Ramalan

Chelsea 0-2 Manchester City

Ini merupakan perlawanan pertama antara dua pasukan ini dari dua yang akan berlangsung minggu ini. Pertemuan pertama antara Chelsea dan Manchester City berlangsung di Stamford Bridge pada malam Khamis ketika kedua-dua pasukan akan saling menentang satu sama lain dalam Liga Premier dan kemudiannya akan bertemu sekali lagi pada hari Ahad dalam Piala FA.

Graham Potter berada dalam posisi yang membimbangkan selepas memungut keputusan seri yang amat mengecewakan di Nottingham Forest menjelang tahun baru. Tambahan dengan senarai kecederaan yang panjang, juga memainkan peranan utama dalam pergelutan mereka sebelum dan selepas kejohanan Piala Dunia. 

The Blues, walaupun pada masa ini dalam keadaan baik tetapi suatu ujian yang tidak menyenangkan menanti mereka apabila juara bertahan City melawat mereka.

Arsenal mungkin menjadi pendahulu selepas 16 perlawanan, tetapi City bukanlah jauh ketinggalan- walaupun gagal mendapat sebarang mata di laman sendiri selepas bermain Everton baru-baru ini. 

Erling Haaland merekodkan gol liga ke-21 musim ini pada malam Tahun Baru dan jentera gol Norway itu kini bersemangat untuk menyerlahkan kebolehannya apabila bertentang mata dengan Thiago Silva.

Nota Penting

  • Manchester City adalah pasukan dengan jaringan gol tertinggi dalam divisyen ini, dan kali terakhir mereka terlibat dalam perlawanan dengan jaringan kurang daripada dua gol adalah lapan perlawanan lalu.
  • Hanya dua pasukan dalam sejarah liga telah menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada pasukan Mikel Arteta selepas 16 perlawanan dalam pertandingan itu – Man City (2017/18) dan Liverpool (2019/20).
  • Dengan hanya merekodkan 20 jaringan gol setakat ini, Chelsea bergelut di hadapan gawang lawan dan merupakan pasukan dengan jaringan gol paling sedikit dalam pasukan 10 teratas. 

Panduan Prestasi: Chelsea

Chelsea berada dalam keadaan yang agak rapuh dan halus. Ia jelas yang era Todd Boehly gagal sebarang perasaan atau permulaan yang positif dan memberangsangkan. 

Selepas semua perbelanjaan yang dilaburkan semasa jendela perpindahan musim panas, Blues masih jauh dari matlamat yang ditetapkan awal musim. Malah harapan yang diletakkan  pada pelantikan Graham Potter kini kelihatan suatu perkara yang meletakkan mereka dalam keadaan yang lebih buruk.

The Blues baru-baru ini berjaya melakar kemenangan ke atas Bournemouth iaitu kemenangan pertama mereka dalam Liga Premier Inggeris (EPL) dalam enam perlawanan tetapi gagal mengambil momentum dari perlawanan itu dan hanya mampu memungut satu mata dan keputusan seri 1-1 menentang Nottingham Forest kelmarin.

Keupayaan menjaringkan gol amat membimbangkan Blues sekarang dan situasinya lebih teruk, memandangkan jadual perlawanan yang padat serta pasukan-pasukan yang menanti mereka amat menakutkan. Chelsea sudah pun 18 mata di belakang pendahulu liga, Arsenal dan kelihatan mereka hanya perlu memfokuskan usaha mereka pada pertarungan memeroleh kedudukan empat teratas.

Nasib seterusnya membawa mereka menentang pasukan City yang berdasarkan rekod lampau amat mendominasi Blues di London.

Panduan Prestasi: Manchester City

Dengan ketibaan Erling Haaland, ramai menjangkakan City akan mempertahankan takhta liga itu dengan mudah dan berjalan senang menuju ke satu lagi kejuaraan Liga Premier Inggeris. Walau bagaimanapun, perkara itu tidak berlaku, dengan Arsenal tujuh mata di depan dan di puncak carta liga.

Namun itu, perkara yang aneh adalah, ramai yang masih menganggap City sebagai pilihan pertama untuk mengekalkan takhta mereka, walaupun gagal mendapat tiga mata penuh menentang Everton minggu lepas. Oleh itu, ia amat sukar untuk melihat mereka tidak merusuh ke atas Blues yang kelihatan rapuh.

Sebahagian besar barisan pertahanan Chelsea tidak kelihatan akibat kecederaan dan ditambah pula dengan prestasi hambar mereka setakat ini. City tentunya akan mengambil kesempatan kelemahan ini untuk meraih satu lagi kemenangan ke atas The Blues.

Haaland juga akan lebih bermotivasi untuk menambah rekod jaringan golnya dan apakah kemungkinan bahawa beliau akan gagal mempamerkan keupayaan itu pada perlawanan ini?.

Fakta Perlawanan: Chelsea lwn Manchester City 

  • Rekod perlawanan ini malangnya lebih bersandarkan kepada satu pihak sejak kebelakangan ini, dengan Manchester City memenangi ketiga-tiga pertemuan mereka sebelum ini, termasuk kemenangan 2-0 pada bulan November.
  • Manchester City menewaskan Chelsea di laman sendiri dan Stamford Brdige musim lalu. Mereka juga telah mempamerkan tahap dominasi yang hebat dalam perlawanan-perlawanan besar yang lain musim ini. 
  • Tiga pertemuan terakhir antara kedua-dua pasukan ini hanya menyaksikan satu pasukan (Manchester City) menjaringkan gol, dengan ketiga-tiga perlawanan berakhir dengan perbezaan tidak lebih daripada dua gol. 
  • Musim lalu, City menewaskan Chelsea dua kali di Liga Premier Inggeris dengan kemenangan 1-0 di laman sendiri dan tempat lawan. Juara bertahan itu akan berusaha untuk mengulang pencapaian itu kali ini.

Pemain yang perlu diberi perhatian

Kai Havertz

Pemain Jerman itu adalah antara pemain yang paling amat dipercayai oleh Potter jika mereka ingin mencatat name di atas lembaran skor serta menjaringkan sebarang gol dan memberi masalah kepada City. 

Beliau hanya merekodkan empat gol musim ini tetapi akan melihat untuk menambah bilangan itu kali ini.

Erling Haaland

Penyerang Norway itu telahpun memecahkan beberapa rekod jaringan gol dan pastinya akan menambah lebih lagi sebelum musim ini berakhir.

Beliau telahpun merekodkan 21 gol dan yakin akan mengondol but emas. Persoalannya, berapa banyak lagi gol yang akan beliau jaringkan?. Jumlah jaringan 21 gol bermakna beliau telah menjaringkan 47% daripada 44 gol Manchester City miliki, statistik itu menunjukkan betapa pentingnya beliau kepada pasukannya. 

Ramalan: Chelsea lwn Manchester City

Pada pusingan sebelum ini, kedua-dua pasukan gagal memungut tiga mata penuh dan hanya mampu berkongsi mata. Namun itu, Chelsea kelihatan sangat lemah dan prestasi mereka di City adalah satu gambaran yang mereka mungkin menghadapi tempoh yang sukar.

Tambahan pula dengan senarai kecederaan yang panjang, Blues tidak bersedia untuk bersaing dengan juara bertahan, terutamanya apabila segala kelemahan mereka dipamerkan penuh menentang Everton pada malam Tahun Baru. Memandangkan prestasi Arsenal ketika ini, City tidak mampu lagi kehilangan sebarang mata pada kadar ini. 

The Gunners kini berada tujuh mata di depan City dan boleh membesarkan jurang itu kepada sepuluh mata menjelang perlawanan ini. Bagaimanapun, memandangkan kecederaan Chelsea dan isu struktur permainan Potter, pasukan pelawat kelihatan akan memungut satu lagi kemenangan menentang Blues di London.

Share.
Leave A Reply