Musim 2022/23 akan mencatatkan sejarah sebagai salah satu yang terbaik dalam sejarah Liga Perdana atas banyak sebab.

Arsenal dan caj kejuaraan mereka yang mengagumkan kini menjadi tajuk utama seperti juga perjuangan Chelsea dan Liverpool. Newcastle United, Brentford dan Brighton and Hove Albion terbukti menjadi kisah musim ini.

Tetapi perlumbaan penyingkiran pada masa ini adalah antara yang paling hampir dalam sejarah dan boleh menyaksikan mana-mana daripada dua belas kelab berakhir dalam Kejuaraan EFL musim depan.

Kami melihat pertempuran penyingkiran unik ini dalam bahagian ini.

Siapa dalam perlumbaan penyingkiran?

Crystal Palace, Wolverhampton Wanderers, Leeds United, Everton, Nottingham Forest dan Leicester City menduduki tempat ke-12 hingga ke-17 dalam log, manakala West Ham United, Bournemouth dan Southampton menduduki tempat ke-18 hingga ke-20 – zon penyingkiran.

Antara kelab ini hanya empat mata. Cari jadual di bawah.

Crystal Palace dan Wolves dipisahkan di tempat ke-12 dan ke-13 dengan 27 mata hasil perbezaan gol. Mereka berdua berada satu mata di hadapan Leeds, Everton dan Nottingham Forest yang mengumpul 26 mata dan dipisahkan juga dengan perbezaan gol.

Leicester di tempat ke-17 dan Southampton di bawah adalah satu-satunya pasukan yang berdiri sendiri dalam senario pelik ini. Ini menguatkan ramalan kami dari awal musim bahawa Foxes akan bertarung dengan penyingkiran kerana perniagaan perpindahan mereka yang lemah pada musim panas dan bentuk pasukan seperti Brentford dan Brighton.

Southampton, bagaimanapun, adalah kejutan terbesar di kalangan pasukan dalam perlumbaan ini. Walaupun mereka bukan pasukan 10 teratas biasa, mereka sentiasa berlegar di sekitar meja tengah dan kadang-kadang, menembusi 10 teratas.

Musim yang sama dijangka daripada mereka tetapi mereka ternyata menjadi salah satu kegagalan musim ini.

Sekurang-kurangnya, mereka bukanlah West Ham, yang mula menunjukkan tanda-tanda mencabar status quo dalam liga utama England dalam tiga musim terakhir, hanya mendapati diri mereka bergelut untuk kekal dalam liga musim ini.

Perlumbaan penyingkiran ini semakin panas dan dengan hanya tinggal 10 perlawanan lagi, ia menjanjikan lebih menarik.

Menganalisis perlumbaan penyingkiran Liga Perdana 22/23

Palace telah berpisah dengan Patrick Vieira dan melantik Roy Hodgson yang akan menguruskan pasukan untuk tugas kedua. Lelaki septuagenarian itu adalah lelaki tertua untuk menguruskan pasukan Liga Perdana tetapi dengan usia itu datang semua pengalaman kerjaya pengurusan yang telah menjangkau lebih empat dekad.

Perkara dijangka mula mencari Eagles tetapi dengan bola sepak Liga Perdana menjadi siri acara yang tidak dapat diramalkan, kami tidak boleh terlalu pasti.

Dia masih belum mengendalikan permainan pertamanya sejak kembali dan telah diberikan rehat antarabangsa untuk mengatur dirinya dan ideanya untuk membantu pasukan menjadi lebih baik dan meletakkan sedikit jurang antara mereka dan bahagian bawah jadual.

Wolves memulakan musim dengan buruk yang menyaksikan mereka terkeluar daripada sepuluh teratas selepas musim mengekalkan prestasi baik itu sejak kembali ke Liga Perdana. Pelantikan Julen Lopetegui membawa kestabilan dan menjelang pergantian tahun mereka perlahan-lahan mengetepikan blues mereka.

Mereka masih mempunyai cara untuk pergi jika mereka akan kembali ke pasukan yang mereka kenali.

Leeds juga beroperasi untuk melantun pengurus baharu walaupun Javi Gracia masih belum membuat perubahan serius kepada pasukan selepas Jesse Marsch dipecat.

Mereka bermain dengan lebih langsung dan dapat mengumpulkan diri mereka untuk bertahan sebagai satu unit. Masa tidak menyebelahi mereka dengan hanya berbaki 10 perlawanan tetapi bukti peningkatan mereka dilihat pada kedudukan mereka sekarang, yang jauh berbeza dengan kedudukan mereka dua bulan lalu.

Pasukan yang terlibat dalam perlumbaan penyingkiran semuanya mempunyai positif dan negatif yang dikira untuk mereka. Yang pasti, bagaimanapun, adalah perlumbaan semakin sengit kerana terdapat jurang 11 mata antara Palace di tempat ke-12 dan Aston Villa di tempat ke-11.

Panduan borang

Crystal Palace tidak menang dalam lima tetapi sehingga pemecatan Vieira, berjaya mengekalkan jaringan mereka dengan jumlah yang sederhana, memberikan mereka perbezaan yang cukup baik untuk bertahan di kedudukan ke-12.

Wolves juga tidak menang dalam lima tetapi mempunyai satu seri pada masa itu. Bagaimanapun, kekalahan mereka kepada rakan seperjuangan penyingkiran Leeds boleh dikira menentang mereka dalam pertarungan yang sukar ini, terutamanya dengan pasukan Putih di belakang mereka satu mata.

Leeds mempunyai dua kemenangan daripada lima perlawanan terakhir mereka, termasuk kemenangan menentang Wolves dan satu kemenangan menentang Southampton di bahagian bawah carta. Kerja Gracia telah mula menunjukkan dividen dan tidak lama lagi boleh menghantar mereka ke atas Wolves dan Palace dan lebih dekat dengan keselamatan untuk musim ketiga berturut-turut sejak mereka kembali.

Perlantikan Everton sebagai Sean Dyche adalah kejayaan besar kerana bekas pengurus Burnley itu mempunyai pengalaman yang cukup untuk menentang penyingkiran.

Dia juga tahu apa yang diperlukan untuk mengekalkan tahap pasukan yang cukup ketika mereka berusaha untuk mencapai tempat di Eropah. The Toffees mempunyai satu kemenangan dalam lima perlawanan terakhir mereka tetapi mereka juga mempunyai dua seri dalam tingkap yang sama.

Corak yang sama boleh diperhatikan dari seluruh pasukan dalam perlumbaan. Pengurus mereka akan melakukannya dengan baik untuk membantu kami dalam perlawanan yang mereka akan lawan satu sama lain dalam tempoh masa ini jika tidak mereka akan kalah.

Meramal pasukan yang akan digugurkan

Tiga terbawah semasa mungkin akan menamatkan musim di kedudukan yang sama. Leicester adalah pasukan yang paling mungkin menggantikan salah seorang daripada mereka jika keadaan berubah, kerana Foxes di bawah Brendan Rodgers tidak mempunyai identiti musim ini.

West Ham akan dikenakan tindakan lewat yang akan menyaksikan mereka mengutip beberapa mata berharga dengan mengorbankan pasukan lain dalam perlumbaan. Ini kemungkinan besar akan menyelamatkan musim mereka.

Bola sepak, bagaimanapun, tidak dapat diramalkan dan caj mereka boleh dipadankan oleh sama ada Leeds, Wolves atau Everton yang boleh mengekalkan mereka dalam kesusahan semasa mereka.

Share.
Leave A Reply