Liverpool. Manchester United. Arsenal. Chelsea.

Pasukan-pasukan ini telah memenangi Liga Perdana untuk kebanyakan kewujudan pertandingan.

Segala-galanya berubah apabila Daniel Levy, melalui syarikatnya ENIC Group, mengambil alih Tottenham Hotspur pada tahun 2001.

Ia menjadi lima besar dan begitu juga untuk tujuh tahun akan datang, sehingga City Football Group, konglomerat perniagaan bola sepak yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri Emiriah Arab Bersatu, Sheikh Mansour, mengambil alih Manchester City.

Kini, enam pasukan ini adalah asas bola sepak Inggeris, menganjurkan pemain terbaik dan memenangi kejuaraan terbanyak dalam semua pertandingan domestik.

Bagaimanapun, beberapa musim terakhir, terutamanya musim 2022/23 yang sedang berlangsung, telah menafikan fakta yang telah ditetapkan sebelum ini bahawa pasukan-pasukan ini akan sentiasa berada di kedudukan enam teratas dan memenangi trofi domestik.

Apabila kita tiba di penghujung musim semasa, kami ingin cuba menjawab soalan, “Adakah terdapat empat/enam besar musim depan dalam Liga Perdana?”

Fakta

Di antara pelbagai liga bola sepak di dunia, Liga Perdana menonjol kerana pelbagai sebab.

Suasana peminat, kualiti dan kekuatan pasukan, jangkauan, dan wang adalah sebab utama mengapa liga di banyak negara lain tidak dapat bersaing dengan Liga Perdana.

Banyak liga lain mempunyai budaya peminat yang boleh dipelajari oleh Liga Perdana: Serie A Brazil, Divisi Primera Argentina, Botola Maghribi dan juga Bundesliga Jerman adalah liga dengan suasana peminat yang pasti akan mendapat sesiapa sahaja, peminat bola sepak atau tidak, teruja untuk perlawanan bola sepak.

Walau bagaimanapun, faktor lain bermain di tangan Liga Perdana untuk memastikan mereka berada di hadapan dan tengah wacana bola sepak di seluruh dunia.

Paling penting ialah capaian yang dinikmati oleh liga.

Liga Perdana ialah acara/pertandingan sukan kedua paling banyak diikuti selepas Piala Dunia FIFA. Satu daripada 20 peminat bola sepak menyokong pasukan Liga Perdana.

Atas sebab ini, penaja dan penyedia perkhidmatan televisyen berpusu-pusu untuk menikmati kek publisiti besar yang tersedia dalam liga, memberikan pasukan wang yang mencukupi untuk membeli-belah pemain terbaik di seluruh dunia. Ini secara tidak sengaja meningkatkan jangkauan mereka di kebanyakan negara ini.

Contoh terbesar ialah Tottenham Hotspur, yang, selepas pembelian Son Heung-Min lebih tujuh musim lalu, kini mempunyai peminat berdedikasi yang mencecah jutaan orang di negara asal pemain itu di Korea Selatan.

Peminat ini menjadi penonton perlawanan, pembeli barangan dan bakal pelanggan untuk setiap usaha perniagaan lain yang kelab pilih untuk menjalankan l, memperoleh lebih banyak wang dan pengaruh.

Enam besar berada di puncak hierarki ini. Mereka menikmati bahagian yang lebih besar daripada faedah bermain di Liga Perdana. Pada dasarnya, mana-mana kelab yang ingin menggantikan mereka mesti memperoleh lebih banyak wang dalam pelbagai cara untuk menarik peminat, pemain dan penaja yang akan mengubah nasib kewangan dan sukan mereka.

Penyamaan

Wang mengubah wajah kelab – seperti yang dilihat dengan Newcastle United musim ini – tetapi penyamaan utama kekal sebagai permainan sebenar bola sepak.

Satu lagi sebab Liga Perdana disayangi secara meluas adalah kerana ia adalah salah satu daripada beberapa liga bola sepak di mana mana-mana pasukan boleh merampas mana-mana pasukan. Mungkin terdapat kelab besar dan kelab kecil, tetapi di atas padang, kelab yang lebih besar adalah yang digemari oleh garis markah pada tiupan wisel terakhir.

Kemenangan paling terkenal musim ini datang dari Brentford dan Nottingham Forest. Brentford tidak pernah bermain bola sepak Liga Perdana dalam sejarah mereka dan tidak berada di liga teratas selama lebih lima dekad.

Namun, mereka secara menyeluruh membelasah empat/enam kelab besar Manchester United 4-0 dan mencuri tiga mata dari laman sendiri Manchester City sejurus sebelum Piala Dunia FIFA 2022 dengan kemenangan 2 – 1.

Forest berada dalam keadaan buruk sehingga mereka bertemu Liverpool yang berbahaya. Keputusan yang mengejutkan menyaksikan Merseysiders meninggalkan City Ground tanpa apa-apa manakala Forest mempunyai kemenangan 1 – 0 yang terkenal untuk dibina sepanjang baki musim ini.

Dalam kedua-dua perlawanan, bola sepak menang.

Beberapa musim lepas telah menyaksikan bola sepak menang atas faktor lain dalam Liga Perdana, untuk membantu kelab yang lebih kecil menyamakan kedudukan. Lebih banyak kemenangan penyamaan pasukan yang lebih kecil ini, lebih banyak wang yang mereka akan dapat untuk menaik taraf kelab mereka dalam semua akibat.

Newcastle United mengetuai pasukan untuk memecah masuk ke empat/enam teratas musim ini dan mereka diikuti rapat oleh Brentford, serta Brighton dan Hove Albion.

keputusannya

Pasukan-pasukan ini juga mungkin mengekalkan prestasi ini selama mungkin untuk menumbangkan empat/enam pasukan besar semasa.

Bagaimanapun, kemungkinan besar pasukan yang sama akan menduduki enam teratas sekali lagi pada penghujung musim. Malah, berkemungkinan besar mereka akan menduduki enam tempat teratas yang akan bermain dalam Liga Juara-Juara UEFA dan Liga Europa musim depan.

Alasan utama untuk postulasi ini ialah bola sepak hanya berfungsi sebagai penyamaan tetapi pasukan yang telah mendapat tempat mereka di kalangan empat/enam pasukan besar adalah lebih daripada sekadar bola sepak.

Manchester United adalah salah satu jenama terbesar di dunia. Manchester City adalah salah satu kelab terkaya di dunia. Chelsea kini berada di bawah pemilikan rakyat Amerika yang malangnya, mempunyai kepintaran perniagaan sukan yang tiada tandingannya.

Semua faktor ini akan mendorong mereka kembali ke bahagian atas meja, tidak kira di mana mereka berada pada masa ini.

Yang terbaik yang boleh diharapkan oleh pasukan seperti Brighton, Newcastle United dan Brentford ialah tempat dalam enam teratas di mana mereka menduduki tempat kelima dan keenam. Bagaimanapun, keadaan liga yang mencabar juga bermakna mereka boleh bertukar menjadi satu lagi West Ham United atau Leicester City yang, selepas menghadapi cabaran serius dalam beberapa musim kebelakangan ini, telah kembali bermain mengejar enam pasukan besar.

Share.
Leave A Reply