Ramalan

Barcelona 2-1 Manchester United

Perlawanan ini mirip perlawanan-perlawanan yang pernah disaksikan dalam Liga Juara-Juara UEFA beberapa tahun yang lalu. Namun kini, Barcelona dan Manchester United bertanding dalam perlawanan berprofil tinggi dalam Liga Europa di pusingan kalah mati.

Pendahulu liga La Liga akan berusaha untuk mengenepikan lawan mereka dan pastinya akan menjadi pilihan utama untuk menang pertemuan ini manakala Manchester United akan berusaha untuk menimbulkan kekecewaan besar pada perlawanan pertama dan mara ke perlawanan timbang balik dengan kelebihan yang nyata.

Nota Utama

  • Barcelona belum tewas dalam lima perlawanan terakhir mereka di laman sendiri dalam semua pertandingan dan telah mengekalkan empat lembaran bersih dalam tempoh itu.
  • Manchester United tidak tewas di tempat lawan sepanjang peringkat kumpulan Liga Europa.
  • Mereka hanya tewas sekali di tempat lawan sejak rehat Piala Dunia berakhir.

Panduan Prestasi: Barcelona

Menjelang perlawanan ini, Barcelona sedar bahawa mereka adalah pilihan utama untuk memenangi perlawanan ini dan juga mara ke perlawanan akhir untuk memenangi kejohanan tersebut. Mereke tercicir ke Liga Europa daripada Liga Juara-Juara UEFA untuk musim kedua berturut-turut dan ia agak memalukan bagi pasukan kendalian Xavi.

Pasukan Catalan itu kini berada dalam turutan 11 kemenangan berturut-turut dan belum lagi tewas satu pun perlawanan bola sepak sejak sebelum rehat Piala Dunia. Mereka tidak tewas dalam 16 perlawanan secara keseluruhan.

Panduan Prestasi: Manchester United

The Red Devils membetulkan keputusan seri mengecewakan mereka menentang Leeds United pada minggu lalu dan melakar kemenangan 2-0 dalam perlawanan timbang balik di Elland Road pada petang Ahad lepas.

Anak buah Erik Ten Hag telah melanjutkan rekod tanpa kalah mereka kepada enam perlawanan dalam semua pertandingan selepas kemenangan dalam Roses Derby dan akan membawa momentum itu ke Sepanyol apabila mereka akan diuji sengit menentang pasukan Barcelona yang telah menyebabkan pelbagai kenangan pahit pada masa lalu.

Fakta Perlawanan : Barcelona lwn Manchester United

  • Di Nou Camp, Barcelona tidak tewas menentang Manchester United dalam empat perlawanan terakhir di laman sendiri.
  • Mereka telah memenangi tiga daripada perlawanan tersebut dengan margin lebih daripada satu gol, dengan kemenangan terbaru datang pada April 2019 apabila Blaugrana membelasah United 3-0.
  • Secara keseluruhan, Barcelona telah memenangi empat perlawanan menentang Manchester United abad ini dalam semua pertandingan (tempat sendiri, tempat lawan atau padang neutral) manakala Manchester United hanya berjaya menewaskan Barcelona sekali sahaja.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Robert Lewandowski

Penyerang dari Poland itu sedang ghairah menikmati kehidupan penuh hebat di Sepanyol ketika ini dan keupayaannya menjaringkan gol tidak akan terhenti dalam masa akan datang.  Lewandowski telah menjaringkan 23 gol dalam 27 penampilannya.

Beliau telah menjaringkan lima gol dalam Liga Juara-Juara UEFA sebelum Barcelona direlegasikan ke Liga Europa dan akan kebuluran untuk memungut lebih banyak gol dalam kejohanan ini terutamanya dalam pertemuan menentang United.

Marcus Rashford

Sekali lagi meledak gol di hujung minggu lepas. Ini menaikkan jumlah pungutan gol Marcus Rashford kepada 21 untuk musim ini, dalam semua pertandingan.

Pemain Inggeris itu berada dalam prestasi yang membanggakan pada masa ini dan perlu mengasak kubu lawan sekali lagi untuk membantu pasukannya memperoleh keputusan besar di laman lawan, Nou Camp.

Ramalan : Barcelona lwn Manchester United

Kemenangan 2-1 memihak Barcelona dalam perlawanan sengit yang akan menyaksikan mereka menggunakan keputusan dari perlawanan ini sebagai batu loncatan menuju ke perlawanan timbang balik menentang Manchester United di Old Trafford.

Dalam pendapat kami, skor yang diramalkan itu merupakan ramalan yang adil kerana kedua-dua pasukan melalui prestasi yang baik tetapi akhirnya kelebihan di laman sendiri akan menjadi  perbezaan ketara untuk memutuskan skor agregat pertemuan ini.

Share.
Leave A Reply