Apabila idea untuk karya ini datang kepada saya, Brendan Rodgers baru sahaja mendapat kapak dari Leicester City, menjadikannya pengurus kesebelas yang diberhentikan daripada tugasnya dalam Liga Perdana pada musim 2022/23.

Beberapa jam kemudian, Graham Potter akan mengikutinya sebagai yang kedua belas.

Sebelas pemecatan dalam satu musim sudah menjadi rekod, bukan untuk bercakap tentang dua belas. Ini menimbulkan persoalan: Adakah kelab Liga Perdana tidak matang atau adakah mereka – seperti yang dikatakan peminat media sosial – “memasak sesuatu”?

Kami akan meneroka kedua-dua sudut dalam bahagian berikut bahagian ini.

Pemecatan Liga Perdana 2022/23

Sebelum musim 2022/23 yang sangat liar, pemecatan paling banyak yang pernah berlaku dalam Liga Perdana dalam satu musim ialah 10. Ini berlaku empat kali: 2008/09, 2013/14, 2017/18 dan 2021/22.

Kini, Liga Perdana dikenali sebagai medan yang sukar untuk pengurus tetapi dalam semua musim ini, 10 pemecatan kelihatan agak banyak kepada peminat dan pakar. 22/23 kini telah membuktikan bahawa keadaan boleh menjadi lebih buruk (atau lebih baik, bergantung pada cara anda memilih untuk melihatnya) apabila ia datang kepada tuntutan yang dibuat oleh pengurus yang berani melangkah ke gelanggang bola sepak papan atas Inggeris.

Bermula dengan pemecatan Scott Parker oleh Bournemouth pada 30 Ogos, hampir tiga minggu musim ini, terdapat purata satu pemecatan sebulan sejak itu.

September akan menyaksikan Thomas Tuchel meninggalkan Chelsea untuk perlawanan yang buruk (hujah boleh dibuat untuk pemecatan pemain Jerman itu sebagai menunjukkan kuasa pemilik baharu kelab, yang berhasrat untuk membongkar segala-galanya yang masih mengikat kelab dengan Roman Abramovich dalam perlawanan pertama mereka. tiga bulan), dan Oktober akan menyaksikan dua pemecatan berlaku.

Pertama, Wolverhampton Wanderers berpisah dengan Bruno Lage pada 2 Oktober kerana gagal memperoleh keputusan walaupun pasukan itu bermain dengan cukup baik, kemudian Aston Villa diikuti dengan melepaskan Steven Gerrard yang dengan cepat mengetahui bahawa pengurusan di England tidak sama dengan mengurus di Scotland.

Ralph Hasenhuttl akan meninggalkan Southampton pada November sebelum Piala Dunia FIFA 2022 akan memberi semua pengurus lain berehat pada bulan Disember. Everton akan membuat bola bergolek lagi dengan pemecatan Frank Lampard, yang merupakan salah satu daripada beberapa pemecatan yang kejadiannya telah dipersetujui sebulat suara oleh semua sebagai yang paling berhak.

Pada bulan Februari, Jesse Marsch akan meninggalkan Leeds beberapa minggu selepas mendapatkan pemain pilihannya pada jendela perpindahan Januari dan tidak diberi peluang untuk bekerja dengan mereka, dan Southampton akan memecat pengurus kedua mereka musim ini dalam pemain rookie Nathan Jones yang menjalankannya. suram kerana mereka datang.

Patrick Vieira dan Antonio Conte akan menjadi tajuk utama pada bulan Mac kerana pemecatan mereka daripada kelab London Crystal Palace dan Tottenham Hotspur, sebelum Rodgers dan Potter akan mencuri berita utama pada 2 April.

Beberapa pengurus masih di bawah mikroskop, membawa kepada tanggapan bahawa mungkin terdapat lebih banyak pemecatan pada bulan April dengan tamat musim kurang daripada dua belas minggu lagi.

Adakah pemecatan ini benar-benar berkesan?

Bola sepak dimainkan di atas padang (dan di kemudahan latihan pelbagai pasukan profesional) tetapi di luar itu, sentiasa ada perbincangan mengenai perkara yang berlaku atau harus berlaku.

Sebahagian daripada perbincangan tersebut mengambil kira keputusan yang dibuat oleh pengendali pasukan: pemain yang perlu ditandatangani, rupa jersi musim baharu dan pengurus mana yang perlu diberikan but.

Tidak diketahui sejauh mana pengaruh kuasa luar seperti peminat pasukan dan media terhadap pembuatan keputusan bos, tetapi yang pasti denyutan nadi mereka terasa untuk membuat keputusan.

Pemecatan Potter dan Rodgers terbaharu adalah contoh besar nadi peminat dan media yang dirasai. Keputusan ini, apabila diambil, juga menunjukkan fakta bahawa bos kelab sedang mencari untuk memenangi peminat dan media dengan memanfaatkan fenomena “pengurus baharu melantun”.

Bagi yang belum tahu, fenomena itu berlaku apabila pengurus baharu membawa tenaga, aura, disiplin dan interaksi media baharu kepada kelab yang mendorong mereka kepada satu demi satu keputusan positif.

Dalam sejarah baru-baru ini, pelantikan Unai Emery selepas pemecatan Gerrard dari Aston Villa adalah contoh yang baik. Mengimbas semula sedikit, kita boleh merujuk kepada pelantikan Tuchel selepas pemecatan Lampard di Chelsea yang membawa kepada larian mengagumkan yang membawa beberapa gelaran pilihan ke Stamford Bridge.

Masalah? Daripada 15 pemecatan Liga Perdana terakhir, hanya enam telah bekerja dan daripada enam itu, tidak ada yang bekerja dalam jangka panjang (dua tahun atau lebih). Ia menjadi lebih teruk apabila anda menyempitkannya kepada dalam akhir musim.

Daripada 39 pemecatan terakhir yang dibuat pada Februari atau Mac, hanya tujuh yang berjaya dalam jangka pendek. Ini adalah statistik buruk yang entah bagaimana, bos kelab cenderung terlepas apabila membuat keputusan mereka.

Bola sepak digemari kerana ia tidak dapat diramalkan dan bos tahu ini juga, itulah sebabnya mereka mengambil risiko yang mereka lakukan. Walau bagaimanapun, banyak yang perlu diperkatakan tentang alam sekitar yang membawa kepada pemecatan yang sewenang-wenang ini.

Keputusan muktamad

Liga Perdana tidak dapat ditandingi dalam banyak bidang, terutamanya jangkauan yang membawa kepada banyak kuasa luar yang ingin bersuara dalam jenis bola sepak yang mereka mahu lihat.

Ini mewujudkan persekitaran yang keras yang menimbulkan ketidaksabaran dan peminat toksik yang menimbulkan kemarahan pada kemerosotan sedikit, dan pakar media yang cepat menghentam pengurus jika pendapat mereka tentang cara pasukan harus dikendalikan tidak diambil kira.

Kegilaan untuk berjaya di pentas Eropah juga merupakan faktor penyumbang besar, kerana Liga Perdana dalam semua kegemilangannya tidak mampu melahirkan ramai juara Eropah merentasi semua peringkat.

Pemecatan kebanyakannya adalah reaksioner dan kelab akan melakukannya dengan sedikit kesabaran kerana bola sepak, seperti kehidupan, adalah institusi yang biasanya dibina dari bawah.

Share.
Leave A Reply