Manchester City kini berada dalam keadaan yang agak rumit. Prestasi hambar mereka baru-baru ini dan juga kekalahan di laman lawan kepada Southampton dalam pertandingan Piala Carabao telah mencetuskan kebimbangan di kalangan penyokong City.

Walaupun skuad City diubah atas sebab rotasi pemain, ramai yang menjangka bahawa mereka masih mampu menundukkan Southampton. Pasukan City tentunya mempunyai kualiti secukupnya untuk menyingkirkan Saints, sebaliknya perhitungan itu silap.

Lebih-lebih lagi, Pep juga menurunkan pemain-pemain dari skuad kesebelasan utama seperti Kevin De Bruyne, Ilkay Gundogan dan Erling Haaland di saat-saat akhir perlawanan sehingga wisel penamat. Walau dengan perubahan itu, mereka masih gagal merekodkan sebarang cubaan tepat ke gawang Southampton.

Dalam usaha mencari punca utama prestasi buruk City baru-baru ini, beberapa penyokong  serta peminat bola sepak neutral percaya bahawa kehadiran Erling Haaland dalam pasukan City mungkin menjadi salah satu faktor yang menyebabkan kemerosotan prestasi mereka.

Pada mulanya, ia agak pelik menuduh Haaland sebagai dalang utama kemerosotan prestasi City baru- baru ini. Ini kerana pemain bintang Norway itu telah meledak 21 gol dalam 16 penampilan dalam saingan liga sebaliknya jiran mereka di seberang bandar, Manchester United mengalami musim terburuk mereka dalam era Liga Premier dengan Cristiano Ronaldo sebagai penjaring tertinggi mereka.

Prestasi Manchester City bukanlah seteruk yang dilalui United musim lalu, namun semenjak itu, terdapat pelbagai persoalan dikemukakan terutamanya sama ada Haaland telah menambah baik prestasi City atau sebaliknya. Soalan yang mudah dengan jawapan yang rumit.

Bagaimana kemunculan Haaland memberi kesan terhadap penciptaan peluang dan pungutan gol City?

Pencapaian luar biasa Haaland dalam aspek jaringan gol serta rekod-rekod yang telah dipecahkannya tidaklah sesuatu yang mengejutkan peminat tegar Liga Premier.

Rekod pungutan gol Haaland amatlah mengagumkan dan secara semula jadi, corak permainan City tentunya diolah bagi memastikan beliau menerima servis yang terbaik supaya nisbah penciptaan peluang kepada jaringan gol ditingkatkan. Dengan itu, ia logik jika sumbangan gol dari pemain lain turut terjejas.

Berdasarkan statistik yang dipungut dari Understat, kami membandingkan jumlah gol serta gol yang dijangkakan (xG) antara musim ini dan musim lalu, selepas 17 perlawanan bagi melihat sama ada kehadiran Haaland memberi impak yang baik atau sebaliknya.

Rekod jaringan gol Manchester City berbanding musim lalu

Musim lalu menyaksikan Manchester City menjaringkan 40 gol daripada xG 40.86 selepas 17 perlawanan, suatu pungutan sedikit rendah berbanding nilai sebenar. Musim ini bagaimanapun, mereka telah menjaringkan 45 gol dengan jumlah xG sebanyak 38.99 yang menunjukkan pungutan gol yang lebih tinggi berdasarkan xG yang dikira iaitu melebihi sebanyak enam gol.

Pendek kata, berdasarkan pengiraan di atas dan menyentuh pada aspek jaringan gol sahaja, ia kelihatan seperti Haaland telah membantu meningkatkan jumlah pungutan gol City sebanyak lima gol, suatu jumlah yang tidak hebat. Selain itu, apabila melihat pada jumlah gol yang dijangkakan, selepas 17 perlawanan musim lalu, pengiraan itu menunjukkan bahawa kekerapan jaringan gol City amat konsisten. Prestasi musim ini bagaimanapun menunjukkan bahawa ada kemungkinan City akan mengalami sedikit penurunan dari segi pungutan gol.

Berdasarkan pengiraan individu, Haaland telah menjaringkan 21 gol dalam 16 penampilan dengan xG 15.81. Ini menunjukkan bahawa beliau telah mengatasi nilai xG sendiri sebanyak lima gol. Prestasi secara individunya selari dengan jumlah pungutan gol oleh pasukannya. Ini bermakna jika Haaland melalui kemarau gol, City secara amnya akan mengalami kesukaran dalam aspek itu.

Adakah kebolehan Haaland sebagai penjaring gol menjejaskan corak permainan City sebagai satu pasukan?

Pada ketika ini, musim lalu, tiada seorang pun pemain City mencecah dua digit pungutan gol dan hanya Bernado Silva mendahului carta penjaring tertinggi dengan tujuh gol. Dalam skuad City, terdapat tiga pemain lain yang meledak empat gol dan dua pemain lagi dengan tiga gol. Ia bukanlah jumlah yang tinggi tetapi ia menunjukkan pengagihan gol yang agak sama.

Musim ini pula, pemain yang paling hampir dengan jaringan gol Haaland dalam carta jaringan City adalah Phil Foden dengan jumlah pungutan tujuh gol.

Pemain Inggeris itu kini jarang diturunkan dalam kesebelasan utama kerana Riyad Mahrez dan Jack Grealish dilihat sebagai pilihan utama di bahagian sayap. Kedua-dua pemain ini telah menjaringkan sejumlah tiga gol dalam saingan liga musim ini.

Julian Alvarez dan Kevin De Bruyne masing-masing memungut tiga gol manakala pemain lain dalam skuad itu hanya menjaringkan dua atau kurang dari dua gol. Tambahan pula, Julian Alvarez merupakan penjaring tertinggi di tangga ketiga di City walaupun kurang bermain berbanding dengan mana-mana pemain penyerang Manchester City.

Kebergantungan ke atas Haaland semakin jelas

Kebergantungan terhadap keupayaan Haaland tidak semestinya sesuatu yang buruk tetapi City kini sedang bergelut untuk menjaringkan gol dari posisi lain di atas padang, secara konsisten.

Dari segi rekod bantuan, City berjaya menghasilkan 25 bantuan secara keseluruhan dengan jumlah bantuan (xA) yang dijangka sebanyak 31.21 selepas 17 perlawanan yang dimainkan musim lalu. Nilai xA yang kurang dari 6.21 menunjukkan ada sebahagian pemain City membazir peluang-peluang yang dicipta dan dibentangkan oleh rakan sepasukan mereka.

Musim ini, mereka berjaya merekodkan sebanyak 36 bantuan berdasarkan nilai xA 31.83. Nilai xA 4.17 membuktikan pemain City berjaya menghasilkan dan memaksimumkan ciptaan peluang walaupun rakan sepasukan mereka gagal memberi servis yang sepatutnya. Nilai yang mengatasi nilai sebenar selari dengan kehadiran Haaland, yang mampu dan telahpun menjaringkan pelbagai jenis gol dari posisi berbeza setakat ini untuk City.

Berdasarkan nilai xG dan xA,  City berkemungkinan mengalami tempoh kemerosotan dalam aspek jaringan gol sebagai satu unit dan juga gagal mencipta peluang-peluang berkualiti untuk rakan sepasukan mereka. Ketika ini, City masih antara pasukan yang mengejar kedudukan pertama dalam carta liga, dan jika mereka gagal menambah baik kedua-dua aspek ini, mereka mungkin berdepan kesukaran dalam mencapai takhta Liga Premier.

Kesimpulan

Oleh itu, ia dapat disimpulkan bahawa, Haaland sebenarnya tidak menambah baik prestasi pasukan City, walaupun jumlah pungutan gol mereka lebih memberangsangkan berbanding rekod musim lalu.

Sebelum Manchester City menandatangani pemain Norway itu, mereka bermain tanpa pemain penyerang utama sebaliknya Pep meletakkan seorang lagi pemain di bahagian tengah padang selama dua tahun. Setelah mereka menandatangani seorang pemain yang mampu menonjol di kawasan kotak penalti, mereka terpaksa mengeluarkan pemain tambahan itu dari bahagian tengah dan kemudiannya mengubah corak permainan mereka.

Walaupun Haaland telah menjaringkan banyak gol musim ini, City masih lagi mencuba menyesuaikan corak permainan mereka dengan pergerakan dan keupayaan Haaland. Pemain Norway itu juga berusaha menyesuaikan dirinya dengan gaya permainan baru itu.

Manchester City kelihatan tidak begitu dominan musim ini berbanding musim lalu. Walaupun merekodkan jumlah penciptaan peluang, jaringan gol dan bantuan yang baik, malangnya barisan pertahanan mereka secara tidak langsung masih bergelut. Pada ketika ini, musim lalu, Manchester City hanya membolos sembilan gol manakala setakat ini, gawang mereka telah dibocori sebanyak 16 kali oleh pihak lawan.

Gabungan dinamik kelab seperti City dan pemain handal seperti Haaland kelihatan amat secocok. Ia tidak dinafikan, bahawa mereka telahpun membuktikan keserasian itu tetapi wisel penamat kepada musim ini masih kelihatan jauh.

Dapatkah kita membayangkan yang ada kemungkinan besar, Haaland akan memecahkan rekod jaringan gol dalam saingan liga tetapi masih gagal merangkul takhta Liga Premier Inggeris musim ini.

Share.
Leave A Reply