Tottenham Hotspur akan bertandang ke Milan untuk menentang pasukan kedua paling berjaya dalam kejohanan Liga Juara-Juara UEFA, AC Milan. Ini merupakan perlawanan pertama mereka di peringkat kalah mati.

Undian ini adalah undian yang tidak dijangkakan, kerana terdapat banyak persoalan mengenai prestasi Tottenham dan Milan dalam saingan di Eropah.

Spurs terpaksa bersaing kuat untuk menempah slot pertama dalam kumpulan mereka pada hari terakhir, selepas menentang Eintracht Frankfurt dan Sporting Lisbon.

Perjalanan ke laman bekas pemenang tujuh kali Liga Juara-Juara UEFA pada Hari Valentine 2023 merupakan detik signifikan bukan sahaja bagi saingan Eropah mereka yang jelas bergelora. Sepertimana Spurs, Milan juga melalui musim yang agak sama dan akan teguh berusaha terutamanya di hadapan penyokong tegar mereka.

Analisi SWOT untuk Tottenham

Kekuatan

Sebenarnya, Tottenham Hotspur memiliki gabungan pemain serangan yang dipandang rendah oleh pasukan lawan. Harry Kane, Heung-Min Son, Lucas Moura dan Richarlison merupakan pemain-pemain yang mampu menjadi pengubah arus untuk pasukan mereka.

Tambahan pula dengan kehadiran Dejan Kulusevski ke dalam gabungan itu. Kulusevski amat sesuai dengan sistem permainan Antonio Conte serta mengenali AC Milan dengan baik selepas pengalaman bermain di Serie A, pada masa lalu. Spurs memiliki gudang senjata yang mampu menjatuhkan gergasi Itali itu jika mereka mampu mengilap kebolehan mereka menjelang perlawanan ini.

Kelemahan

Aksi Spurs apabila berkunjung ke laman lawan di Eropah musim ini amat membimbangkan. Mereka terpaksa berdepan dengan penyokong bola sepak dari Perancis, Jerman dan Portugal yang amat bersemangat dan keadaan ini telah menjejaskan fokus mereka musim ini.

Mereka hanya merekod satu kemenangan di tempat lawan dan ia berlaku pada perlawanan terakhir di peringkat kumpulan menentang Olympique de Marseille. Kemungkinan besar itu hanya berlaku untuk menjamin tempat teratas dalam kumpulan mereka, itupun mereka terpaksa berusaha keras untuk bangkit dari ketinggalan dan meraih kemenangan 2-1.

Suasana di San Siro pula amat berbeza, dan sementara Conte boleh memberi sedikit butiran mengenai suasana di sana, usaha selebihnya berada pada kemahuan pemainnya untuk mengelakkan keadaan itu mengalih fokus mereka untuk memerolehi suatu keputusan yang baik, jika tidak, perlawanan itu akan berakhir sebelum ia bermula.

Peluang

Spurs boleh dikatakan agak bertuah kerana mereka bermain di laman lawan pada perlawanan pertama pertemuan timbang-balik ini. Jika mereka mampu mengatasi suasana yang menggerunkan di San Siro dan pulang dengan keputusan yang memberangsangkan, Spurs boleh memanfaatkan keadaan itu pada 8 Mac 2023, apabila AC Milan bertandang ke London.

Prestasi Rossoneri tidak membanggakan apabila mereka berkunjung ke laman lawan dalam pertandingan di Eropah. Ini memberi Spurs kesempatan yang besar dan Conte akan mencuba sedaya upaya menurunkan sebuah pasukan yang boleh mengambil peluang ini supaya mereka mencapai matlamat untuk tiba di perlawanan akhir Liga Juara-Juara UEFA buat kali kedua dalam sejarah mereka.

Ancaman

Ia suatu kebiasaan bagi sebuah kelab di England seperti Spurs melalui begitu banyak perlawanan pada setiap musim.

Pada pertengahan musim ini, terdapat banyak perlawanan yang akan berlangsung secara berturut-turut dan keperluan yang jelas adalah untuk menggilirkan pemain dalam skuad.

Ini bermakna lebih banyak insiden keletihan, kecederaan serta penurunan prestasi dan ancaman kepada hasrat mereka untuk menyamakan kebolehan mereka dengan pihak lawan apabila mereka bertemu.

Isu kecergasan juga menjadi kebimbangan dalam aspek ini. Pengurusan skuad Conte akan diuji dan beliau perlu mencari jalan penyelesaian supaya kelemahan ini dapat diatasi.

Apa yang boleh dijangkakan dari Tottenham Hotspur

Antonio Conte telah menanam semangat juang dalam pasukan Spurs dan ia kelihatan amat mengagumkan. Oleh itu, mereka dijangka menyerlah segala kebolehan mereka, seperti yang mereka lakukan sebelum ini ketika menentang Marseille dan pulang ke London dengan suatu kelebihan agregat yang menggalakkan.

Share.
Leave A Reply