Ramalan:

Brazil 2 – 1 Korea Selatan

Lokasi Perlawanan: Stadium 974

Perlawanan ini merupakan pertemuan kali kedua antara Brazil dan Korea Selatan. Pasukan Asia itu akan menjejak kaki ke atas padang dengan memori pahit, namun keghairahan selepas perlawanan terakhir mereka menentang Sepanyol akan memberi sedikit harapan menjelang perlawanan ini. Sementara itu, tuah kelihatan berpihak pada Brazil yang ternyata memeroleh laluan yang mudah ke suku akhir Piala Dunia FIFA 2022 dan tidak sabar untuk membidas segala asakan dari pasukan Asia itu dengan yakin, sepertimana  yang mereka lakukan pada bulan Jun tahun ini semasa perlawanan persahabatan antara dua pasukan itu.

Panduan Prestasi: Brazil

Brazil mencatatkan dua kemenangan daripada tiga perlawanan sambil mempamerkan corak permainan serangan yang hebat pada kejohanan kali ini, sesuatu yang amat menakjubkan. Walau bagaimanapun, realiti menyentak mereka apabila, Cameroon, yang mana Brazil memegang agregat 7 – 0 dalam rekod Piala Dunia FIFA menentang mereka, terpaksa tunduk pada pasukan Afrika itu pada hari terakhir saingan kumpulan.

Brazil kini akan sedar pada realiti yang mereka masih mampu dikecewakan oleh pasukan yang biasanya mereka ketepikan pada masa lalu.

Panduan Prestasi: Korea Selatan

Skuad Korea Selatan pula melakar satu kemenangan, satu seri dan kekalahan masing-masing yang membantu mereka layak secara tipis ke pusingan 16 terakhir. Walau bagaimanapun, mereka menghasilkan beberapa aksi yang boleh dikatakan berani dan gagah dalam kejohanan itu. Mereka kelihatan seringkali muncul dengan jaringan gol pada masa-masa yang genting yang menjejaskan momentum dan kestabilan kubu pasukan lawan.

Ini mempamerkan semangat juang mereka dan ia adalah salah satu aspek yang mereka akan bersandarkan ketika mereka menghadapi kekuatan Brazil, suatu cabaran yang amat sukar memandangkan ia hanya berlaku sekali dalam lapan pertemuan antara mereka. Mereka akan bergantung pada kepantasan individu apabila menentang pasukan Brazil yang memiliki keupayaan agak sama.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Brazil memiliki lebih ramai pemain teknikal daripada Korea Selatan dan faktor ini memberi mereka kelebihan. Ini bermakna pasukan Asia itu akan ketinggalan di belakang bagi tempoh yang lama, sambil mencari peluang untuk serangan balas. Brazil agak terdedah kepada kecelaruan di barisan pertahanan dan pasukan Korea Selatan sedar yang mereka boleh mengambil kesempatan ke atas kelemahan itu. Nampaknya, kedua-dua pasukan ini akan membolos jaringan tetapi perlawanan ini akan akur dan akhirnya berpihak kepada Brazil.

Share.
Leave A Reply