Senarai kandungan

  • Pengenalan
  • Senarai pemain yang berpotensi dinobatkan gelaran MVP Liga Premier setakat ini.
  • Pilihan akhir

Pengenalan

Aksi Liga Premier tidak pernah kenal erti rehat tetapi jadualnya terpaksa dihentikan seketika untuk memberi laluan kepada kejohanan Piala Dunia musim sejuk yang pertama di Qatar. Keunikan situasi ini telah memberi ilham untuk mengetengahkan soalan berikut – pemain manakah yang menampilkan aksi terbaik dalam Liga Premier setakat ini?

Terdapat banyak pemain yang menyerlah dalam liga musim ini, dan ia bukanlah mudah untuk memutuskan gelaran MVP tetapi kami telah menyenaraikan tujuh pemain yang kelihatan boleh memegang gelaran tersebut.

Tanpa membuang masa, mari kita lihat nama-nama yang mungkin memungut gelaran MVP liga untuk pertengahan musim.

Senarai pemain yang berpotensi dinobatkan gelaran MVP Liga Premier setakat ini

Lisandro Martinez

Setelah berusaha dan bersaing kuat dengan pendahulu Liga Premier Inggeris, Arsenal, Manchester United berjaya mendapatkan tandatangan bekas pemain pertahanan Ajax itu dengan harga £56.7 juta dan persembahannya setakat ini telah menunjukkan setiap sen yang dilaburkan, amat berharga.

Selepas permulaan yang goyah untuk beliau dan pasukannya, tambahan pula dengan kritikan mengenai ketinggiannya, Lisandro berjaya membuang semua tanggapan itu dan mengubah pendapat ramai selepas membentuk suatu hubungan yang kukuh dengan Rafael Varane di bahagian tengah pertahanan United dan bahkan mengatasi prestasi pasangannya pada babak-babak tertentu sepanjang musim setakat ini. 

Setakat ini, tiada pemain pertahanan Manchester United yang mempunyai lebih satu takel setiap 90 minit berbanding 0.97 Lisandro Martinez setakat musim ini menurut FBRef. Hanya Harry Maguire, yang telah bermain daripada Martinez mempunyai secara purata lebih daripada 1.42 pintasan setiap permainan di kalangan pemain pertahanan tengah.

Keupayaan hantaran Martinez yang cemerlang juga menjadi kunci kepada gaya permainan Manchester United kerana beliau bertanggungjawab untuk sebahagian besar hantaran ke atas padang dari kawasan tengah pertahanan. Hantaran progresifnya sebanyak 1.87 setiap 90 minit hanya diungguli oleh Victor Lindelof yang kurang bermain berbanding Martinez dalam liga musim ini.

Gabriel Jesus

Arsenal – yang kini berada dalam prestasi luar biasa – kini berada lima mata di atas juara bertahan Manchester City pada waktu rehat ini dan akan berada di atas carta liga pada Krismas tahun ini.

Salah satu sebab utama Gunners berada dalam kedudukan ini ialah Gabriel Jesus. Arsenal membayar £45 juta untuk mendapatkan khidmatnya daripada Manchester City dan ia tidak menghairankan yang beliau amat sesuai untuk pasukan Mikel Arteta.

Bekas pemain simpanan Manchester City itu, telah menjaringkan lima gol dan membantu mencipta lima lagi dalam 14 perlawanan musim ini. Walaupun bilangan golnya yang sedikit, beliau tidak patut diadili hanya dengan statistik itu sahaja, kerana ia jelas impaknya kepada pasukan akan memberi gambaran penuh betapa hebat prestasi sebenar beliau.

Jesus muncul rata-rata di semua kawasan padang dan sentiasa memberi persembahan yang luar biasa untuk pasukannya. Pelbagai aneka ragam berkaitan aksi beliau seperti bergerak ke tengah padang untuk menerima bola, membantu dalam fasa pembentukan peluang dan memberi tekanan kepada bahagian pertahanan pasukan lawan dari depan. Jesus menyumbangkan segala aspek fizikalnya untuk pasukan ini dan merupakan pemain yang tidak kenal lelah.

Beliau mungkin tidak begitu prolifik berbanding penyerang lain dalam liga tetapi ia amat jelas beliau adalah penyerang terbaik untuk Arsenal.

William Saliba

Seorang lagi pemain Arsenal layak dimasukkan dalam senarai ini dan tak lain tak bukan, ia adalah William Saliba.

Pada masa lalu, Mikel Arteta telah memutuskan untuk menghantar pemain pertahanan muda itu ke dua kelab berbeza secara pinjaman. Pada tempoh pinjaman keduanya di Marseille, Saliba berjaya dipilih untuk menyertai pasukan kebangsaan Perancis buat pertama kali, penampilan itu  membuktikan bahawa dia sudah bersedia untuk beraksi di Liga Premier Inggeris.

Keputusan Arteta jelas telah membuahkan hasil dan Saliba kini merupakan pemain pertahanan terbaik dalam Liga Premier Inggeris selepas 14 perlawanan musim ini. Pada usia 21 tahun, Saliba menunjukkan kebijaksanaan dan kematangan luar biasa bagi umurnya serta pemahamannya tentang corak permainan amat mengagumkan dan agak sukar menyamakan kualitinya dengan pemain lain di posisi beliau. Tambahan pula, ketinggiannya yang mencecah 6’3 dan aspek atletik yang sangat mantap dan tidak hairan beliau dilabelkan sebagai pemain pertahanan “Rolls Royce”.

Ketenangannya pada bola, kemahiran konsisten beliau untuk memilih hantaran yang tepat dan keupayaan untuk mengelecek keluar dari situasi sukar amat menyenangkan mata dan statistik juga menyokongnya semua kenyataan itu. Ketepatan hantaran sebanyak 92.1% meletakkan beliau dalam persentil ke-94 di kalangan pemain pertahanan tengah musim ini manakala 0.29 kadar gelecek yang tepat setiap perlawanan, meletakkan beliau dalam persentil ke-77.

Beliau jelas kelihatan seperti salah seorang pemain pertahanan terbaik di dunia pada usia 21 tahun dan potensi Wiliam Saliba amat menakutkan.

Erling Haaland

Apakah senarai MVP tanpa Erling Braut Haaland? Beliau merekodkan 18 gol dalam 13 perlawanan, suatu gambaran yang cukup menakjubkan dan beliau telahpun memecahkan beberapa rekod sepanjang musim.

Manchester City membayar sebanyak £ 52 juta untuk perkhidmatan pemain berusia 22 tahun itu dan dengan mudahnya telah memeroleh pulangan yang hebat. Haaland tiba di England dan merobek liga dengan ketangkasan fizikalnya dan kematangannya. Penyerang yang tinggi lampai seperti beliau, secara amnya tidak berlari dengan pantas, namun Haaland mampu berbuat demikian.

Beliau amat penting dalam usaha City untuk mengurangkan jurang lima mata antara mereka dan Arsenal apabila separuh musim kedua mula semula.

Kevin De Bruyne

Walaupun kedatangan Erling Haaland mendatangkan situasi yang baru, Kevin De Bruyne enggan ketinggalan. Pemain yang memegang anugerah PFA tahun ini juga merupakan salah satu pesaing utama untuk anugerah MVP pertengahan musim.

Dengan tiga gol dijaringkan bersama sembilan bantuan, De Bruyne kekal sebagai pemain tengah terbaik dalam Liga Premier Inggeris.

Menurut FBref, pemain Belgium itu mempunyai rekod ‘jangkaan bantuan’ yang paling tinggi (xA) setiap 90 minit dengan 6.8, tambahan pula beliau juga melaksanakan 14“through balls, rekod paling tinggi dalam liga. Juga, penciptaan peluang melalui 83 rembatannya dan 17 aksi penciptaan peluang gol adalah paling banyak dalam liga. Tiada satu pemain pun yang beraksi seperti Kevin.  

Miguel Almiron

Ada khabar mengatakan bahawa jenaka yang dibuat oleh Jack Grealish pada akhir musim lalu telah mencetus prestasi hebat Almiron kerana sebelum musim ini, beliau hanya menjaringkan lapan gol dalam 110 perlawanan untuk Newcastle. 

Tetapi dalam hanya 15 perlawanan setakat ini, Almiron telah mencecah lapan gol dan kurang satu gol daripada menyamakan jumlah keseluruhan sumbangan golnya sebelum kempen ini. Sekiranya ada pemain yang melambangkan usaha Eddie Howe di Newcastle, individu itu tentunya adalah Miguel Almiron.

Musim ini telah menyaksikan kebangkitan Almiron terutamanya kebolehannya menyudahkan peluang dan pemain kelahiran Paraguay hanya menjaringkan gol fenomenal. Beliau kini adalah penjaring tertinggi bagi Magpies musim ini dan perlu mengekalkan kadar serangannya itu jika pasukannya ingin kekal di posisi Liga Juara-Juara.

Pilihan akhir

DAN ANUGERAH MVP JATUH KEPADA…

Ya, anda meneka dengan betul (atau tidak), Erling Haaland adalah pilihan saya untuk anugerah MVP pertengahan musim.

13 perlawanan pertama liga Haaland untuk juara bertahan telah menyaksikan beliau memecahkan rekod seperti berikut:

Haaland merupakan pemain terpantas dalam sejarah Liga Premier Inggeris (EPL) yang menjaringkan dua hattrick.

Beliau adalah pemain terpantas dalam sejarah liga untuk menjaringkan tiga hattrick.

Beliau adalah pemain terpantas dalam sejarah liga untuk menjaringkan 10 gol liga.

Haaland menjadi pemain pertama dalam sejarah liga menjaringkan gol dalam empat perlawanan pertama di tempat lawan musim ini.

Pada kadar jaringan ini, pemain Norway itu mungkin belum tamat mencuba memecahkan rekod jaringan dan menulis semula sejarah. Beliau juga boleh memecahkan rekod jaringan gol untuk satu musim, 38 perlawanan dalam Liga Premier Inggeris yang dicapai oleh Mohammed Salah dari Liverpool pada musim 2017/2018.

Arsenal mungkin berada di puncak liga sekarang tetapi City masih menjadi pasukan pilihan  untuk menjuarai takhta itu dan Haaland adalah tonggak utama untuk mencapai hasrat tersebut.

Share.
Leave A Reply