyai pengetahuan terhad tentang sukan itu.

Namun, mereka tidak membiarkan ketiadaan Oligarki Rusia dirasai dengan sifat boros mereka. Mereka membawa masuk 17 pemain pada jendela perpindahan musim panas dan musim sejuk untuk Thomas Tuchel, kemudian Graham Potter untuk bekerjasama. Pada 2015/16, Abramovich membawa masuk 11 pemain untuk José Mourinho, pengurus kelab pada masa itu, untuk bekerjasama, di mana persamaan bermula.

Seperti Tuchel, bagaimanapun, Mourinho akan dipecat sebelum tahun baru dan kelab itu dikendalikan oleh Guus Hiddink yang membantu mereka mencapai tempat kesepuluh.

Chelsea akan bergelut untuk menyesuaikan 11 pemain dari jendela perpindahan musim panas dan musim sejuk 2015/16 sama seperti mereka bergelut untuk menyepadukan 17 pemain dari musim yang sedang berjalan. Kekurangan idea membelenggu barisan kejurulatihan dan pemain tidak dapat berhempas pulas untuk mempertahankan kejuaraan yang dimenangi pada musim 2014/15.

Mereka bukanlah juara bertahan untuk musim yang sedang berjalan tetapi mereka kelihatan sama kalah seperti ketika itu dengan barisan pemain yang sama sekali baru.

Walau bagaimanapun, mereka sedikit lebih baik pada 2015/16 berbanding sekarang. Mereka memenangi jumlah perlawanan yang sama seperti yang mereka kalah (12) dan seri 14 secara keseluruhan untuk memperoleh 50 mata pada penghujung musim. The Blues kini berada di landasan untuk kutipan mata terendah dalam liga, setelah mengumpul hanya 39 mata dengan baki enam perlawanan (pada masa penulisan).

Kemenangan dalam semua baki enam perlawanan akan menyaksikan mereka menamatkan dengan 57 mata tetapi ideal ini adalah jauh untuk mereka berdasarkan prestasi semasa mereka. Pada masa ini terdapat banyak masalah yang perlu ditangani, bermula dengan penyusunan semula kawasan sukan dan diikuti dengan orientasi semula pemain, yang kelihatan akan dikalahkan dan selesai dengan musim ini.

2015/16 mungkin menyayat hati peminat tetapi 2022/23 akan tercatat dalam sejarah sebagai yang terburuk pernah mereka alami.

Pengajaran yang boleh Chelsea pelajari daripada musim ini

Kesabaran

Pengambilalihan terbesar ialah kesabaran dan pengajaran ini akan dipelajari oleh pemilik kelab, Todd Boehly dan rakan sekerja.

Thomas Tuchel ialah finalis Liga Juara-Juara UEFA dua kali sebagai pengurus dan pemenang satu kali kejohanan itu. Dia juga merupakan pengurus yang memenangi kejuaraan liga, setelah memenangi gelaran Ligue 1 Perancis dua kali semasa mengendalikan Paris Saint-Germain dari 2018 hingga 2020.

Dia juga membantu Chelsea memenangi kejuaraan Piala Dunia Kelab FIFA pertama mereka dan telah mengumpul beberapa pujian dalam kerjaya pengurusannya. Kaedahnya sering dipersoalkan tetapi akhirnya, lelaki itu menyelesaikan tugasnya.

Chelsea di bawah Abramovich memecat pengurus atas sebab-sebab terkecil bola sepak dan nampaknya pemilikan baharu itu mahu mengikuti jalan yang sama. Mereka boleh mengambil sehelai daun daripada buku Arsenal dan juga Liverpool, dua kelab yang perlahan-lahan membina semula dari bawah dengan seorang pengurus yang dipilih dengan teliti dan yang diberikan semua masa dan sokongan yang diperlukan untuk menghidupkan ideanya di kelab itu.

Semasa mereka mencari pengurus baharu, mereka akan berbuat baik untuk memberinya sedikit masa untuk membentuk kelab menjadi pemenang yang boleh mereka jadikan kerana mereka mempunyai pemain untuk itu.

Kecerdikan

Kebijaksanaan dalam jendela perpindahan adalah satu lagi perkara yang mesti mereka pelajari menjelang musim baharu.

17 pemain baharu – seorang penjaga gol, lima pemain pertahanan, lima pemain tengah dan enam penyerang – dibawa masuk untuk menyertai pasukan yang sudah kembung. Pada penghujung jendela perpindahan musim sejuk pada 1 Februari 2023, mereka secara rasmi mempunyai 32 ahli pasukan utama.

Kekuatan skuad yang ideal ialah 26 pemain tetapi ramai pemilik kelab percaya bahawa “semakin ramai lagi meriah”. Ini mesti menjadi pemikiran pemilik kelab ketika mereka berbelanja. Mereka meneruskan dan menandatangani pemain yang ternyata tidak sesuai untuk gaya yang dimahukan oleh pengurus.

Jika musim ini telah memberi pengajaran kepada mereka, sepatutnya ketua jurulatih perlu bersuara dalam urusan perpindahan. Dia akan menjadi orang yang bekerja dengan pemain. Dia akan menjadi orang yang diperlukan untuk memberikan hasil. Dia harus mendapat kata-kata dalam perniagaan supaya kelab tidak meneruskan pembelian pemain yang dia tidak perlukan.

Adakah ketiadaan Chelsea dari Eropah akan memihak kepada mereka musim depan?

Mengikut trend kelab besar yang terlepas bola sepak Eropah (di mana-mana peringkat), adalah selamat untuk mengatakan bahawa mereka akan mendapat manfaat daripada tidak perlu mengembara ke seluruh Eropah setiap minggu setiap minggu.

Walau bagaimanapun, ini akan sangat bergantung kepada pengurus.

Di samping pengajaran yang perlu dipelajari oleh pemilik kelab, mesti ada usaha yang disengajakan untuk memilih pengurus yang sesuai untuk kelab dalam “musim rehat” mereka daripada bola sepak Eropah.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, mereka mempunyai pemain untuk itu dan juga menjangkakan lebih ramai lagi akan kembali daripada tempoh pinjaman mereka di kelab di seluruh Eropah.

Seorang pengurus yang boleh mengenal pasti “gandum daripada sekam” mesti dipilih dengan teliti atau ini akan menjadi permulaan kepada usaha buruk untuk kelab dan pelopor kepada protes masa depan untuk pertukaran pemilikan.

Share.
Leave A Reply