Liga Premier 2022-23 kini dalam tempoh hibernasi, suatu situasi yang tidak pernah diperlihatkan sebelum ini akibat kejohanan Piala Dunia 2022. Oleh sebab ini, ia meletakkan ramai pengurus Liga Premier Inggeris Fantasi dalam penantian cemas menghadapi separuh kedua kempen liga kerana jendela perpindahan akan belaku dalam masa 43 hari antara minggu perlawanan 16 dan minggu perlawanan 17, di mana aksi liga akan kembali membara.

Ia tidak dinafikan, segelintir skuad akan berwajah baharu oleh kerana perpindahan percuma tanpa had yang tidak aktif semasa rehat Piala Dunia.

Pengurus Liga Premier Inggeris kini mempunyai masa yang cukup untuk merancang M17 dan minggu-minggu selepas Piala Dunia, apabila liga disambung semula pada 26 Disember.

Tumpuan utama kami, adalah pada pemain yang tidak dipilih untuk Piala Dunia dan telah berehat sepenuhnya, serta pemain-pemain Southampton yang akan mempunyai masa yang cukup untuk bekerja dengan pengurus baru mereka menjelang turutan perlawanan yang hebat sehingga Minggu-23.

Penjaga Gol

Nick Pope – Newcastle (£5.3m)

Pemain yang bertanggungjawab untuk rekod pertahanan terbaik dengan hanya membolos 11 gol musim ini, juga mempunyai tujuh lembaran bersih dan enam mata bonus untuk dibanggakan.

Pope adalah penjaga gol FPL dengan skor tertinggi setakat ini dan dia dapat mengekalkan prestasi yang mengagumkan itu selepas Piala Dunia, tanpa mengira kedudukan akhir England. 

Barisan Pertahanan

Gabriel Magalhaes – Arsenal (£5.2m)

Selepas Piala Dunia, pemain pertahanan Arsenal itu tentunya masih segar dan ia akan menaikkan nilainya pada M17 apabila Gunners berdepan turutan perlawanan yang hebat dan keinginan untuk mengekalkan kedudukan cemerlang mereka.

Dengan 72 mata terkumpul setakat ini, Gabriel menawarkan harga berpatutan dan 36 matanya dalam lima minggu perlawanan terakhir menjadikannya satu perpindahan yang perlu ditimbangkan di posisi tengah barisan pertahanan musim ini.

Fabian Schär – Newcastle (£4.9m)

Salah satu permata FPL musim ini yang dipandang rendah, ialah pemain berusia 30 tahun yang telah menyediakan saluran yang konsisten untuk memeroleh mata.

Newcastle memungut empat lembaran bersih dalam enam perlawanan terakhir mereka sebelum rehat dan mereka dilihat akan meneruskan rentak cemerlang itu dengan turutan perlawanan yang baik selepas liga bermula semula. Dalam pada itu, Schär harus bersedia kerana Switzerland tidak dijangka maju ke peringkat akhir Piala Dunia.

Andy Robertson – Liverpool (£6.8m)

Kapten Scotland itu masih segar dan bersemangat untuk beraksi selepas dua “assist” pada M16 yang menyumbang 18 mata dalam tiga minggu perlawanan terakhirnya sebelum rehat.

Memandangkan ramai pemain akan kembali daripada rehabilitasi kecederaan, Liverpool mempunyai beberapa perlawanan yang dilihat boleh dimenangi selepas sambung semula dan Robertson yang tidak kenal lelah akan bersiap sedia untuk membantu Liverpool mengatur permainan di barisan pertahanan dan serangan.

Pemain-pemain tengah

James Ward-Prowse – Southampton (£6.2m)

Memandangkan banyak pilihan FPL akan bergantung kepada sejauh mana pasukan kebangsaannya akan maju dalam Piala Dunia, Ward-Prowse dapat membawa azimat baru bagi pengendali Southampton, Nathan Jones, yang baru dilantik.

Kapten Saints itu meledak satu gol apabila menentang Liverpool kali terakhir dan beliau mahu melenyapkan harapan pasukan lain apabila bertemu Brighton, Fulham, Nottingham Forest, Everton dan Aston Villa.

Dejan Kulusevski – Tottenham (£8.0m)

Walaupun tidak muncul selama enam perlawanan akibat kecederaan, pemain sayap Tottenham itu telah menyumbang bantuan berturut-turut sebelum rehat Piala Dunia..

Pemain berusia 22 tahun itu bersedia untuk pulang beraksi dan patutnya pulih serta kembali ke kecergasan penuh untuk menyumbangkan lagi gol dan bantuan.

Miguel Almiron – Newcastle (£5.8m)

Pemain tengah FPL terbaik itu telah melangkaui sasaran terbaiknya sebelum ini untuk satu musim dan menikmati tempoh rehat yang amat penting menjelang separuh kedua kempen.

Selepas merekodkan empat gol dan dua “assist” dalam lima minggu perlawanan sebelum ini, Pemain kelahiran Paraguay itu akan menjadi pilihan popular pada musim sejuk memandangkan aksi yang menggalakkan untuk pasukan Newcastle yang mengagumkan ramai baru-baru ini.

Mohamed Salah – Liverpool (£12.7m)

Prestasi bintang Mesir itu yang biasanya prolifik, tidak mencukupi untuk membantu nasib Liverpool yang kurang memberangsangkan tetapi Salah akan berpuas hati dengan tempoh rehat yang tidak dijangka dan jarang berlaku. Ia juga memberikan pemain yang sebelum ini cedera, masa untuk kembali dan membantu pasukan mereka untuk baki perlawanan liga.

Salah mencatatkan 24 mata FPL dalam tiga perlawanan terakhir liga.

Pemain serangan

Roberto Firmino (£8.1m)

Pemain Brazil itu bermain di belakang Salah dalam posisi nombor 10 dan juga tercicir dari skuad Piala Dunia Brazi, jadi kedua-duanya akan bahkan ‘dicas semula’ dan bersedia untuk beraksi untuk pasukan Jürgen Klopp.

Firmino telahpun menjaringkan lebih banyak daripada jumlah mata liga dan FPL dari musim lepas dan beraksi kembali. Tentunya, kami boleh menyaksikan beliau kerap tampil dalam perlawanan mengalu-alukan menentang Aston Villa, Leicester dan Brentford.

Anthony Martial – Manchester United (£6.7m)

Pemain Perancis itu juga merupakan salah seorang pemain yang perlu dipertimbangkan berdasarkan prestasi baru yang dinikmati bawah kendalian Erik Ten Hag dengan mencatatkan dua gol dan dua bantuan dalam tempoh 200 minit aksi liga.

Martial patutnya bersedia untuk turutan perlawanan yang sengit pada baki musim ini dan akan dilihat sebagai pembawa obor utama di bahagian serangan memandangkan Cristiano Ronaldo tidak lagi menyarung jersi United. Martial benar-benar suatu pertaruhan hebat bagi perpindahan percuma tanpa had yang sedia ada.

Erling Haaland – Manchester City (£12.1m)

Dilabelkan sebagai perpindahan terbaik musim ini, beliau akan menjadi sasaran utama ramai pengurus di liga fantasi kerana dia tidak bertandang ke Piala Dunia Qatar dan oleh itu dilihat sebagai pemain yang akan dipilih banyak kali pada hari Boxing.

Haaland adalah calon kapten terunggul untuk M17.

Aleksandar Mitrovic (£6.8m)

Seorang pemain serangan yang kian muncul di kesebelasan utama, kalis kecederaan dan memiliki keupayaan hebat dalam situasi “deadballs”, Mitrovic sepatutnya boleh didapati di M17 berikutan kempen Piala Dunianya dengan Serbia.

Peledak gol Fulham itu, telah menjaringkan sebanyak sembilan gol setakat ini dan dia tentunya akan mengekalkan rentak cemerlang itu apabila Liga Premier bersambung semula.

Share.
Leave A Reply