Ramalan

Korea Selatan 1-2 Portugal

Lokasi Perlawanan: Stadium Education City

Hari perlawanan ke-3 dalam Kumpulan H membentangkan ulangan pertemuan Piala Dunia 2002 yang berakhir dengan kemenangan sensasi 1-0 untuk tuan rumah. Korea Selatan berada di kejohanan kesembilan berturut-turut mereka dan satu-satunya pasukan Asia yang mara ke separuh akhir Piala Dunia, namun mereka berdepan tugas yang sukar menentang pasukan berkedudukan ke-sembilan di dunia dan pasukan pilihan untuk menjuarai kumpulan itu.

Panduan Prestasi: South Korea

The Taegeuk Warriors memiliki pengalaman yang berharga di peringkat ini berbanding mana-mana negara Asia dan ini adalah penampilan Piala Dunia FIFA kesepuluh mereka. Oleh itu, pasukan Paulo Bento berada dalam denyutan yang baik dengan melakarkan lapan kemenangan, dua seri dan dua kekalahan dalam 12 perlawanan tetapi mereka akan berwaspada dengan rekod hambar di peringkat kumpulan pada kejohanan itu.

Walau bagaimanapun, Korea Selatan akan mengambil ikhtibar besar daripada perlawanan Piala Dunia terakhir mereka yang merupakan kemenangan 2-0 menentang juara bertahan Jerman pada tahun 2018.

Panduan Prestasi: Portugal

Portugal kelihatan lebih hebat berbanding empat tahun lalu, dan mereka kini mempunyai motivasi tambahan untuk cemerlang dalam kejohanan Piala Dunia ini bagi Cristiano Ronaldo yang akan bersara selepas kejohanan ini. Walau bagaimanapun, keteguhan barisan pertahanan ialah perbezaan utama untuk suatu pasukan handal di Qatar.

Pada umumnya, Seleção memenangi lima dan seri dua daripada sepuluh perlawanan terakhir mereka serta mempunyai jentera yang mencukupi dalam skuad mereka untuk memerolehi keputusan positif menentang kegigihan pasukan Korea Selatan itu.

Bagaimana perlawanan ini akan dimainkan?

Pasukan rantau Iberia itu, dijangka mengatasi pertemuan ini dan menjuarai Kumpulan H. Walaupun Korea adalah lawan yang sukar, suatu kemenangan berpihak pada pasukan Portugal adalah penting bagi membantu keyakinan mereka mencapai peringkat pusingan 16 terakhir – sesuatu yang mereka masih belum capai sejak mereka tersingkir pada peringkat separuh akhir di Piala Dunia pada 2006.

Share.
Leave A Reply