Ramalan:

Argentina 2 – 1 Croatia (AET)

Lokasi Perlawanan: Stadium Lusail

Argentina dan Croatia berdegil serta enggan berputus asa sambil melalui aksi-aksi getir dan akhirnya mengatur pertemuan ini dalam separuh akhir pertama Piala Dunia 2022 Qatar. 

Perlawanan ini menjanjikan suatu persaingan sengit dengan pertembungan fizikal antara pemain dari dua pasukan ini. Kemahuan Luka Modric untuk menumbangkan Argentina tidak pernah dinafikan selepas membantu membelasah mereka di saingan kumpulan pada edisi 2018 Piala Dunia dimana Croatia merekodkan kemenangan 3-0 ke atas pasukan Amerika Selatan itu dan berjaya menamatkan kejohanan itu sebagai naib juara. 

Panduan Prestasi: Argentina

Argentina menerima ujian paling sukar apabila bertemu pasukan Belanda di peringkat suku akhir selepas merentas mudah dalam saingan kumpulan dan kemudiannya di perlawanan pusingan 16 terakhir menentang Australia. 

Walaupun Argentina mendahului perlawanan itu seperti yang dijangkakan, mereka terpaksa menangani asakan lambat dari Belanda yang akhirnya mampu menyamakan kedudukan dan kemudiannya memaksa  perlawanan ke sepakan penalti. The Albiceleste boleh bergantung pada keupayaan azimat Lionel Messi tetapi ia mungkin tidak mencukupi apabila mereka bertemu Croatia. Persembahan Croatia setakat ini telah memberi mereka gelaran “combeback kings” pada kejohanan ini. 

Panduan Prestasi: Croatia

Pameran Croatia setakat ini dikelaskan sebagai pasukan yang tidak kenal erti lelah serta tidak berputus asa. Selepas layak ke pusingan seterusnya berdasarkan perbezaan gol, mereka merekodkan keputusan seri dengan Jepun dan Brazil dalam pusingan 16 terakhir dan suku akhir. Strategi mereka agak jelas, Croatia akan bertahan sehingga mampu memaksa perlawanan menujui babak sepakan penalti selepas mencuba segala yang mungkin untuk menyamai keupayaan dan kekuatan lawan. 

Penjaga gawang mereka, Dominik Livaković masih individu berwibawa apabila berhadapan sepakan penalti. Namun, mereka masih perlu berwaspada terhadap strategi itu, kerana Argentina yang menjejak kaki pada perlawanan ini bukanlah mirip pasukan yang mereka berdepan pada tahun 2018. 

Bagaimana perlawanan ini akan dipersembahkan?

Lionel Messi tentunya lebih fokus, kerana beliau dan beberapa pemain dalam skuad itu mungkin mengimbas kembali kekalahan memalukan di tangan Croatia pada tahun 2018. Beliau nampaknya akan mencatatkan banyak statistik serta menjadi tajuk utama perlawanan ini.

Walaubagaimanapun, akhirnya perlawanan ini terpulang pada kemahuan serta keingingan pasukan untuk mara ke final. Agak sukar melihat Croatia melepasi rintangan ini, oleh itu, Argentina dilihat sebagai pasukan pilihan untuk mara ke perlawanan akhir.

Share.
Leave A Reply