Ramalan

Wales 1-0 England

Lokasi Perlawanan: Stadium Ahmed bin Ali

Perlawanan terakhir kumpulan B antara dua pasukan yang berasal dari rantau Britain, Wales dan England adalah perlawanan genting buat pasukan kebangsaan Wales itu kerana mereka mahu menjamin slot di pusingan 16 terakhir. Selain itu, England pula mungkin sudahpun layak selepas meraih kemenangan selesa dalam dua perlawanan pertama mereka. Mereka kini akan bermain untuk mengekalkan rekod 100% sebelum menjejak kaki ke pusingan kalah mati.

Panduan Prestasi: Wales 

Ini penampilan kedua Wales di Piala Dunia kedua sejak 1958 dan jika mereka ingin menandingi kejayaan pada masa sebelum ini, mereka perlu berusaha untuk mempamerkan persembahan yang mantap

Menjelang Piala Dunia, prestasi Wales tidak memberangsangkan. Empat kekalahan dan keputusan seri melihat mereka masih menunggu untuk meraih kemenangan dalam lima perlawanan. Jika anda meneliti semua perlawanan Wales pada tahun 2022, anda akan sedar bahawa mereka hanya memungut dua kemenangan daripada sembilan perlawanan yang mereka terlibat dan kedua-dua kemenangan itu ironinya, adalah keputusan yang menempah tiket mereka ke Qatar. Anda boleh meletakkan persepsi positif pada prestasi mereka dan berpendapat yang kemenangan mereka datang pada saat ia benar-benar penting tetapi kekalahan yang berterusan akan memberi kesan buruk terhadap momentum mereka.

Panduan Prestasi: England 

The Three Lions adalah salah satu pesaing utama Piala Dunia dan mempunyai impian menjunjung piala bersalut emas itu. Satu-satunya kemenangan Piala Dunia mereka datang pada tahun 1966 dan sejak itu, mereka masih buntu dalam ekspedisi membawa balik trofi itu ke laman sendiri. Kini, 56 tahun kemudian dan mereka nampaknya telah menghimpunkan koleksi bakat dan kualiti individu bagi mencuba mengulangi usaha-usaha tokoh mereka sebelum ini.

Seperti Wales, prestasi mereka menjelang kejohanan itu tidak hebat. Dengan hanya merekodkan dua kemenangan sepanjang tahun, mereka melalui turutan perlawanan tanpa memungut sebarang kemenangan sebelum menuju ke Qatar. Kecederaan kepada pemain utama seperti Kyle Walker dan Reece James juga tidak membantu matlamat mereka.

Bagaimana perlawanan ini akan dibentangkan?

Ini mungkin kenyataan yang aneh, tetapi kami melihat bahawa Wales akan membuat kejutan pada kali ini. England sudahpun berada dalam kedudukan yang kukuh untuk layak daripada peringkat kumpulan manakala Wales masih akan mencuba untuk tamatkan persaingan kumpulan sebagai naib juara.

Wales memiliki skuad yang berkualiti serta kehadiran tonggak utama mereka, Gareth Bale. Oleh itu, keunggulan Wales akan membantu mereka mencatat suatu kemenangan besar ke atas jiran serantau mereka.

Share.
Leave A Reply