Senarai kandungan

  • Pengenalan – Jendela perpindahan bulan Januari
  • Kelab Liga Premier yang akan membeli
  • Kelab Liga Premier yang akan menjual
  • Sasaran perpindahan pemain yang mungkin berlaku
  • Sasaran perpindahan pemain yang berpotensi

Pengenalan

Buat masa ini perlawanan bola sepak peringkat kelab terpaksa berehat untuk memberi laluan kepada kejohanan Piala Dunia FIFA. Edisi Piala Dunia ini adalah edisi pertama yang diadakan pada musim sejuk. Situasi ini telah menyumbang kepada perubahan jadual musim liga dan strategi perpindahan kelab, terutamanya pasukan yang berada di Liga Premier.

Dengan kejohanan Piala Dunia yang akan dipersembahkan antara bulan November ke Disember berpotensi menjadikan jendela perpindahan pada bulan Januari 2023, satu masa yang paling sibuk dalam sejarah.

Mari kita lihat pendekatan yang akan diambil oleh pasukan Liga Premier Inggeris selepas kejohanan di Qatar.

Kelab Liga Premier yang akan membeli 

Jurang kewangan antara Liga Premier Inggeris dan lima liga teratas Eropah terus berkembang dan jendela perpindahan musim panas lalu sekali lagi menyokong kenyataan itu. Liga Premier mencatatkan jumlah perbelanjaan sebanyak € 2.237 bilion ketika jendela musim panas manakala liga kedua terbaik, Serie A Itali, membelanjakan € 749.2 juta. Ia menunjukkan perbezaan hampir € 1.5 bilion dan nampaknya jurang ini tidak akan berubah dalam masa terdekat.

Liga Premier mempunyai kuasa menarik perhatian pemain-pemain terbaik kerana kelab di sini mampu membayar harga perpindahan yang tinggi serta menawarkan mereka gaji mingguan yang tidak selalunya ditawarkan di liga lain. Apabila anda memfaktorkan realiti yang pasukan yang berada di pertengahan carta liga mampu mengupah jurulatih yang memiliki pengalaman menguruskan kelab di peringkat Liga Juara-Juara UEFA dan hakikat ini menyebabkan kebanyakan pemain berasa sukar untuk menolak pakej sebegitu.

Tentunya akan ada pergelutan untuk memperoleh beberapa pemain bintang berdasarkan persembahan di Piala Dunia kerana kebanyakan pasukan akan berusaha untuk menambah baik kualiti skuad mereka sebelum baki musim bermula. Bakat-bakat muda telah berada dalam tinjauan kelab-kelab besar dan akan diselidik dengan teliti semasa beraksi untuk negara mereka di pentas bola sepak terbesar.

Piala Dunia juga boleh mencetuskan perhatian baru terhadap pemain yang tidak dikenali serta mungkin menamatkan carian terhadap pemain yang kelihatan tidak berbaloi. Para pemain sendiri tahu yang sebahagian mereka bukan sahaja bermain untuk negara kelahiran mereka tetapi mungkin juga beraksi untuk masa hadapan dan potensi berpindah ke Liga Premier.

Kelab-kelab Liga Premier yang berada di puncak dan pertengahan carta liga akan membeli pemain atas sebab-sebab yang berbeza. Namun, matlamat akhir mereka adalah untuk berjaya di atas padang tetapi kelab-kelab di pertengahan carta liga, yang terdiri daripada kelab yang lebih cenderung untuk menjual akan meninjau beberapa permata berprofil rendah yang mungkin terlepas pandang oleh pasukan elit yang lain dan membawa mereka dengan tujuan untuk memungut pulangan pelaburan pada masa akan datang. 

Kelab-kelab lain yang berada di pertengahan carta liga pula, akan mencari pemain untuk menguatkan matlamat projek jangka masa panjang dan cuba membantu kelab itu menyamai kekuatan 6 kelab teratas di liga.

Kelab pada tangga teratas liga atau “top six” akan memberi perhatian tajam terhadap bakat-bakat terbesar. Pemain-pemain yang beraksi di dalam kejohanan berprofil tinggi seperti Piala Dunia FIFA tetunya akan menarik perhatian dan akhirnya menyumbang pada yuran perpindahan yang tinggi. 

Pemain-pemain ini akan menjadi tonggak utama skuad dan akan memikul tanggungjawab bagi kelab-kelab besar ini untuk mencapai tahap yang lebih tinggi. Dengan turutan perlawanan liga yang berterusan selepas tamatnya Piala Dunia, mereka dijangka untuk memberi impak segera.

Tidak semua pasukan Liga Premier akan mencetus keinginan membeli pemain yang mereka minati selepas Piala Dunia. Piala Dunia adalah kejohanan pendek dan prestasi yang dipersembahkan dalam 5 ke 6 perlawanan tidak sama sekali menunjukkan potensi sebenar pemain.

Sesetengah pasukan tentu akan masa dan menunggu sehingga musim panas akan datang sebelum mereka membuat sebarang keputusan. Strategi ini berlandaskan sama ada sasaran jangka panjang mereka diburu oleh pasukan lain.     

Kelab Liga Premier yang akan menjual

Kelab-kelab yang akan lebih cenderung untuk menjual akan berharap pemain mereka akan menonjol semasa kejohanan itu. Semakin baik mereka bermain, semakin tinggi yuran perpindahan dan mampu mendapatkan harga terbaik.

Jika sesetengah pasukan memutuskan untuk tidak membeli pada bulan Januari dan prestasi pemain-pemain tersebut bertambah baik pada separuh kedua musim maka nilai mereka akan naik lagi. Harga semalam, bukan harga hari ini.

Jika kita mengambil Brighton sebagai contoh, mereka mempunyai Moises Caicedo, Kaoru Mitoma dan Alexis Mac-Allister yang kini bermain di Piala Dunia. 

Ketiga-tiga pemain ini sudahpun menampilkan aksi yang sangat memberangsangkan untuk The Seagulls sebelum Piala Dunia dan pertunjukkan yang kuat di kejohanan itu dari mana-mana atau ketiga-tiga pemain tersebut, akan mewujudkan senario di mana Brighton akan menerima margin keuntungan yang besar dari pemain yang mereka tidak berbelanja besar sebelum ini. 

Pasukan manakah yang akan menjadi pasukan paling aktif di jendela perpindahan dan bahagian manakah yang akan diperkuatkan?

Manchester United

Selepas Cristiano Ronaldo menggemparkan keadaan kelilingnya pada minggu lalu, Manchester United mungkin terpaksa bertindak cepat dan mencelup masuk ke pasaran perpindahan kerana menurut laporan, kelab itu bakal menamatkan kontraknya dan juga menyaman bintang Portugal itu.

Persoalannya, adakah United akan memilih pemain yang kompeten sebagai opsyen kepada Martial yang berkemungkinan akan pergi secara pinjaman atau memilih untuk menandatangani seorang pemain bintang pada bulan Januari, kerana ia mungkin terbukti suatu strategi yang sukar. Ia adalah hujah yang sukar kerana hakikatnya The Red Devils agak lemah di bahagian serangan dan perlu berusaha menambah kualiti kepada skuad itu selepas pemergian Ronaldo.

Tambahan pula, bahagian yang juga perlu pengukuhan adalah di posisi bek kanan. Diogo Dalot telah mempamerkan aksi hebat setakat ini untuk United dan pasukannya ternyata memerlukan khidmat beliau kerana Aaron Wan-Bisakka dan Brandon Williams bukan pilihan yang terbaik di mata pengurus. 

Dalam perlawanan terakhir mereka menentang Fulham Ahad lepas, Tyrell Malacia bermain di posisi bek kiri dan nyata tidak selesa kerana telah kelihatan agak celaru dalam beberapa babak permainan.

Sasaran perpindahan pemain yang mungkin berlaku 

Manchester United boleh mencuba menarik penyerang Napoli, Victor Osimhen ke Old Trafford. Beliau kini merupakan salah seorang penyerang muda terbaik di Eropah tetapi agak sukar untuk menyakinkan beliau tinggalkan Napoli pada jendela bulan Januari, terutamanya apabila Napoli kini berada di puncak carta liga Serie A.

Pilihan alternatif yang lain adalah penyerang Lille, Jonathan David. Pemain dari Kanada itu amat berbakat dan semestinya ditinjau oleh pasukan elit yang mencari penyerang baru. Tentunya United akan mengintai persembahannya di Piala Dunia dengan teliti.

Cody Gakpo dari PSV pula adalah satu lagi sasaran yang mereka boleh pertimbangkan. Selepas hampir menandatangani pemain Belanda itu pada musim panas lalu, United mungkin kembali untuk menawan tandatanganya namun mereka perlu membayar fi yang agak besar.

Arsenal

The Gunners kini berada di puncak liga dengan jurang lima mata di antara pencabar terdekat iaitu Manchester City. Ia tidak dapat dinafikan bahawa mereka merupakan pesaing tulen untuk meraih kejuaraan liga tetapi skuad mereka jelas agak kecil. 

Namun itu, ia masih boleh diperdebatkan bahawa skuad kecil yang mereka miliki itu membantu mereka mengekalkan konsistensi dan membina persefahaman yang kuat tetapi kerumitan musim yang panjang dan penuh berliku mungkin memberi kesan padah terutamanya apabila kecederaan menimpa salah satu pemain utama mereka.

Mereka kini terlibat dalam tiga pertandingan berbeza dan jelas dilihat terdapat kekurangan pada kedalaman skuad terutamanya pada posisi-posisi penting. Jika pemain seperti Thomas Partey atau Granit Xhaka mengalami kecederaan, mereka tidak mempunyai perlindungan secukupnya dari segi kualiti di bangku simpanan.

Dengan Arsenal, jelas perlukan penambahbaikan di bahagian tengah padang. Mohammed Elneny adalah pemain simpanan yang memuaskan tetapi sebaliknya Albert Sambi Lokonga malangnya sekali masih gagal membuktikan bahawa beliau seorang pemain yang berwibawa. Mereka juga perlu melabur di bahagian sayap terutamanya di sayap kiri.

Sasaran perpindahan pemain yang berpotensi

Youri Tielemans dari Leicester City pernah dikhabarkan untuk menyertai skuad Arsenal sebelum ini dan kini berkemungkinan besar akan berpindah pada bulan Januari. Pemain tengah berbakat itu akan memberi pertarungan yang kuat di bahagian tengah padang dan harganya tentu lebih murah di musim sejuk kerana beliau mungkin akan meninggalkan Leicester City secara percuma pada musim panas akan datang.

Sergej Milinkovic-Savic dari Lazio telah lama dikaitkan dengan perpindahan keluar dari Itali. Dengan Arsenal kini aktif dalam pasaran perpindahan untuk mencari pemain tengah, pemain kelahiran Serbia itu akan diberi perhatian apabila jendela dibuka pada bulan Januari.

Selain itu, pemain sayap berusia 21 tahun, Mykhailo Mudryk juga dikaitkan dengan perpindahan keluar dari Shakhtar Donetsk dan desas-desus menyebut bahawa Arsenal adalah calon pertamanya jika perpindahan itu berlaku. 

Pengarah sukan Shakhtar, Carlo Nicolini yang menyifatkannya sebagai suatu “fenomena”,   telah mengesahkan minat kelab-kelab terbesar terhadap Mudryk dan tidak menolak sebarang kemungkinan perpindahan itu berlaku pada Januari.

Buat masa sekarang, kita hanya perlu bersabar dan menunggu ruangan ini dan melihat bagaimana ia akan menjelma.

Share.
Leave A Reply