Keputusan-keputusan berkaitan disiplin pemain dan individu-individu lain di atas padang bola sepak diputuskan oleh pengadil. Tujuan pengunaan VAR adalah untuk memenuhi peranan sebagai ‘penasihat’ dan memberi bantuan kepada pengadil di atas padang supaya mereka dapat membuat keputusan yang adil berdasarkan penelitian dari pelbagai sudut permainan serta pada tempo yang berbeza.

Walaupun ketibaan VAR telah dialu-alukan oleh sesetengah pihak namun ada yang mengerutkan kening mereka dan berpendapat bahawa VAR mengganggu kelancaran permainan di atas padang.

Situasi-situasi kontroversi pasti akan timbul, ada keputusan yang pasti akan bertentangan dengan pasukan terlibat dan apabila itu berlaku, ada kalanya akan timbul rasa ketidakadilan di kalangan peminat. Sebagai peminat bola sepak Liga Premier Inggeris, kami telahpun meyaksikan beberapa situasi seperti ini, berlaku.

Pada asasnya, VAR mampu menjadi alat yang membezakan antara pasukan yang tamat perlawanan dengan satu atau tiga mata penuh. Keputusan-keputusan besar yang dikemukakan memberi kesan kepada pasukan-pasukan di atas dan bawah carta liga, terutamanya dalam detik-detik signifikan. Apabila insiden-insiden ini diteliti oleh VAR, keputusannya mungkin menjadi perbezaan antara kelangsungan hidup di Liga Premier dan relegasi, jaminan slot kelayakan ke pertandingan Eropah atau kejuaraan takhta liga Liga Premier Inggeris.

Dalam artikel ini, kami akan menjelaskan bagaimana keputusan-keputusan yang dikemukakan VAR mampu menjejaskan destinasi taktha Liga Premier musim ini.

Sebelum kita berbuat demikian, berikut adalah semakan semula sejarah VAR dalam Liga Premier Inggeris.

Asal usul VAR

Secara amnya, Belanda merupakan lokasi pertama konsep VAR muncul. KNVB, badan induk bola sepak negara itu, mula bereksperimen dengan idea itu di bawah inisiatif “Pengadil 2.0” pada awal dekad yang lalu.

Pada bulan September, tahun yang sama, ia membuat ‘tayangan perdana’ rasminya dalam perlawanan Piala KNVB antara Ajax dan Willem II. Tanpa diduga, Liga A, iaitu liga utama di Australia, adalah liga bola sepak pertama yang mengaplikasikan teknologi VAR ke dalam sistem pengadilan mereka.

Pameran VAR di padang bola disaksikan semasa kejohanan Piala domestik dan kemudiannya dibawa masuk ke divisyen bola sepak teratas Liga A. Tidak lama kemudian, badan kawal selia bola sepak di negara-negara lain, termasuk Amerika Syarikat, Portugal, Jerman, Itali dan Sepanyol, mula menyepadukan teknologi VAR.

Bilakah Liga Premier Inggeris mula memperkenalkan VAR?

Pada ketika ini, VAR telah pun diguna pakai di liga-liga terkemuka lain di seluruh Eropah kecuali Liga Premier Inggeris. Satu insiden besar yang melibatkan kesilapan yang jelas daripada pengadil di atas padang untuk mencetuskan penggunaan teknologi Video Pembantu Pengadil (VAR) kepada perlawanan-perlawanan dalam Liga Premier.

Pertembungan antara dua pasukan tercorot dalam carta liga iaitu, Southampton dan Watford berakhir dengan keputusan seri 1-1 apabila pengadil Simon Hooper tidak membenarkan jaringan gol lewat Charlie Austin selepas memutuskan yang Maya Yoshida berada dalam posisi ofsaid. Akibat dari keputusan itu, The Saints hampir jatuh ke zon relegasi.

Selepas perlawanan, Charlie Austin jelas amat kecewa dan meluahkan rasa tidak senangnya dengan keputusan yang menyaksikan golnya dibatalkan dan merupakan kesilapan yang jelas dari pihak pengadil:

“Kami menjaringkan gol yang sangat bagus tetapi diketepikan kerana ofsaid. Akibat itu, kami kehilangan dua mata penting. Mereka berkata ia ofsaid, kenyataan yang amat lucu.

“Ramai bercakapa tentang VAR, pengadil-pengadil ini jelas memerlukan bantuan. Jika ini adalah liga terbaik di dunia dan paling banyak ditonton maka berikan pengadil-pengadil ini bantuan yang mereka perlukan. Semua ini adalah gurauan.”

Selepas insiden itu, semua pasukan Liga Premier Inggeris bersetuju untuk membawa masuk VAR bermula pada kempen 2019–20.

Undian sebulat suara untuk mengaplikasikan VAR ke dalam Liga Premier Inggeris

Pada 3 Mac 2018, Lembaga Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (IFAB) bersetuju membenarkan penggunaan Video Pembantu Pengadil (VAR).

Pasukan Liga Premier Inggeris bersetuju dengan sebulat suara pada November 2018 bahawa pelaksanaan VAR akan mula diguna pakai pada musim 2019–20, tertakluk kepada ujian simulasi.

Semasa musim 2018–19, Persatuan Pengadil Perlawanan Liga dan Perlawanan Professional (PGMOL), yang mengendalikan perlawanan-perlawanan di Liga Premier Inggeris, menjalani latihan intensif dengan perlawanan secara langsung. Perlawanan-perlawanan dalam saingan liga juga menyaksikan VAR tampil semasa perlawanan Piala FA dan Piala EFL.

Kejayaan dalam latihan-latihan yang dikendalikan kemudiannya memberi lampu hijua kepada pelaksanaan VAR pada musim 2019–20.

IFAB menyerahkan kawalan VAR kepada FIFA pada Julai 2020.

IFAB dan FIFA terus bekerjasama rapat, terutamanya berkaitan dengan protokol VAR, undang-undang yang berkaitan dan piawaian kelayakan.

Siapakah yang melantik pengadil yang akan mengendalikan sistem VAR?

Setiap minggu pada permulaan pusingan perlawanan Liga Premier, PGMOL akan mengumumkan calon mereka untuk membarisi skuad pengadil.

Stockley Park di London Barat adalah pangkalan operasi VAR, di mana mereka disertai oleh Penolong VAR (AVAR) dan Operator Ulangan (RO).

Apakah yang akan disemak oleh VAR?

VAR akan meneliti sama ada suatu jaringan gol itu sah atau tidak.

Mereka juga akan menyemak salah laku (foul) di dalam dan luar  kotak penalti bagi keputusan berkaitan pemberian sepakan penalti.

VAR akan menyemak layangan kad merah terus tetapi bukan kad kuning kedua atau amaran biasa.

Insiden ‘kesilapan identiti’ jarang berlaku tetapi jika pengadil memberi amaran atau melayangkan kad merah kepada pemain yang salah, VAR akan diaplikasikan untuk memeriksa kes-kes seperti itu.

Apakah yang TIDAK akan disemak oleh VAR?

Sebarang insiden kad kuning atau kad kuning kedua yang menuju kepada kad merah tidak akan disemak oleh VAR

Sebarang salah laku berkaitan sepakan percuma di luar kotak penalti selain daripada kesalahan kad merah atau kemungkinan pemberian sepakan penalti bergantung pada jarak dengan kotak penalti.

Kelebihan VAR yang bermanfaat kepada Liga Premier

Musim di mana Video Bantuan Pengadil diperkenalkan ke Liga Premier buat kali pertama menyaksikan VAR menyemak lebih daripada 2400 insiden dan memutarbalikkan 109 kesilapan yang dilakukan oleh pengadil di atas padang.

Liga Premier juga menyaksikan peningkatan yang ketara dalam keputusan-keputusan yang dibuat dalam perlawanan-perlawanan penting. Dari 82% dalam kempen sebelumnya kepada 94% kali ini.

Masalah-masalah yang timbul semasa penggunaan VAR dalam Liga Premier

Walaupun teknologi VAR amat berguna, ia kian menjadi tajuk utama tetapi dari sudut yang negatif. VAR tidak selalu boleh dipercayai dan telah menjejaskan prestasi segelintir kelab dalam perlawanan-perlawanan penting dalam saingan liga. VAR mempunyai masa dan sumber yang cukup untuk menilai suatu isu yang mungkin tidak dapat diteliti dengan segera.

Walaupun dengan masa dan teknologi moden menyebelahinya, VAR masih memberikan keputusan yang salah dan telah menjejaskan pungutan mata kelab-kelab tertentu dalam carta liga.

Dalam beberapa pemerhatian semasa semakan VAR ialah ia mengambil terlalu banyak masa serta intensiti dan momentum perlawanan hilang begitu sahaja. Penyokong yang hadir di stadium berasa kecewa dan ia juga mewujudkan suasana yang toksik.

Bagi mendapat keputusan yang tepat, beberapa garisan perlu diletakkan terutamanya untuk insiden yang melibatkan keputusan ofsaid. Keadaan ini amat menjengkelkan peminat yang menonton di rumah.

VAR mungkin membekalkan sudut kamera dan peluang untuk pengadil di atas padang untuk menilai dan membuat keputusan penting dalam perlawanan dari sudut pandangan yang berbeza. Namun itu, kelemahan manusia masih wujud dan kesilapan masih akan berlaku di sebalik pengendalian VAR.

VAR tidak dijamin memberikan keputusan tepat 100% kerana pengadil di atas padang adalah individu utama yang akan memberi kata putus. Ini kerana pelbagai adegan-adegan seperti rayuan untuk sepakan penalti, panggilan ofsaid yang salah, insiden-insiden yang terlepas dari pandangan pengadil, salah laku di atas padang, off the ball offences dan sebagainya akan muncul.

Beberapa insiden VAR berprofil tinggi pada musim-musim lalu

‘Ketiak’ Raheem Sterling

Pemberian gol yang dijaringkan Gabriel Jesus pada musim 2019–20 diterbalikkan kerana ketiak Raheem Sterling didapati ofsaid, sebanyak 2.4 sentimeter.

Tuah tidak memihak City

Dalam perlawanan besar antara Liverpool dan Manchester City pada 2020, VAR menafikan pemberian sepakan penalti kepada Manchester City walaupun ulang tayang insiden itu jelas menunjukkan Trent Alexander-Arnold mengendalikan bola dengan tangannya.

Nasib buruk menimpa City hanya beberapa saat kemudian apabila Liverpool mendapat sepakan penalti dan menyudahkannya selepas foul pemain City dalam kotak penalti.

Erik Dier menghadiahkan penalti kepada Newcastle

Pada September 2020, perlawanan Tottenham Hotspur di laman sendiri menentang Newcastle United kelihatan seperti tiga mata yang mudah untuk anak buah Jose Mourinho tetapi VAR tampil untuk merosakkan hasrat itu.

Andy Carroll menanduk bola dari sepakan percuma lewat dalam perlawanan kawasan kotak penali, tetapi Spurs berjaya menepis bola keluar dari zon bahaya.

Selepas pemeriksaan oleh VAR, pengadil menentukan yang Eric Dier benar-benar mengendalikan bola dengan tangannya dan menghadiahkan sepakan penalti kepada Newcastle.

Berdasarkan bukti ulang tayang, ia jelas lengan kanan Dier menyentuh bola. Pemain pertahanan England itu, bagaimanapun, berada dibelakang laluan bola dan pergerakan tangannya di udara hanyalah reaksi biasa bagi mengatasi lompatan Carroll. Ia tidak memberi kesan pada trajektori bola dan pastinya bukan suatu salah laku yang dirancang .

Pengadil Peter Bankes masih meneruskan keputusannya dalam menghadiahkan Newcastle satu sepakan penalti dan disudahkan cantik oleh Callum Wilson bagi menyamakan kedudukan. Tottenham berasa mereka telah ditipu dan dua mata hilang begitu sahaja.

Beberapa insiden VAR berprofil tinggi pada musim 2022/23

Kini musim saingan liga baru sahaja melepasi titik separuh musim, namun berjaya beberapa insiden berprofil tinggi yang terlepas dari pandangn pengadil dan jelas banyak kesilapan yang telah dilakukan musim ini.

Jarrod Bowen menentang Chelsea

West Ham United dinafikan gol penyamaan menentang Chelsea pada minit ke-90, apabila Jarrod Bowen didapati mengasari Edouard Mendy dalam fasa serangan.

David Moyes hilang sabar dan membidas pengadil selepas mereka kehilangan sekurang-kurangnya dua mata.

Christian Romero menentang Chelsea

Dalam perlawanan ini, pemain pertahanan Spurs, Christian Romero didapati menarik rambut Marc Cucurella sebelum gol penyamaan Spurs tetapi VAR memutuskan insiden itu tidak cukup untuk dianggap sebagai salah laku. Satu detik yang mengejutkan ramai dalam musim ini.

Chelsea kehilangan dua mata dan PGMOL menerimanya sebagai “kesilapan,” yang mendorong peminat bola sepak di seluruh dunia untuk melabelkan insiden itu sebagai “rasuah.”

Kesilapan pengadil melayangkan kad merah kepada Douglas Luiz

Douglas Luiz dilayangkan kad merah terus dalam perlawanan terakhir Steven Gerrard sebagai pengurus Aston Villa berikutan pertengkarannya dengan Aleksandar Mitrovic.

Sebelum pemain tengah Villa itu keluar padang, penyerang Fulham itu jatuh sambil memegang mukanya, dan pengadil disaran untuk memeriksa insiden itu dengan bantuan monitor VAR di tepi padang.

Ulang tayang menunjukkan Mitrovic mencetuskan pertengkaran, dan panel bebas (PGMOL) menentukan bahawa keputusan ini sekali lagi merupakan andaian yang salah.

Pemberian sepakan penalti yang silap menyebabkan Forest kecundang

Sebelum kejohanan Piala Dunia, penalti yang diberikan di City Ground atas dakwaan kekasaran oleh Dean Henderson ke atas Yoane Wissa menimbulkan kontroversi.

Kaki penyerang Brentford itu menyentuh lengan Henderson dengan sedikit ketika dia berusaha untuk mengeleck bola mengelilingi penjaga gol Forest.

Pengadil menunjukkan tanda isyarat ke titik kotak penalti selepas meninjau insiden di padang itu, tetapi ulang tayang menunjukkan yang sebenarnya Wissa menyentuh Henderson.

Bolehkah VAR menjejaskan perlumbaan takhta Liga Premier?

Ia telahpun terjadi. Pendahulu liga, Arsenal adalah salah satu pasukan yang telah mengalami nasib buruk dari semakan VAR.

Arsenal kehilangan mata menentang Brentford selepas ofsaid tidak dikemukakan

Di Emirates, gol penyamaan Toney memberi tamparan hebat kepada Arsenal yang memburu kejuaraan liga apabila Lee Mason di pusat operasi VAR, terlepas pandang posisi Christian Norgaard ketika dia membantu jaringan gol Toney ketika berada dalam kedudukan ofsaid.

Ini kerana Ethan Pinnock berada dalam posisi onsaid apabila Mason membuat semakan pada trajektori bola tersebut menuju ke gawang. Brentford pulang dengan tuah memihak mereka dengan keputusan seri satu sama dan The Gunners terpaksa menerima keputusan itu.

Keputusan perlawanan ini bermakna Manchester City berjaya merapatkan jurang dengan Arsenal dalam perebutan kejuaraan liga kepada tiga mata menjelang pertembungan mereka pada hari Rabu.

Gol Martinelli dibatalkan di Old Trafford

Pada bulan September, gol awal dari Gabriel Martinelli dibatalkan secara kontroversi. The Gunners mengalami kekalahan pertama mereka tahun ini.

Martin Odegaard dianggap ‘mengasari’ Christian Eriksen semasa fasa pembentukan serangan Arsenal dan selepas berunding dengan pemantau VAR di tepi padang, pengadil utama memutuskan yang gol itu tidak sah.

Panel PGMOL menganggap insiden ini sebagai kesilapan paling ketara sepanjang separuh pertama musim ini.

Aston Villa menjaringkan sepakan percuma selepas tembok United diposisikan pada jarak yang salah

Dalam kekalahan 3-1 Manchester United kepada Aston Villa, Red Devils melihat diri mereka ketinggalan dua gol di awal perlawanan selepas Lucas Digne menyempurnakan satu sepakan percuma.

Christian Eriksen memaklumkan Anthony Taylor bahawa tembok United berada lebih jauh ke belakang daripada 10 ela yang diperlukan, tetapi pengadil itu tidak mengendahkan aduan itu. Berikutan kekalahan itu, hierarki Red Devils bercakap dengan PGMOL, dan badan pengadil bersetuju bahawa Taylor telah melakukan kesilapan yang jelas.

Ringkasan statistik berkaitan VAR untuk tiga pasukan teratas dalam carta Liga Premier.

Dalam bahagian seterusnya kita akan melihat statistik dari tiga pasukan teratas yang kini aktif dalam perlumbaan kejuaraan liga dan data berkaitan keputusan dari semakan VAR.

Arsenal

Keputusan yang diterbalikkan: 7

Jaringan gol: 0

Gol-gol yang dibatalkan: 2

Gol-gol dari pihak lawan: 0

Gol-gol dari pihak lawan yang dibatalkan: 1

Skor gol bersih: -1

Keputusan subjektif: 2

Keputusan subjektif menentang: 3

Skor subjektif bersih: -1

Penalti untuk / menentang: 0 / 1

Kad merah untuk / menentang: 0 / 0

Perlawanan: Leicester (H; 13 Ogos)

Insiden: Sepakan penalti dibatalkan selepas Aaron Ramsdale menilai tidak mengasari Jamie Vardy, minit ke-43 – BERPIHAK PADA ARSENAL

Perlawanan: AFC Bournemouth (A; 20 Ogos)

Insiden: Gol dari Gabriel Jesus dibatalkan kerana ofsaid, minit ke-72 – MENENTANG

Perlawanan: Man United (A; 4 Sept.)

Insiden: Gol dari Gabriel Martinelli dibatalkan kerana salah laku dalam fasa serangan oleh Martin Odegaard ke atas Christian Eriksen, minit ke-12 – MENENTANG

Perlawanan: Leeds (A; 16 Okt.)

Insiden: Penalti diberikan (gagal dijaringkan oleh Patrick Bamford) kerana handball oleh William Saliba, minit ke-60 – MENENTANG

Insiden: Penalti dibatalkan dan kad merah terhadap Gabriel diturunkan kepada kuning; tiada salah laku terhadap Bamford, minit ke-90 – BERPIHAK PADA ARSENAL

Perlawanan: West Ham (H; 26 Dis)

Insiden: Penalti dibatalkan, tiada handball oleh Aaron Cresswell, minit ke-45 – MENENTANG

Perlawanan: Brighton (A; 31 Dis)

Insiden: Gol dari Kaoru Mitoma dibatalkan kerana ofsaid, minit ke-89 – BERPIHAK PADA ARSENAL

Manchester City

Keputusan yang diterbalikkan: 5

Jaringan gol: 1

Gol-gol yang dibatalkan: 2

Gol-gol dari pihak lawan: 1

Gol-gol dari pihak lawan yang dibatalkan: 0

Skor gol bersih: -2

Keputusan subjektif: 1

Keputusan subjektif menentang: 2

Skor subjektif bersih: -1

Penalti untuk / menentang: 1 / 0

Kad merah untuk / menentang: 0 / 0

Perlawanan: Newcastle (A; 21 Ogos)

Insiden: Gol dari Miguel Almiron dibenarkan selepas pada asalnya diketepikan kerana ofsaid, minit ke-28 – MENENTANG

Insiden: Layangan kad merah terhadap Kieran Trippier kerana mengasari Kevin De Bruyne diturunkan kepada kuning, minit ke-73 – MENENTANG

Perlawanan: Liverpool (A; 16 Okt.)

Insiden: Gol dari Phil Foden dibatalkan kerana kekasaran oleh Erling Haaland ke atas Fabinho, minit ke-53 – MENENTANG

Perlawanan: Brighton (H; 22 Okt.)

Insiden: Penalti diberikan (dijaringkan oleh Erling Haaland) kerana kekasaran oleh Lewis Dunk ke atas Bernardo Silva pada minit ke-39 – BERPIHAK PADA CITY

Perlawanan: Fulham (H; 5 Nov)

Insiden: Gol Erling Haaland diketepikan kerana ofsaid pada minit ke-74 – MENENTANG

Manchester United

Keputusan yang diterbalikkan: 6

Jaringan gol: 1

Gol-gol yang dibatalkan: 2

Gol-gol dari pihak lawan: 0

Gol-gol dari pihak lawan yang dibatalkan: 2

Skor gol bersih: +1

Keputusan subjektif: 2

Keputusan subjektif menentang: 1

Skor subjektif bersih: +1

Penalti untuk / menentang: 1 / 0

Kad merah untuk / menentang: 1 / 0

Permainan: Arsenal (H; 4 Sept.)

Insiden: Gol dari Gabriel Martinelli dibatalkan kerana kekasaran dalam fasa serangan Arsenal oleh Martin Odegaard ke atas Christian Eriksen, minit ke-12 – BERPIHAK PADA UNITED

Perlawanan: Everton (A; 9 Okt.)

Insiden: Gol dari Marcus Rashford dibatalkan kerana handball, minit ke-80 – MENENTANG

Perlawanan: Nottm Forest (H; 27 Dis)

Insiden: Gol dari Willy Boly tidak dibenarkan kerana ofsaid, minit ke-40 – BERPIHAK PADA UNITED

Perlawanan: Wolves (A; 31 Dis)

Insiden: Gol Marcus Rashford dibatalkan kerana handball, minit ke-84 – MENENTANG

Perlawanan: Crystal Palace (H; 4 Feb.)

Insiden: Penalti diberikan (dijaringkan oleh Bruno Fernandes) untuk handball menentang Will Hughes, minit ke-4 – BERPIHAK PADA UNITED

Insiden: Casemiro dibuang padang kerana kelakukan yang memudaratkan terhadap Will Hughes, minit ke-70 – MENENTANG

Share.
Leave A Reply