Formasi dalam permainan bola sepak merupakan sebuah struktur permainan yang diaplikasikan oleh pengurus ke atas sesebuah pasukan sama ada untuk menguatkan kebolehan pemain atau mengabusi kelemahan pasukannya sambil mendedahkan kelemahan dan menggagalkan asakan pasukan lawan.

Tiada satu pun formasi hebat yang wujud kerana pasukan bola sepak terbaik menggunakan strategi yang berbeza untuk memastikan kestabilan barisan pertahanan, penguasaan di bahagian tengah padanng dan melaksanankan corak serangan yang berkesan di final third.

Dalam artikel ini, kami akan meneliti beberapa formasi dan sistem permainan yang sedang diamalkan dalam bola sepak moden.

Formasi 4-4-2

Formasi 4-4-2 merupakan salah satu formasi bola sepak yang sangat akrab bukan sahaja dengan pakar bola sepak tetapi secara lazimnya terkenal dengan sebahagian besar peminat bola sepak.

Struktur formasi 4-4-2 mempunyai bahagian pertahanan yang membariskan empat pemain pertahanan, empat pemain di bahagian tengah dan dua penyerang tengah.

Corak serangan 4-4-2

Apabila pemain-pemain yang terlibat dalam formasi 4-4-2 mempunyai penguasaan bola, mereka dijangka mencipta peluang untuk dua penyerang tengah mereka bagi mereka menjaringkan gol.

Apakah peranan dua penyerang tengah dalam formasi ini?

Gabungan dua penyerang tersebut dalam formasi 4-4-2 secara amnya terbahagi kepada dua peranan iaitu penyerang ‘sasaran’ atau target man yang mempunyai ciri-cir fizikal yang lebih besar dan dominan. Manakala, seorang lagi penyerang memiliki perwatakan yang lebih lincah dan pantas dan selalunya mempunyai fizikal yang lebih kecil dan padat.

Target man membawa aura lebih dominan dalam corak serangan oleh sebab ciri-ciri fizikalnya.

Peranan utama pemain sebegini adalah untuk mengisi ruangan antara bek-bek tengah pasukan lawan. Beliau juga berfungsi menyimpan bola sambil mencuba menghubungkan rakan sepasukannya yang lain. Ini membolehkan lebih banyak ruang dieksploitasi serta membantu mengekalkan penguasaan bola di atas padang. Pemain ini juga mampu menolak barisan pertahanan lawan lebih dekat ke gawang mereka sendiri.

Apabila sebuah pasukan mempunyai penguasaan bola, keupayaannya untuk turun dan menerima bola di bahagian tengah padang mampu mengheret pemain pertahanan lawan keluar dari kedudukan awal mereka, keadaan ini mewujudkan ruang untuk rakan penyerangnya atau rakan sepasukan yang lain untuk mengisi ruangan itu supaya mereka mampu menghasilkan serta menyudahkan peluang jaringan gol.

Keupayaan pemain ini di udara juga diperlukan untuk pemain dalam posisi ini. Kekerapan kehadirannya dalam kotak penalti amat penting bagi menanduk bola dari hantaran silang rakan-rakanya serta jika perlu merampas balik penguasaan bola di atas padang.

Penyerang kedua dalam sistem ini memiliki ciri-ciri yang lebih lincah dan tangkas akibat saiz fizikal yang lebih kecil dan padat. Pemain sebegini mampu bergerak di kawasan tengah dan juga bahagian yang lebih luas di atas padang.

Target Man selalunya kelihatan lebih perlahan berbanding penyerang kedua yang lebih lincah.

Akibat kekurangan ini, penyerang kedua perlu mempunyai corak permainan yang melihatnya mencur masuk ke ruangan di belakang barisan pertahanan lawan melalui kombinasi satu-dua, layoffs, through balls dan hantaran jauh.

Apakah peranan pemain tengah?

Pemain-pemain di bahagian tengah padang merupakan barisan kedua dalam formasi 4-4-2. Ia terdiri daripada dua pemain tengah dan dua pemain di bahagian sayap.

Apabila pasukan ini mempunyai penguasaan bola, kedua-dua pemain ini di bahagian tengah dijangka memiliki keupayaan untuk menerima hantaran dari barisan pertahanan dan berfungsi sebagai penghubung antara bahagian pertahanan dan pemain serangan.

Semasa fasa serangan, salah seorang daripada dua pemain tengah itu dibenarkan untuk bergerak lebih maju ke hadapan atau bergerak ke kawasan yang lebih luas supaya dapat mencipta kelebihan atau overload  di bahagain sayap bersama fullback dan pemain sayap. Manakala pemain yang lain kekal di tengah untuk memastikan perlindungan senantiasa sekiranya pasukan itu hilang penguasaan bola.

Apakah peranan pemain sayap atau wide midfielders?

Dalam fasa serangan, wide midfielders mempunyai kelonggaran untuk bergerak ke hadapan dari kedudukan tengah mereka ke defensive third pasukan lawan.

Keadaan ini bergantung pada arahan jurulatih, mereka boleh sama ada bergerak ke atas bahagian sayap menentang fullback lawan atau berlegar di half space dan cuba mengacau rentak pasukan lawan di ruang antara bek tengah dan fullback.

Pemain dalam posisi ini menawarkan kemahiran bermain di bahagian sayap dan permainan melintasi terus melalui struktur pasukan lawan sambil menggelecek ke dalam kotak penalti atau membuat hantaran silang ke arah dua penyerang di hadapan.

Mereka juga dikehendaki untuk bergabung apabila fullback mereka melakukan overlap atau underlap serta kombinasi dengan pemain tengah yang bergerak ke bahagian sayap untuk mencipta overload di kawasan padang itu.

Peranan barisan empat di belakang (Back Four)

Dalam bola sepak moden, bek tengah dalam barisan empat pemain pertahanan dikehendaki memiliki kemahiran mengawal bola di kaki mereka apabila menguasai bola.

Jika pemain di bek empat memiliki kesedaran posisi serta teknik yang baik, mereka mampu membuat hantaran bola ke bahagian tengah serta ke bahagian yang lebih luas kepada fullback dan wide midfielders.

Mereka juga mempunyai kebolehan untuk membuat hantaran jauh (long ball) menuju target man atau membuat umpanan ke belakang barisan pertahanan lawan kepada pemain serangan yang membuat larian silang melalui ruang antara pemain pertahanan pasukan lawan.

Fullbacks di tepian padang boleh menerima bola daripada pemain pertahanan tengah dan berfungsi sebagai saluran keluar yang lebih luas dan selesa jika bahagian midfield disekat atau terasa padat semasa fasa pembentukan peluang.

Fullbacks juga akan naik turun di bahagian sayap dan menjadi pilihan tambahan jika pemain tengah memutuskan untuk membuat hantaran apabila fullbacks membuat larian overlap atau underlap.

Formasi 4-4-2 semasa fasa pertahanan

Formasi ini merupakan salah satu formasi yang paling seimbang dari bagi barisan pertahanan. Salah satu kelebihan terbesar formasi ini adalah keupayaan untuk memaksa pasukan lawan membentuk corak serangan mereka di bahagian sayap.

Kedua-dua penyerang di hadapan akan menyekat pemain bek tengah daripada membuat hantaran kepada pemain tengah mereka. Dengan ini, pemain pertahanan dipaksa membuat hantaran ke bahagian sayap kepada fullback. Kebanyakan pasukan akan mencuba bermain dengan mengelilingi empat pemain tengah dan mendapatkan hantaran lintang ke dalam kotak penalti, tetapi bilangan pemain dalam dan mengelilingi kotak penalti mampu mengatasi ancaman hantaran itu dengan baik.

Apakah kelemahan formasi 4-4-2?

Formasi ini berpotensi menyebabkan pasukan terdedah di bahagian tengah. Jika lawan bermain dengan tiga pemain tengah, mereka akan mempunyai kelebihan seorang pemain di posisi itu. Perkara yang sama berlaku di bahagian pertahanan. Pasukan yang menekan secara agresif boleh memenangi pertempuran di bahagian tengah kerana oleh sebab kelebihan 3v2 bahagian tengah.

Pasukan mana yang telah atau masih menggunakan formasi 4-4-2?

Pasukan Burnley pimpinan Sean Dyche amat terkenal dengan pertahanan yang kuat dengan menggunakan formasi 4-4-2 dalam saingan Liga Premier Inggeris.

Atletico Madrid kendalian Diego Simeone juga merupakan salah satu pasukan hebat di La Liga Sepanyol yang telah bertahun-tahun menggunakan formasi ini. Mereka telah memenangi kejuaraan liga dan mencapai beberapa perlawanan final Liga Juara-Juara UEFA menggunakan formasi 4-4-2.

Formasi 4-2-3-1 (satu pemain ofensif tengah)

Sepertimanan formasi 4-4-2, formasi 4-2-3-1 mempunyai empat pemain pertahanan dan double pivot di hadapan mereka tetapi perbezaan antara dua formasi ini adalah kehadiran pemain ofensif tengah yang bermain di belakang penyerang tunggal di hadapan.

Formasi 4-2-3-1 dalam fasa serangan

Pemain tengah ofensif atau No. 10

Peranan pemain No.10 adalah sebagai pencipta utama dalam formasi bola sepak ini. Dalam sistem ini, dia diberi peranan bebas untuk mencari ruang di kawasan padang yang berbeza untuk mempengaruhi rentak permainan.

No.10 boleh menerima bola di antara garisan tengah, turun ke bawah padang untuk memulakan fasa pembentukan dari bek tengah, gerak ke bahagian sayap untuk bergabung dengan pemain sayap dan fullback atau membuat hantaran silang dengan sendiri. Jika ada peluang muncul, pemain No.10 boleh hadir di attacking third pasukannya. Dia boleh menjadi ancaman terakhir kepada barisan pertahanan pasukan lawan.

Pemain ini mesti mempunyai kesedaran ruang yang baik, keupayaan untuk mengimbas padang untuk mengetahui kedudukan rakan sepasukan lain dan pemain lawan kelilingnya dan membuat keputusan yang tepat dalam fasa seterusnya.

Penyerang dalaman atau inside forwards

Juga dikenali sebagai pemain sayap songsang atau inverted wingers, penyerang dalaman adalah penyerang yang bermain di bahagian sayap bertentangan dengan kaki dominan mereka (pemain dengan kaki kanan dominan bermain di sayap kiri).

Penyerang dalaman ini akan memintas ke dalam kawasan tengah padang untuk membuat cubaan ke arah gol lawan atau mencipta overload di kawasan itu.

Pemain dalam posisi ini berperanan untuk menyokong fullback yang membuat larian overlap untuk menawarkan pilihan hantaran atau umpanan.

Nota: tiga pemain di hadapan dua pemain defensif tengah dan belakang penyerang dalaman dalam formasi 4-2-3-1 juga biasa dikenali sebagai attacking midfielders.

Formasi 4-2-3-1 dalam fasa pertahanan

Jika pasukan bertahan dalam formasi 4-2-3-1 melaksanakan tekanan terhadap pasukan lawan, pemain sayap akan menyertai ke barisan serangan tengah untuk membentuk tiga pemain (4-2-1-3) dan menekan barisan lawan. Sesetengah jurulatih lebih suka menolak pemain No.10 ke depan bersama penyerang tengah dan meletakkan pemain sayap pada barisan yang sama dengan dua pemain defensif tengah untuk membentuk formasi 4-4-2.

Sebagai alternatif, pemain No.10 boleh kekal di belakang penyerang tengah sambil pemain sayap berundur ke bahagian tengah untuk membentuk formasi 4-4-1-1.

Kelemahan formasi 4-2-3-1

Walaupun 4-2-3-1 merupakan formasi serangan yang efektif dan menggalakkan corak permainan yang lebih ofensif, ia juga merupakan formasi bola sepak yang terdedah kepada serangan balas. Apabila dua pemain dalaman memintas masuk ke bahagian tengah padanga sambil fullbacks membuat larian overlap untuk menyokong mereka, ruangan kosong yang terbiar oleh pemain-pemain tersebut akan terdedah dan pemain lawan akan mencuba mengeksploitasi ruangan itu dan menyerang balas.

Formasi bola sepak ini hanya menggunakan satu penyerang tengah yang bermakna kadang kala penyerang tengah akan tersisih sambil menghadapi dua pemain defensif tengah.

Dengan pivot berganda di bahagian tengah, pemain nombor 10 yang beroperasi di posisi berbeza dan pemain sayap dijangka mencipta sesuatu dari bahagian sayap, kedua-dua pemain pertahanan itu tidak boleh risau tentang pemain lain dan lebih fokus kepada penyerang di hadapan mereka.

Mereka dengan mudahnya mampu memintas garisan hantaran kepadanya untuk menghalangnya daripada menerima bola ke kaki serta menguruskan hantaran silang ke dalam kotak.

Pasukan yang bermain menggunakan formasi 4-2-3-1

Kebangkitan Manchester United di bawah kendalian Erik Ten Hag dalam menjadi salah satu pasukan berprestasi terbaik di Eropah musim ini adalah disebabkan oleh penggunaan formasi ini.

Pasukan Real Madrid kendalian Jose Mourinho yang memenangi La Liga pada tahun 2012 dan pasukan Inter Milan yang memenangi treble pada 2010 mengaplikasikan formasi 4-2-3-1 sebagai formasi utama sepanjang musim itu.

Formasi 4-3-3 (satu pemain defensif tengah)

Ini merupakan salah satu formasi bola sepak yang paling terkenal. Dalam permainan moden, 4-3-3 digunakan untuk menyerlahkan corak serangan sesebuah pasukan dengan hebat.

Formasi bola sepak ini terdiri daripada empat barisan yang berbeza. Barisan pertahanan yang terdiri daripada dua bek tengah, dan dua bek sayap, satu pemain defensif tengah yang bermain dihadapan barisan pertahanan, dua pemain tengah yang bermain di hadapan pemain defensif tengah, dan barisan tiga penyerang yang terdiri daripada seorang penyerang tunggal dan dua pemain sayap.

Formasi 4-3-3 dan aspek penguasaan bola

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, sistem ini digunakan oleh pasukan yang ingin menyerlahkan keupayaan barisan serangan mereka. Pasukan yang lebih suka mengekalkan penguasaan bola dan membentuk peluang dari belakang dengan merentas bahagian tengah mendapat manfaat yang tinggi dalam sistem ini oleh kerana kehadiran tiga pemain tengah.

Pemain sayap di kedua-dua bahagian padang juga boleh bergerak ke tengah padang untuk menambah bilangan pemain di kawasan itu atau kekal di bahagian sayap dan mencipta beban berlebihan di kawasan padang tersebut. Pemain fullback akan diperlukan untuk menyokong usaha serangan dengan menjadi opsyen bagi hantaran pada keadaan overload atau membantu menjadi sebahagian daripada suatu bentuk yang lebih lebar.

Dalam aspek mencipta sudut bagi membuat hantaran, formasi 4-3-3 merupakan formasi bola sepak paling sesuai. Dengan formasi 4-3-3 ia agak mudah untuk mencipta kombinasi segi tiga bagi membuat hantaran di kawasan tengah padang atau di bahagian lebih luas.

Salah satu daripada dua pemain tengah boleh bergerak ke kawasan lebih luas di bahagian sayap untuk menyertai pemain sayap dan bek sayap di sebelah mereka dengan tujuan untuk mencipta beban berlebihan (overload) dan menbentuk corak hantaran yang akan menggugat bentuk pertahanan lawan.

Peranan pemain defensif tengah

Walaupun 4-2-3-1 mempunyai pemain No.10 di puncak fomasi itu, 4-3-3 sebaliknya mempunyai pemain defensif tengah (atau nombor enam) di belakang dua pemain tengah (nombor 8).

Peranan utama pemain defensif tengah memfokuskan pada penguasaan bola dan menerima daripada hantaran dari bek tengahnya yang berada di bawah tekanan dari penyerang lawan dan kemudian membuat hantaran kepada rakan sepasukan yang lain berada di kawasan lebih maju.

Pemain dalam posisi ini perlu senantiasa berwaspada dan sedar kedudukan pemain-pemain lain yang mengelilinginya bagi melancarkan hantaran seterusnya. Dia juga mesti mempunyai intelek untuk memahami jenis hantaran yang perlu dimainkan dan keupayaan teknikal untuk melaksanakan aksi itu secara konsisten di bawah tekanan dari pihak lawan.

Pemain di tengah padang (No.8)

Kedudukan ini memerlukan dua pemain tengah yang serba boleh dan mempunyai keupayaan fizikal dan teknikal yang cemerlang bagi mengisi posisi yang mencabar ini.

No.8s harus memiliki keupayaan teknikal yang tinggi bagi membolehkan mereka menerima bola dari bek tengah dengan selesa, berpusing dan kemudian membuat hantaran di bawah tekanan.

Keupayaan untuk bermain box-to-box memerlukan pemain yang mampu berulang-alik antara defensive third mereka dan defensive third lawan. Peranan ini memerlukan stamina yang tinggi dan kekuatan mental.

Pemain No.8 secara amnya berlegar di antara barisan pertahanan dan bahagian tengah. Pasukan mereka selalunya mencuba bermain hantaran kepada mereka di bahagian ini. Selalunya apabila seseorang pemain menerima bola di ruangan ini, mereka cepat disekat oleh pihak lawan, dengan itu pemain yang berada di posisi ini mesti menunjukkan ketenangan di bawah tekanan untuk mengekalkan penguasaan bola.

Pemain dalam posisi ini juga perlu mempunyai pemahaman yang baik mengenai masa yang tepat untuk membuat larian ke dalam kotak penalti untuk memberikan sokongan kepada penyerang tunggal dan menjadi pemain tambahan dalam kawasan itu. Pasukan yang menyerang mencipta ancaman tambahan dan mampu menjaringkan gol dengan strategi ini.

Pemain No.8 harus selesa bergerak ke kawasan padang yang lebih luas untuk membantu melaksanakan overload. Pasukan yang mengamalkan strategi defensif yang tinggi cenderun memadatkan kawasan tengah padanga, ini mengakibatkan banyak ruang terbiar di bahagian sayap dan ini menjadi kesempatan baik untuk dieksploitasi.

Formasi 4-3-3 dalam fasa pertahanan

Formasi ini memberi kekuatan dengan tiga penyerang di hadapan. Ini merupakan satu formasi bola sepak terbaik untuk pasukan yang mengamalkan gaya permainan yang melibatkan tekanan yang agresif di kawasan pihak lawan.

Ketiga-tiga penyerang itu boleh mengekalkan kedudukan kompak mereka untuk melindungi bahagian tengah dan memaksa pihak lawan melebarkan strategi serangan mereka. Secara alternatif, mereka boleh membuka ruang di bahagian tengah dan memikat lawan supaya mereka bergerak ke dalam perangkap tekanan dengan tiga pemain tengah menunggu mengambil kesempatan.

Pemain defensif tengah berfungsi sebagai pelindung untuk barisan pertahanan dan cuba menutup lorong hantaran yang dibuat pihak lawan serta membantu rakan sepasukan mereka sekiranya mereka dipintas di kawasan tengah oleh asakan pihak lawan.

Jika sesebuah pasukan itu lebih minat bertahan teguh, pemain sayap akan turun ke barisan tengah untuk membentuk formasi 4-1-4 atau 4-5-1.

Kelemahan formasi 4-3-3

Sepertimana formasi 4-2-3-1, 4-3-3 adalah formasi yang lebih memihak taktik serangan yang boleh menyebabkan pasukan terdedah kepada serangan balas di kawasan yang mempunyai ruang yang kosong dan luas.

Formasi 4-3-3 hanya menggunakan satu penyerang tengah yang bermakna kekurangan sokongan daripada pemain tengah atau pemain sayap songsang (inverted winger) akan menyebabkan dia terpencil di kalangan pemain pertahanan pasukan lawan.

Pasukan popular yang pernah mengamalkan formasi 4-3-3

Pasukan Barcelona di bawah kendalian Pep Guardiola pernah mendominasi bola sepak di tahap kelab dengan formasi ini. Beliau dan pasukannya berjaya memenangi dua kejuaraan Liga Juara-Juara UEFA dalam tempoh tiga tahun. Selepas itu, beliau berjaya sekali lagi meraih empat gelaran Liga Premier Inggeris dalam tempoh lima tahun dengan Manchester City.

Formasi 3-5-2/5-3-2

Walaupun formasi bola sepak ini dilihat ramai sebagai formasi yang memfokuskan corak pertahanan teguh, sebaliknya formasi 3-5-2 telah membuktikan menjadi strategi untuk bahagian serangan untuk menyerlah. Formasi ini kerap diamalkan oleh pengurus-pengurus elit kerana ia memberi keseimbangan antara blok pertahanan dan blok serangan.

Formasi 3-5-2 dalam fasa penguasaan bola

Formasi ini terdiri daripada tiga pemain pertahanan tengah dengan pemain pertahanan di kedua-dua belah bahagian sayap yang berfungsi sebagai half-backs yang berperanan membantu memajukan bola dan memberikan keluasan tambahan jika perlu.

Formasi ini memberi kelebaran semula jadi. Keadaan ini datang dari pergerakan wingbacks. Taktik ini amat bergantung pada keupayaan mereka untuk memberi umpanan dan hantaran dari bahagian sayap bagi penyerang tengah menyudahkan peluang dan menjaringkan gol.

Share.
Leave A Reply