Kandungan

  • Pengenalan
  • Legasi Pele
  • Kehidupan awal / kerjaya di peringkat kelab
  • Menganjak naik ke keunggulan global
  • Pemain lain yang boleh dibandingkan dengan Pele

Baru-baru ini, dunia bola sepak digemparkan oleh berita yang legenda Brazil, Pele dimasukkan ke hospital. Kemudian, banyak laporan muncul dan menyatakan bahawa beliau yang berusia 82 tahun itu telah dipindahkan ke wad ‘penjagaan akhir hayat’ kerana rawatan kansernya tidak berkesan. Namun, Pele sendiri memberi jaminan kepada peminatnya bahawa dia masih berada dalam keadaan baik.

Beliau menghantar mesej di akaun Instagramnya dan mengucapkan terima kasih kepada peminat bola sepak di seluruh dunia atas doa mereka dan memberi jaminan kepada semua bahawa dia mengikuti rawatannya.

“Kepada semua rakan saya, saya mahu memastikan yang anda tenang dan bersikap positif. Saya kuat dan dengan harapan yang besar saya akan mengikuti rawatan saya seperti biasa. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada seluruh pasukan perubatan dan jururawat yang sehingga kini menjaga saya dengan baik.

“Saya amat percaya kepada Tuhan dan setiap mesej kasih sayang yang saya terima daripada anda di seluruh dunia membuatkan saya penuh tenaga dan tonton Brazil di Piala Dunia juga!

“Terima kasih banyak untuk segala-galanya.”

Legasi Pele

Edson Arantes do Nascimento, yang lebih dikenali di seluruh dunia sebagai “Pele” dilihat sebagai salah satu atau pemain terhebat yang pernah menyepak bola, terutamanya kepada generasi yang lebih tua. 

Mereka yang telah menyaksikan permainannya berbicara dengan penuh semangat tentang bakat, kecemerlangannya, kabinet trofinya serta kehebatan rekod golnya.

Kerjaya di peringkat kelab

Selepas menjadi sebutan ramai pada tahun-tahun awalnya, terutamanya dalam arena futsal, Pele menjalani sesi percubaan di Santos FC pada usia 15 tahun dan dari situ ia menjadi jelas bahawa dia memiliki potensi untuk menjadi pemain bola sepak terhebat di dunia.

Pele menandatangani kontrak profesional pertamanya pada usia 15 tahun dan segera menunjukkan kebolehannya pada penampilan sulungnya. Dalam perlawanan profesional senior pertamanya menentang Corinthians de Santo, Pele menjaringkan gol pertamanya untuk Santos dan mempamerkan aksi yang mengagumkan, tetapi detik itu hanyalah suatu permulaan.

Hanya pada usia 16 tahun, Pele telah menjadi teras kepada pasukan Santos FC dan dinobatkan sebagai penjaring gol tertinggi mereka pada musim 1957 dengan mencatatkan jaringan 41 gol dalam 38 perlawanan.

Trofi pertama Pele dengan Santos tiba pada tahun 1958 di mana beliau menjuarai Campeonato Paulista. Beliau kemudian menamatkan kejohanan itu sebagai penjaring terbanyak, dengan 58 gol dalam 38 perlawanan. Sehingga sekarang, masih tiada seorang pemain yang mampu memecahkan rekod itu.

Pele hanya membuat debut profesionalnya kurang dari setahun dan tidak lama kemudian Pele dipanggil untuk menyertai pasukan kebangsaan Brazil buat kali pertama dalam kerjayanya.

Perlawanan pertamanya untuk Brazil adalah menentang Argentina dan beliau menjaringkan gol sulungnya pada penampilan itu. Sehingga hari ini, beliau kekal sebagai penjaring gol termuda pada usia 16 tahun.

Tidak lama kemudian, di Piala Dunia 1958, seluruh dunia mula menyedari kehebatan Pele. Pada masa itulah, beliau mengumumkan dirinya sebagai salah seorang pemain terhebat dalam sukan ini.

Beliau hanya membuat penampilan sulungnya pada perlawanan ketiga kerana tidak dapat beraksi dalam dua perlawanan pertama Piala Dunia akibat kecederaan yang dialaminya sebelum kejohanan. Beliau menjadi pemain termuda yang pernah beraksi di Piala Dunia apabila menentang USSR.

Pada kejohanan sama, sorotan yang paling hebatnya dipamerkan di pertemuan separuh akhir dengan Perancis. Beliau menjaringkan hattrick menentang Perancis sambil menjadi pemain termuda untuk melakar pencapaian itu di Piala Dunia, namun kehebatannya tidak berhenti di situ.

Beliau juga adalah pemain termuda yang pernah bermain dalam perlawanan akhir Piala Dunia, tetapi ia tidak kelihatan seperti itu kerana beliau menjadi tunggak segala corak permainan Brazil dan tambahan pula, beliau menjaringkan dua gol dalam kemenangan 5-2 menentang tuan rumah Sweden di Stockholm. Beliau menamatkan kejohanan sulungnya pada umur 17 dengan merekodkan enam gol dalam empat perlawanan.

Paparan hebatnya menarik perhatian kelab-kelab terbaik di Eropah yang ingin memiliki bakat bola sepak terbesar di dunia. Walaupun mereka berhempas pulas mencuba mendapatkan tandatangannya, akhirnya segala usaha itu tidak berjaya.

Menganjak naik ke keunggulan global 

Pada tahun 1961, Presiden Brazil pada masa itu, Jânio Quadros dengan rasminya mengisytiharkan Pelé sebagai “khazanah negara” untuk menghalangnya daripada berpindah keluar dari negara.

Pele sekali lagi menjadi bintang Brazil pada Piala Dunia 1962. Pada usia 21 tahun, tiada siapa yang boleh menafikan statusnya sebagai pemain terbaik di planet ini dan beliau menyerlahkan kualitinya dalam perlawanan pertama menentang Mexico. Pele menyumbangkan satu bantuan untuk gol pembukaan Brazil dan kemudiannya menjaringkan gol kedua selepas mengelecek empat pemain pertahanan Mexico.

Malangnya, kempen Pele terpaksa dipendekkan akibat kecederaan yang dialaminya pada perlawanan kedua menentang Czechoslovakia dan direhatkan untuk baki perlawanan di kejohanan tersebut. Mujur Brazil mempunyai kualiti untuk mengatasi cabaran ini tanpa bintang mereka dan Garrincha melangkah masuk untuk mengisi kekosongan itu dan membantu negaranya menjuarai Piala Dunia buat kali kedua berturut-turut.

Pada Piala Dunia 1970, Pele tidak berhadapan masalah seperti itu sedangkan beliau amat dominan dan menjadi pemain pertama dan satu-satunya untuk memenangi tiga Piala Dunia.

Beliau menjaringkan gol atau menyumbangkan bantuan dalam setiap perlawanan yang dimainkannya di Piala Dunia dan menamatkan kejohanan dengan empat gol dan enam assist dalam enam perlawanan termasuk dua assist dan satu gol dalam kemenangan 4-1, Brazil ke atas Itali.

Itu merupakan Piala Dunia terakhirnya untuk Brazil dan menamatkan kejohanan itu dengan pencapaian yang cemerlang.

Aksinya dengan pasukan kebangsaan menjadi kata putus pada karier antarabangsanya dengan melakar 77 gol dalam 92 penampilan serta menjadi penjaring gol tertinggi untuk negaranya.

Dalam 19 musim untuk Santos, Pele menjaringkan 643 gol dalam 659 perlawanan, rekod gol paling tertinggi bagi seorang pemain untuk satu kelab. Beliau juga memenangi 25 kejuaraan dengan kelab itu. 

Hidupnya sebagai seorang pemain bola sepak berakhir dengan kelab New York Cosmos di mana beliau menjaringkan 37 gol dalam 64 perlawanan yang beliau terlibat.

Pele bersara daripada bola sepak selepas menjaringkan 775 gol daripada 840 perlawanan. Beliau mempamerkan aksi-aksi menakjubkan ketika dia membawa dan mengawal bola dengan apa jua cara. Beliau benar-benar salah satu pemain yang terbaik di dunia.

Tiada tandingan bagi Pele dan agak sukar untuk mencari pemain sebaik beliau tetapi ada beberapa pemain dalam sejarah bola sepak yang mampu duduk semeja dengannya.

Diego Maradona

Mendiang Maradona merupakan pemain pertama yang benar-benar mencabar legasi Pele. Seperti Pele, legasi legenda Argentina itu berkait rapat dengan kejuaraan Piala Dunia.

Beliau dengan sendirinya mendukung aspirasi pasukan kebangsaannya menjunjung trofi Piala Dunia pada tahun 1986 sambil menjaringkan lima gol dan merekodkan lima bantuan dalam perlawanan akhir.

Lionel Messi

Pemain yang memecahkan rekod Pele bagi rekod gol tertinggi yang dijaringkan oleh seorang pemain untuk satu kelab, tentunya beliau layak disertakan dalam perbualan ini.

Lionel Messi masih memburu trofi Piala Dunia yang pertama untuk negaranya. Walaubagaimanapun, ia tidak dapat dinafikan bahawa beliau berada dalam lingkungan pemain-pemain terhebat di dunia. Sekiranya pemenang Ballon d’Or tujuh kali itu mampu menjulang trofi yang didambakannya, ramai yang percaya beliau akan mengatasi keunggulan Pele.

Cristiano Ronaldo

Perkara yang sama boleh dikatakan mengenai pemain kelahiran Portugal ini. Cristiano Ronaldo memiliki rekod jaringan gol tertinggi di peringkat antarabangsa dan telah mencatatkan sebanyak 800 gol dalam kerjayanya, oleh itu, tanpa ragu-ragu beliau juga dilihat sebagai salah satu pemain terhebat di dunia.

Ronaldo mempunyai hasrat untuk menjulang trofi Piala Dunia dalam kejohanan terakhirnya di Qatar dan ingin mengukuhkan legasinya sebagai pemain terhebat yang pernah bermain.

Share.
Leave A Reply