Gelisah menyelubungi seluruh liga apabila berita mengenai kedatangan Erling Haaland ke Manchester City dikhabarkan.

Pemain berusia 22 tahun itu sudahpun melakar profilnya sebagai penjaring gol yang berbisa bagi kelab dan pasukan kebangsaannya dalam liga lain yang dilihat kurang kompetitif. Namun itu, tiada siapa yang boleh menafikan bakatnya.

Kemudian beliau berpindah ke City di bawah kendalian Pep Guardiola, pengurus terhebat dalam era ini. Gandingan antara indidividu yang mengubah lanskap bola sepak serta anak muda yang memiliki keupayaan hebat di depan gol memberi banyak kebimbangan kepada pengurus serta penyokong kelab lain.

Selepas merekodkan 26 gol dalam 20 perlawanan secara keseluruhan dalam pertandingan, kegelisahan itu kian terbukti.

Perjalanan yang jauh dan unik bagi anak kepada bekas pemain tengah ikonik Norway. Dengan itu, mari kita lihat rekod jaringan golnya setakat ini.

Sorotan:

  • Berapa banyak gol Haaland telah jaringkan setakat musim ini?
  • Rekod semasa jaringan gol Liga Premier Inggeris setakat musim 2022/2023?
  • Jumlah gol yang telah dijaringkan Haaland musim lalu, 2021/2022?
  • Jumlah gol yang telah dijaringkan Haaland secara keseluruhan?

Berapa banyak gol Haaland telah jaringkan setakat musim ini?

Sepertimana yang dinyatakan sebelum ini, Erling Haaland telah menjaringkan sejumlah 26 gol dalam semua pertandingan rasmi untuk Manchester City dalam 20 perlawanan yang dimainkan pada masa penulisan artikel ini.

City, bagaimanapun, terlibat dalam 24 perlawanan dalam semua pertandingan musim ini. Ini bermakna pemain berusia 22 tahun itu terlepas sekurang-kurangnya empat perlawanan untuk kelabnya atas faktor-faktor seperti kecederaan dan rotasi skuad oleh Guardiola, namun itu jumlahnya gol yang direkodkan masih merupakan antara pungutan yang terbaik di seluruh Eropah.

Dalam Liga Premier Inggeris, Haaland mempunyai 20 gol dalam 14 perlawanan pada masa penulisan artikel ini dan perkara yang mengejutkan adalah masih terdapat baki 23 perlawanan dalam persaingan liga. Sesiapa sahaja, tanpa merujuk kepada sebarang rekod sedar ia amat jelas bahawa jumlah gol yang direkodkan seawal ini, di Liga Premier Inggeris amat mengagumkan.

Dengan itu, mari kita teliti data yang menunjukkan pemain yang memenangi but emas Liga Premier dan Eropah dalam beberapa musim yang lalu.

But emas Liga Premier Inggeris (2018-2022)

  • 2018 – Mohamed Salah (32 gol dalam 38 perlawanan).
  • 2019 – Mohamed Salah (22 dalam 38), Pierre-Emerick Aubameyang (22 dalam 36), Sadio Mane (22 dalam 36).
  • 2020 – Jamie Vardy (23 dalam 35).
  • 2021 – Harry Kane (22 dalam 35).
  • 2022 – Mohamed Salah (23 dalam 35), Heung-Min Son (23 dalam 35).

But emas Eropah (2018-2022)

  •       2018 – Lionel Messi (34 gol)
  •       2019 – Lionel Messi (36 gol)
  •       2020 – Ciro Immobile (36 gol)
  •       2021 – Robert Lewandowski (41 gol)
  •       2022 – Robert Lewandowski (35 gol)

Secara matematik, Haaland kini berada di landasan tepat untuk menamatkan musim ini dengan 50 gol dalam semua pertandingan dan kami menjangka beliau mampu mencapai 40 gol di Liga Premier Inggeris. Ini akan menyaksikan beliau menuntut kedua-dua kasut emas sambil melenyapkan rekod-rekod lampau Liga Premier Inggeris untuk jaringan gol tertinggi dalam satu musim.

Rekod semasa untuk jaringan gol Liga Premier Inggeris setakat musim 2022/2023

Apabila anda melihat senarai pemain dalam rekod jaringan gol tertinggi di Liga Premier Inggeris, anda akan sedar yang ia dipenuhi oleh pelbagai nama tersohor.

Satu nama yang tidak perlu pengenalan ialah Thierry Henry. Beliau muncul empat kali dalam senarai ini dan menjadikannya, pemain dengan but emas terbanyak dalam sejarah Liga Premier Inggeris.

Namun itu, di sebalik konsistensi serta keupayaan penyerang legenda Arsenal itu di depan gol, beliau hanya mampu meledak 30 gol sekali dalam karier Liga Premier Inggeris.

Pemain pertama yang melakukannya ialah Andy Cole, apabila beliau menjaringkan 34 gol untuk Manchester United pada musim 1993/94. Alan Shearer menyamai rekod itu pada musim berikutnya dan pemain yang paling hampir dengannya ialah Mohamed Salah, yang menjaringkan 32 gol pada musim debutnya untuk Liverpool.

Salah telah memenangi dua lagi kasut emas sejak itu, berkongsi dengan Sadio Mane, Pierre-Emerick Aubameyang dan Heung-Min Son, tetapi gagal menjaringkan 25 gol.

Kemudiaanya, hadir Haaland, yang kini hanya lima ketinggalan dari 25 gol Liga Premier Inggeris dan dalam perjalanan mencapai rekod 40 gol liga untuk memecahkan rekod Salah yang beliau tetapkan pada musim 2017/18.

Jumlah gol yang telah dijaringkan Haaland musim lalu, 2021/2022?

Sebelum beliau umumkan kehadirannya di liga ini, beliau sudah lama memberi pelbagai petunjuk tentang keupayaannya yang mengagumkan.

Aspek kecederaan telah banyak menjejaskan bilangan penampilan serta prestasi beliau di atas padang dalam dua setengah musim yang lalu, namun itu, beliau masih mampu merekodkan sejumlah gol yang dianggap mustahil secara matematik.

‘Purata jaringan gol’ adalah gol dari setiap rembatan yang diambil apabila dibandingkan dengan jumlah perlawanan yang telah dimainkannya dalam karier seniornya. Contoh utama ialah pada musim lalu bersama Borussia Dortmund. 

Walaupun tidak beraksi untuk sejumlah besar bilangan perlawanan untuk kelab Jerman itu, Haaland meledak 22 gol dalam 24 perlawanan liga dan 29 dalam 30, secara keseluruhan.

Hanya Robert Lewandowski yang mampu memintasnya dalam memungut Torjaegerkanone (anugerah penjaring gol Bundesliga Jerman) dan ini kerana penyerang prolifik dari Poland itu terlibat dalam lebih banyak perlawanan berbandingnya. Berdasarkan purata golnya musim lalu, beliau kelihatan akan menjulang kedua-dua anugerah Torjaegerkanone dan but emas Eropah, tetapi kecederaan yang dialaminya menghalang matlamat itu.

Musim sebelumnya, beliau menjaringkan 27 dalam 28 di Bundesliga dan 41 dalam 41 perlawanan, secara keseluruhan.

Jumlah gol yang telah dijaringkan Haaland secara keseluruhan

Selepas segala perincian di atas, sekarang kami menuju ke bahagian penutup iaitu gol yang telah dijaringkan anak muda dari Norway, Haaland secara keseluruhan dalam kerjaya profesionalnya.

Bakat Haaland telah membantu beliau mengumpul sebanyak 203 penampilan di peringkat kelab senior pada usia hanya 22 tahun. Jika dia bermain sekurang-kurangnya sehingga usia 30 tahun, beliau mampu merekodkan lebih daripada 500 penampilan senior. Suatu nombor yang hanya segelintir pemain elit dapat mencapai dalam kerjaya mereka dan tambahan dengan keupayaannya dalam menjaringkan gol, matlamat untuk mencapai jumlah penampilan tersebut tidak mustahil.

Ia patut diingatkan bahawa, Haaland telah menjaringkan 161 gol di Bundesliga Austria, Bundesliga Jerman, Liga Premier , Liga Juara-Juara UEFA serta dalam pertandingan domestik kelab yang lain.

Bagi pasukan kebangsaan Norway pula, beliau telah tampil sebanyak 23 kali bagi mereka sejak membuat penampilan sulungnya pada tahun 2019. Beliau juga telah menjaringkan sebanyak 21 gol dan hanya ketinggalan 12 gol dari rekod yang ditetapkan Jørgen Juve iaitu sebanyak 33.

Dalam pendapat kami, Erling Haaland sudahpun terbukti sebagai penjaring gol terhebat generasi ini. Beliau sudahpun meletakkan tuntutan besar untuk dinobatkan sebagai penjaring gol terhebat di dalam sejarah Liga Premier Inggeris.

Menjelang persaraan beliau, bintang City ini mampu menjadi penjaring gol terhebat secara keseluruhan dan bagi generasi ini ia memberi kegembiraan yang tidak terhingga untuk menyaksikan segala pameran keupayaan beliau pada tahun-tahun akan datang.

Share.
Leave A Reply