Ramalan

Tottenham 2-3 Arsenal

Pada petang Ahad, Tottenham Hotspur sebagai tuan rumah akan mengalu-alukan kedatangan jiran London Utara mereka serta pendahulu liga, Arsenal dalam perlawanan yang menjanjikan aksi penuh debaran dan ketegangan.

Anak buah Antonio Conte nyata dibelasah teruk dalam perlawanan pertama pada awal musim ini di mana mereka tewas 3-1 di Emirates. Kini, tentunya mereka akan berusaha untuk melupakan hari yang perit itu dan memeroleh keputusan hebat yang mampu menjejaskan peluang Gunners meraih takhta liga sambil merapatkan jurang mereka dengan slot empat teratas.

Arsenal sebaliknya, sedar bahawa perlawanan ini dan setiap perlawanan yang dimainkan sehingga akhir musim merupakan perlawanan yang mereka wajib menang, jika mereka mahu kekal di hadapan juara bertahan Manchester City.

Mereka perlu mengulangi prestasi hebat yang mereka hasilkan awal musim ini dengan mendominasi penuh permainan Tottenham. Namun, kali ini mereka perlu tampilkan aksi yang bernas di laman musuh ketat mereka.

Kedua-dua pasukan ini akan lebih bersemangat untuk beraksi selepas satu lagi derbi antara dua jiran Manchester, yang akan dimainkan pada hari sebelumnya.
Nota Penting

  • Arsenal setakat ini berada dalam turutan 11 perlawanan liga tanpa kalah. Dalam tempoh itu mereka telah memenangi sembilan perlawanan dan hanya seri dua.
  • Tottenham Hotspur memungut jaringan gol ketiga tertinggi dalam liga musim ini dengan jumlah 37 gol. Hanya Arsenal dan Manchester City, dua pasukan di puncak liga telah menjaringkan lebih banyak gol.
  • Tottenham tewas tiga daripada empat perlawanan terakhir Liga Premier Inggeris (W1), selepas menang lapan kali di laman sendiri sebelum ini.
  • Tottenham telah memenangi setiap lima derbi London terakhir mereka di laman sendiri dalam saingan Liga Premier Inggeris, dengan satu-satunya kemenangan mereka musim ini adalah menentang Fulham pada September (2-1).
  • Arsenal hanya kalah hanya sekali dalam 18 perlawanan lalu dalam saingan Liga Premier Inggeris dengan mengutip 15 kemenangan dalam tempoh ini dan seri dua. Tambahan pula, Gunners telah menjaringkan gol dalam semua perlawanan kecuali satu iaitu apabila mereka gagal menjaringkan gol dalam perlawanan menentang Newcastle.
  • Arsenal kekal tanpa kalah dalam enam perlawanan terakhir Liga Premier Inggeris (W5 D1) serta mengekalkan empat lembaran bersih sepanjang tempoh ini.

Panduan Prestasi: Tottenham

Spurs akan berharap untuk melakar dua kemenangan berturut-turut dalam saingan liga selepas kemenangan mereka di Selhurst Park. Ia kelihatan seperti mereka hanya muncul di separuh masa kedua. Namun itu, mereka masih berjaya meledak empat gol selepas separuh masa pertama yang hambar. Kemenangan ini merupakan kemenangan pertama mereka dalam saingan liga sejak bola sepak tahap kelab disambung selepas Piala Dunia tetapi ia hanya merupakan kemenangan kedua dalam lima perlawanan.

Sebaliknya, prestasi di laman sendiri jelas amat membimbangkan kerana mereka mengalami tiga kekalahan dalam empat perlawanan terakhir mereka. Mereka hanya mampu hanya mengumpul dua lembaran bersih di laman sendiri sepanjang musim.

Kali ini, mereka sedar bahawa mereka perlu memulakan perlawanan ini dengan lebih agresif berbanding perlawanan-perlawanan sebelum ini jika mereka ingin merampas tiga mata penuh dari pendahulu liga, Arsenal.

Panduan Prestasi: Arsenal

Perlawanan terakhir yang melibatkan Arsenal dalam liga menyaksikan mereka terpaksa berkongsi satu mata dengan Newcastle United (0-0). Keputusan itu melihat jurang antara mereka dan Manchester City lebih rapat dengan hanya lima mata.

Anak buah Mikel Arteta adalah pasukan pilihan untuk memungut kemenangan pada hari Ahad kerana rekod mereka di laman lawan musim ini, amat mengagumkan. Arsenal telah memenangi perlawanan terbanyak (tujuh), mengumpul mata terbanyak (22), membolosi jumlah gol paling sedikit (enam) dan merekod perbezaan gol terbaik (+12) semasa beraksi di tempat lawan musim ini.

Dalam pada itu, melihat prestasi tuan rumah Tottenham di laman sendiri menjadikan Arsenal sebagai pasukan pilihan untuk kembali ke Emirates denga tiga mata penuh.

Fakta perlawanan – Tottenham lwn Arsenal

  • Dalam pertemuan ini, Tottenham mempunyai rekod yang lebih baik menentang Arsenal di laman sendiri sejak kebelakangan ini. Spurs masih tidak tewas kepada Arsenal di laman sendiri sejak 2014. Dalam sembilan perlawanan, Tottenham menang sebanyak enam kali dan tiga perlawanan berakhir dengan keputusan seri.
  • Tottenham telah menjaringkan lebih banyak gol di separuh masa kedua berbanding pasukan-pasukan lain dalam liga musim ini (27). Ini juga menyumbang 73% daripada jumlah keseluruhan pungutan gol mereka (27/37). Sementara itu, hanya Newcastle (82%) telah membolosi lebih banyak gol dalam saingan liga pada separuh masa kedua berbanding Arsenal (71% – 10/14).
  • Pemain Tottenham, Harry Kane – merupakan pemain dengan rekod jaringan gol tertinggi dalam sejarah derbi London utara, dengan 14 gol. Beliau telah menjaringkan gol dalam semua perlawanan kecuali satu daripada lapan perlawanan dalam saingan liga menentang Arsenal (9 gol secara keseluruhan) dan hanya gagal pada Julai 2020.
  • Sejak permulaan musim lalu, tiada satu pemain pun yang terlibat secara langsung dalam gol derbi London berbanding Bukayo Saka dari Arsenal (11 – 4 gol, 7 bantuan). Saka juga telah mencipta peluang terbanyak dalam kemenangan 3-1 Gunners ke atas Spurs awal musim ini (5).

Pemain yang perlu diberi perhatian

Eddie Nketiah

Nketiah mungkin tidak dilihat sebagai pemain utama pada awal musim ini tetapi kecederaan yang dialami Gabriel Jesus telah meletakkan beliau dalam kedudukan yang signifikan. Setakat ini, beliau berjaya membuktikan keupayaannya dengan baik.

Beliau merekodkan empat gol dalam lima perlawanan terakhirnya dalam semua pertandingan. Pemain berusia 23 tahun itu berada dalam prestasi yang baik menjelang perlawanan getir ini dan pastinya dilihat sebagai kunci utama untuk Arsenal meraih kemenangan yang penting.

Harry Kane

Malangnya sekali, dengan Son Heung-Min melalui babak yang agak hambar baru-baru ini, Harry Kane terpaksa menjinjing sebahagian besar beban jaringan gol dan beliau tidak menghampakan penyokong Spurs kerana beliau berpotensi untuk tamatkan musim ini dengan pungutan gol terbaik dalam sejarah Liga Premier Inggeris.

Beliau sudahpun dinobatkan sebagai penjaring tertinggi secara keseluruhan dalam derbi London Utara dan tentunya bersemangat untuk menambah lagi jaringan kepada rekod 15 golnya dalam pertemuan ini.

Ramalan – Tottenham lwn Arsenal

Setakat musim ini, persembahan Tottenham menunjukkan bahawa mereka memulakan setiap perlawanan agak perlahan. Mereka terpaksa bangkit semula selepas ketinggalan dalam banyak perlawanan musim ini dan keputusan seri 2-2 menentang Brentford adalah bukti kenyataan itu. Mereka lebih cenderung dalam meningkatkan asakan mereka pada separuh masa kedua perlawanan tetapi ketidakupayaan mereka untuk memulakan perlawanan dengan langkah kanan adalah sebab utama kami meramalkan Arsenal akan tampil dengan kemenangan 3-2.

Arsenal adalah pasukan yang amat agresif dan akan memanfaatkan tabiat buruk Tottenham serta akan mencuba melenyapkan segala harapan Spurs pada awal perlawanan. Tottenham tentunya akan cuba mengasak Arsenal seperti yang dilakukan Brighton tetapi Gunners akan bertahan teguh dan meninggalkan laman lawan, Tottenham Hotspur dengan tiga mata penuh.

Share.
Leave A Reply