What's Hot

Manchester United telah menamatkan perjanjian mereka dengan Cristiano Ronaldo atas dasar persetujuan bersama akibat pendedahan hal-hal dalaman kelab itu dalam wawancara tergempar beliau dengan Piers Morgan baru-baru ini.

Dalam tempoh yang sama, keluarga Glazer iaitu pemilik Manchester United, telah meletakkan kelab itu di atas meja jualan.

Kebetulan?

Mungkin. Mungkin tidak.

Walau bagaimanapun, satu perkara yang pasti ialah: Cristiano Ronaldo secara tidak langsung kelihatan memberi nafas baru kepada kelab. Ia mungkin bukan dengan cara yang terpuji seperti yang dia inginkan, tetapi ia tetap berlaku.

Oleh yang demikian, mari kita teliti gambaran besar situasi yang berlaku.

Apa yang diketahui setakat ini

Berikut adalah fakta-fakta yang diperolehi:

The Glazers menjadi pemilik penuh Manchester United sejak tahun 2005. Pada masa itu, mereka berjaya menjadikan United salah satu kelab paling hebat dari segi usaha pemasaran.

Namun, pada aspek pembangunan bola sepak, ia tidak banyak berubah. Malah, sejak pemilikan United oleh keluarga jutawan Amerika itu, prestasi United di atas padang telah merosot dan malangnya sekali melalui tempoh yang paling hambar sejak permergian pengendali lagenda Sir Alex Ferguson.

Sir Alex Ferguson meninggalkan kelab itu selepas menjadi pengurus lebih dua dekad  di mana beliau membina kelab itu menjadi suatu kuasa yang paling berjaya dalam sejarah bola sepak Inggeris. Sejak beliau meninggalkan kelab itu, nasib dan matlamat kelab itu jatuh di bawah standard dan Manchester United kini dianggap sebagai sebuah kelab yang beroperasi di atas kegemilangan masa lalu.

Tambahan pula, kecuali Jose Mourinho, tiada pengurus lain yang mampu meraih trofi untuk mereka sejak pemergian pengendali lagenda kelahiran Scotland itu. Pada masa itu, United, di bawah pengawasan Glazers, telah membelanjakan berbilion-billion pound untuk menguatkan skuad mereka, tetapi sehingga kini tiada satu pun pemain yang memberi impak yang besar dan bermakna.

Lebih-lebih lagi, nampaknya kemudahan infrastruktur kelihatan berada dalam kondisi lebih teruk dan telah mencetuskan bantahan berterusan daripada penyokong, bekas pemain, dan beberapa individu terkenal kelab itu.

Himpunan bertemakan #GlazersOut sehingga kini masih dilaungkan kuat dan telah berlangsung selama satu dekad, bahkan telah juga menyebabkan banyak penangguhan pada hari perlawanan kerana protes penyokong di Old Trafford. Ia tidak boleh dinafikan bahawa semua menganggap The Glazers di bawah tekanan supaya meninggalkan kelab itu.

Persoalannya kini, mungkinkah Ronaldo secara tidak langsung telah memaksa mereka untuk menjual United selepas mereka mendiamkan diri terhadap segala kritik, protes dan soalan yang diajukan selama ini?

Suatu temu bual pada masa yang tepat

Jika kita teliti secara mendalam mengenai wawancara itu, terdapat pelbagai tafsiran berbeza yang boleh dikemukakan.

Ia dipercayai pemenang Ballon d’Or lima kali itu mempamerkan tingkah laku yang agak biadap pada masa United kelihatan bertambah baik musim ini. Walau bagaimanapun, ada juga persepsi berbeza di mana mereka percaya Ronaldo hanya mencuba memberi petunjuk kepada insiden-insiden yang lain pada musim ini sebagai bukti.

Bekas pemain bintang Real Madrid itu terlepas sesi pra-musim atas sebab peribadi iaitu akibat daripada kemasukan bayi perempuannya ke hospital, yang didedahkannya dalam wawancara itu. Insiden malang itu berlaku ketika ejennya, Jorge Mendes, sedang dalam perbincangan serius dengan beberapa kelab dan dikhabarkan hampir mendapat peluang untuk Ronaldo meninggalkan United sekaligus.

Ronaldo juga mempamerkan kelakuan seperti tidak puas hati dengan meninggalkan padang dalam keadaan marah apabila diminta tampil sebagai pemain gantian oleh pengurus United, Erik ten Hag pada kemenangan hebat United menentang Tottenham Hotspur. Namun, prestasi United dilihat sebagai aksi terbaik mereka setakat musim ini, tetapi pihak media tidak mengendahkan hal itu dan sebaliknya mengalih tumpuan mereka kepada kelakuan pemain berusia 37 tahun itu. Malangnya sekali, perlawanan itu merupakan antara aksi yang terbaik pernah mereka berikan pada musim baru ini di bawah Ten Hag.

Dengan prestasi United kian kelihatan lebih memberangsangkan, wawancara itu diadakan dan mengalih semua perhatian kembali ke Ronaldo.

“Dalam hidup saya, masa terbaik adalah masa saya,” kata Ronaldo dalam penampilan media pertamanya sejak temu bual itu. “Saya tidak perlu memikirkan pendapat orang lain. Saya akan berbicara apabila saya mahu. Pemain-pemain lain mengenali saya dengan baik selama bertahun-tahun dan mengetahui keperibadian saya.

Kenyataan itu membuktikan andaian bahawa bintang Portugis itu memang mempunyai  rancangan untuk menyerang kredibiliti United, yang dia fikir telah memperlakukannya tanpa hormat dan mengabaikan status agungnya dalam bola sepak dunia.

Matlamatnya untuk meninggalkan kelab pada awal musim kini telah tercapai, kerana kejohanan Piala Dunia akan memberi masa kepada ejennya untuk berusaha dan mencari kelab baru untuknya menjelang jendela perpindahan Januari.

Ia juga merupakan masa untuk beliau mencipta rekod baharunya sebagai satu-satunya pemain yang pernah menjaringkan gol dalam lima kejohanan Piala Dunia yang berbeza. Beliau juga menjadi pemain ketiga yang menjadi penjaring gol tertua dan termuda untuk negaranya, dan pemain kedua tertua yang menjaringkan gol di Piala Dunia.

Persoalannya masih tergantung: Mungkinkah kerenah Ronaldo telah memaksa Glazers mengambil keputusan untuk menjual United selepas berdegil dan berpegang pada prinsip mereka, yang jelas tidak mendatangkan sebarang faedah pada pembangunan bola sepak di United selama satu dekad?

Mengapa Glazers sanggup menjual United sekarang

Tiada seorang pun yang benar-benar mengetahui jawapan kepada soalan ini.

Walau bagaimanapun, sudah pasti Ronaldo telah bangkitkan isu-isu yang jelas telah membelenggu kelab itu dalam tempoh pemilikan Glazers selama 17 tahun.

“Manchester United adalah kelab untuk aktiviti pemasaran – mereka mendapat wang daripada aktiviti pemasaran,” katanya. “Ia akan menjadi sukar bagi Manchester United mencapai matlamat untuk menjadi pasukan di puncak bola sepak dalam tempoh dua atau tiga tahun akan datang.

“Pemilik kelab, Glazers, tidak peduli dengan perihal kelab itu, dan sukan profesional.”

Ronaldo berbicara tentang bagaimana infrastruktur kelab itu masiah tidak berubah sejak pertama kali beliau meninggalkan kelab itu – 12 tahun lalu, sambil menyatakan bahawa kelab itu perlu dirobohkan dan dibina semula serta bersedia meletakkan dirinya sebagai korban pertama.

Itu kelihatan mulia dalam erti kata dan ia kelihatan seperti semua yang dia lakukan sekaranng adalah untuk peminat walaupun terdapat agenda peribadinya sendiri apabila melihat cara kelab itu telah melayannya sejak dia kembali.

Pengumuman penjualan kelab itu dibuat empat jam selepas pengumuman penamatan kontrak Ronaldo secara persetujuan bersama. The Glazers kemudiannya memberi respons terhadap wawancara itu.

Dengan sikap acuh tak acuh, Avram Glazer, bercakap bagi pihak keluarganya, berkata: “Saya akan memberitahu anda tentang Cristiano Ronaldo, dia seorang pemain Manchester United yang hebat.

“Saya menghargai segala yang beliau lakukan untuk kelab dan saya mengucapkan selamat maju jaya kepadanya pada masa akan datang, terima kasih banyak.”

Beliau juga menegaskan bahawa perbincangan ini bermula lama sebelum temu bual tergempar Ronaldo, satu fakta yang telah disokong oleh pihak media.

Ia juga dipercayai bahawa penjualan Chelsea dan Newcastle United, serta proses penjualan Liverpool yang masih berterusan telah mempengaruhi keputusan Glazers itu.

Sebenarnya wawancara Ronaldo berlaku tepat pada masanya kerana selama ini dia tidak memberi penghargaan terhadap segala cubaan gigih oleh bekas pemain United seperti Gary Neville, Rio Ferdinand, Paul Scholes dan Roy Keane, selama hampir 10 tahun.

Tambahan pula, apa sahaja fakta yang telah dinyatakan, emosi juga mungkin merangkumi sebahagian perdebatan ini dan dalam hal ini tiada perkara betul atau salah, selagi penyokong Manchester United mendapat apa yang mereka inginkan selama ini: The Glazers untuk keluar.

Share.
Leave A Reply