Ramalan

Liverpool 2-2 Chelsea

Kedua pasukan gergasi liga inggeris yang menamatkan musim lalu di kedudukan kedua dan ketiga dengan matlamat untuk membangun serta merealisasikan kemajuan dalam kempen ini, kini melihat diri mereka dalam dilema yang sama. Mereka kini menduduki tempat ke-8 dan ke-9 dalam carta liga.

Mereka kini ketinggalan 10 mata dari tempat keempat dan mempunyai pendakian yang sukar untuk dilalui. Kemenangan bagi mana-mana pasukan ini akan memberi rangsangan serta batu loncatan untuk baki musim ini.

Nota Penting

Secara amnya, prestasi Liverpool di Anfield musim ini agak memuaskan kerana hanya pasukan- pasukan di kedudukan empat teratas dalam carta liga telah mengutip lebih banyak mata di tempat sendiri berbanding The Reds. Jaringan 23 gol mereka di Anfield juga merupakan jumlah gol ketiga terbanyak yang dijaringkan oleh pasukan tuan rumah dalam saingan Liga Premier musim ini.

Chelsea telah tewas tiga daripada lima perlawanan terakhir mereka di tempat lawan dan telah membolos lapan gol dalam tempoh itu.

Panduan Prestasi: Liverpool 

Kunjungan Liverpool ke Brighton pada pusingan yang lepas amat mengecewakan dan tidak berjalan seperti yang mereka jangkakan. Brighton berjaya mendominasi Liverpool sepenuhnya dan anak buah Roberto De Zerbi mengalahkan Liverpool dengan keputusan 3-0. Liverpool tentunya terdesak serta berharap yang mereka dapat menghentikan rentak kekalahan dua perlawanan berturut-turut apabila menerima kunjungan Chelsea pada hari Sabtu.

Saiz skuad Liverpool masih kelihatan kecil terutamanya apabila ia melibatkan pemain-pemain di bahagian serangan dan akan berharap sungguh yang mereka mampu mencari jalan untuk menjaringkan gol serta merapatkan jurang antara mereka dan tempat keempat, sebelum kepulangan beberapa pemain utama dari tempoh pemulihan kecederaan.

Panduan Prestasi: Chelsea

Chelsea di bawah kendalian Graham Potter berjaya menghentikan turutan tiga kekalahan berturut-turut dengan kemenangan ke atas Crystal Palace pada hujung minggu lalu. Keputusan itu merupakan detik paling berharga sepertimana kejayaan mereka dalam memeroleh tandatangan pemain Ukraine, Mykhaylo Mudryk. Detik ini akan menjadi suatu dorongan yang lebih besar untuk Blues selepas mereka berjaya menewaskan jiran London mereka, Arsenal untuk bekas pemain Shaktar Donetsk itu.

Chelsea berharap pemain berusia 22 tahun itu mampu memberi impak serta merta apabila membuat penampilan sulung menentang Liverpool.

Fakta Perlawanan : Liverpool lwn Chelsea

Pada perlawanan timbang balik awal musim ini, kedua pasukan hanya mampu berkongsi satu mata sesama sendiri. Kai Havertz meletakkan Chelsea di hadapan pada separuh masa pertama sebelum Reece James dilayangkan kad merah sebelum rehat. Penalti yang diberikan kepada Liverpool dijaringkan oleh Mohammed Salah.

Sebelum perlawanan 1-1 itu pada musim lalu, Liverpool dan Chelsea telah melakar satu kemenangan masing-masing.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Mohammed Salah

Beban keupayaan serangan terletak di bahu Mohammed Salah yang merupakan satu-satunya pemain cergas dalam skuad yang mempunyai lebih daripada dua gol.

Beliau telah menjaringkan tujuh gol setakat ini tetapi gagal membolosi gawang lawan dalam tiga penampilan terakhirnya di saingan liga. Mereka memerlukannya Salah mula menyumbang semula pungutan gol secara konsisten jika mereka mahu mengalahkan Chelsea.

Kai Havertz 

Pemain antarabangsa Jerman itu merupakan harapan utama Chelsea dalam musim yang dilihat agak mengecewakan bagi The Blues.

Beliau menjaringkan gol kemenangan menentang Crystal Palace hujung minggu lalu untuk merekod sejumlah lima gol dalam saingan liga.

Lebih-lebih lagi, beliau juga merupakan penjaring gol untuk Chelsea dalam pertemuan terakhir mereka di Liverpool dan berharap akan menjadi tonggak utama The Blues sekali lagi.

Ramalan : Liverpool lwn Chelsea

Perlawanan ini akan tamat dengan keputusan seri 2-2. Ini kerana kami percaya bahawa kedua pasukan masih bergelut dengan keupayaan barisan pertahanan mereka dan banyak kelemahan di bahagian defensif akan terserlah kuat dalam perlawanan ini. Perlawanan ini akan menjanjikan gol serta pelbagai aksi yang pastinya akan mengujakan penyokong neutral.

Keputusan seri di wisel penamat, bermakna mereka berdua akan kekal dengan jumlah mata yang sama dan berkemungkinan jauh ketinggalan dari kedudukan keempat jika keputusan dari perlawanan lain tidak memihak mereka.

Share.
Leave A Reply