Ramalan

Manchester United 1-2 Manchester City

Perlawanan derbi menjelang Sabtu ini antara dua jiran Manchester jelas mempunyai rasa yang berbeza. Nampaknya, Red Devils telah menemui formula kemenangan di bawah kendalian jurulatih Belanda, Erik Ten Hag.

Liga Premier Inggeris baru sahaja tiba di pertengahan musim tetapi United telah meredah suatu tempoh pasang surut di dalam dan di luar padang. Salah satu detik paling buruk adalah kekalahan dahsyat yang ditimpa United apabila dibelasah teruk oleh Manchester City 6-3, Oktober lalu di Stadum Etihad.

Gol pertama daripada tiga gol yang dijaringkan United hanya tiba pada separuh masa kedua tetapi dalam tempoh itu mereka telahpun ketinggalan 4-0 dan jelas City kelihatan hilang tumpuan dan leka di bahagian pertahanan. Pada hari itu, United benar-benar tersungkur dan terpaksa menerima hakikat yang mereka dimalukan teruk oleh City. Ia agak sukar melupakan keperitan prestasi United pada hari itu, tetapi, kali ini mereka tentu bersemangat untuk mengambil langkah kanan dan bertindak lebih agresif bagi membalas dendam terhadap keputusan lepas itu.

Sebaliknya, City kelihatan telah menemui nafas baru selepas hanya mampu memungut keputusan seri yang mengecewakan di laman sendiri menentang Everton. Mereka berjaya menewaskan Chelsea dua kali berturut-turut di Liga Premier dan Piala FA dalam tempoh beberapa hari.

Ia mungkin satu tugas yang sukar untuk bertentang mata dengan Manchester United pada masa ini terutamanya apabila United jelas berada dalam prestasi yang memberangsangkan di Old Trafford. Namun itu, mereka sedar bahawa perlawanan ini adalah cabaran yang mereka perlu lalui jika mereka berhasrat untuk bersaing dengan pendahulu liga, Arsenal.

The Gunners pula akan membuat kunjungan ke laman musuh ketat mereka iaitu, Tottenham Hotspur pada hujung minggu ini dan City berharap sungguh yang Spurs mampu menolong mereka tetapi mereka perlu memfokuskan segala usaha itu terhadap satu objektif, iaitu pulang ke Etihad dari Old Trafford dengan tiga mata penuh.

Nota Penting

  • Manchester City adalah penjaring gol tertinggi berbanding pasukan lain dalam Liga Premier musim ini. Mereka berjaya meledak gol sebanyak 45 kali, iaitu lima gol lebih banyak daripada pasukan kedua tertinggi, Arsenal yang mempunyai 40 gol.
  • Mereka juga merupakan satu-satunya pasukan yang telah menjaringkan 40 gol atau lebih musim ini.
  • Manchester United berjaya merekodkan lembaran bersih kedua tertinggi dalam Liga Premier (8). Mereka terikat dengan Arsenal dan hanya Newcastle mempunyai lebih banyak lembaran bersih (10) musim ini.
  • Berbanding keseluruhan musim lalu, di mana United hanya mengumpul lapan lembaran bersih.

Panduan Prestasi: Manchester United

United telah memenangi lima perlawanan berturut-turut sejak jadual bola sepak peringkat kelab disambung semula tetapi prestasi hebat itu boleh dipersoalkan oleh sebab tahap kualiti pasukan lawan yang dihadapi United pada tempoh itu tersebut.

Daripada lima pasukan yang mereka tewaskan dalam semua pertandingan dalam tempoh ini, pasukan yang berkedudukan tertinggi dalam liga hanyalah Nottingham Forest yang berada di tangga ke-15. Rekod kemenangan mereka juga termasuk mengalahkan pasukan Burnley yang berada di liga EFL Championship.

Sebarang kemenangan ke atas Manchester City adalah satu langkah besar berbanding pasukan-pasukan lain yang telah mereka tewaskan dalam tempoh yang hebat ini. Walaubagaimanapun, jika anda mengenepikan rekod semasa, anda akan sedar bahawa United hanya tewas satu perlawanan dalam saingan liga sejak keputusan 6-3 itu serta telah melakar tujuh kemenangan dan hanya satu kekalahan dalam 11 perlawanan.

Panduan Prestasi: Manchester City

Walau hanya merekodkan tiga kekalahan dalam 17 perlawanan, keupayaan juara bertahan City masih dipersoalkan. Ini adalah akibat dari standard dan tahap kemahuan yang tinggi kelab itu telah tetapkan untuk diri mereka sendiri.

City tentunya akan berusaha memeroleh kemenangan ketiga mereka dalam empat perlawanan dalam saingan liga di Old Trafford supaya mereka tidak ketinggalan di belakang Arsenal dalam perlumbaan untuk takhta liga.

Anak buah Pep Guardiola telah berjaya mengumpul jumlah mata kedua tertinggi di laman lawan iaitu 17 mata dan hanya tewas sekali. City tentunya bersemangat untuk meneruskan turutan ini.

Fakta Perlawanan – Manchester United lwn Manchester City

  • Prestasi Manchester United berdepan Manchester City di laman sendiri bukanlah yang terbaik. Kedua-dua pasukan telah bertempur di Old Trafford sebanyak 12 kali sejak 2011 dan City berjaya memungut tujuh kemenangan.
  • United hanya mampu menewaskan City sebanyak tiga kali dan perlawanan derbi di Theater of Dreams berkesudahan dengan keputusan seri sebanyak dua kali. Rekod ini jelas memihak kepada pasukan lawan.
  • Manchester City sedang memburu kemenangan kedua ke atas Manchester United dalam saingan liga, untuk kali keenam. Jika ini berlaku, ia merupakan kekerapan paling tinggi berbanding pasukan lain dalam sejarah liga (Liverpool juga dengan 5).
  • Manchester United telah membolos 12 gol dalam tiga pertemuan terakhir di saingan liga dengan Man City dan ini termasuk enam gol dalam pertemuan mereka di Stadium Etihad pada bulan Oktober. Ia juga merupakan jumlah tertinggi yang dibolosi mereka menentang Citizens dalam gabungan 12 pertemuan sebelum ini.
  • Derbi Manchester ini adalah perlawanan paling awal pernah diadakan dalam satu tahun kalendar di Liga Premier sejak 2006 dan pada masa itu Manchester City menang 3-1 di Etihad, pada 14 Januari.

Permain yang perlu diberi perhatian

Marcus Rashford

Marcus Rashford kelihatan telah kembali ke tahap terbaiknya selepas mengharungi prestasi yang hambar pada musim lalu. Beliau adalah penjaring tertinggi Manchester United musim ini dengan tujuh gol dalam saingan liga dan kelihatan akan meneruskan aksi cemerlangnya.

Tambahan pula, pemain yang berusia 25 tahun itu kerap meningkatkan tahap permainannya terutamanya dalam perlawanan sengit seperti ini dan akan berusaha untuk menambah lagi jaringan gol di atas empat gol yang telahpun direkodkan menentang Manchester City.

Erling Haaland

Beliau telahpun menjaringkan 21 gol dan Haaland hanya memerlukan dua gol lagi bagi menyamai rekod jaringan anugerah but emas pada musim lalu.

Beliau berjaya melakar hattrik dalam pertemuan yang sama pada Oktober lalu ketika menentang United dan tentu berhasrat untuk menambat lagi jaringan gol pada hari Sabtu yang akan datang.

Ramalan – Manchester United lwn Manchester City

Menjelang Sabtu ini, kami meramalkan kemenangan 2-1 kepada City kerana anak buah Guardiola memiliki lebih banyak kualiti dalam gudang mereka berbanding United.

Perlawanan ini adalah penanda aras bagi United bagi membuktikan sejauh mana peningkatan prestasi mereka sejak pertemuan terakhir tetapi malangnya ia tidak kelihatan yang perlawanan ini akan memihak kepada United. Nampaknya, rekod kemenangan empat perlawanan berturut-turut Red Devils dalam liga akan dihentikan oleh jiran bising mereka.

Share.
Leave A Reply